Partij van de Arbeid

Den Haag, 12 april 2001

BIJDRAGE VAN HARM EVERT WAALKENS (PVDA) AAN HET ALGEMEEN OVERLEG OVER MOND- EN KLAUWZEER

De MKZ-plaag heeft totaal onverwacht toegeslagen in Friesland. Twee nieuwe gevallen, waarvan niemand nog de infectiebron kent. Terecht is een tijdelijke totaalverbod op de export van melk, kaas en vlees ingesteld. Afnemers moeten weten of zij MKZ-vrije producten afnemen. De ramp voor de landbouw wordt steeds groter. Het leed voor gezinnen is vreselijk. Het slachten van zoveel gezonde dieren stuit iedereen tegen de borst. En de maatschappelijke ontwrichting groeit. Reeds eerder heb ik de MKZ een veenbrand genoemd. Ik ben van mening dat deze term helaas van toepassing blijkt te zijn. Niemand weet wat ons nog te wachten staat.

Het is zaak om de moed niet te laten zakken in deze sombere tijden. De PvdA kiest ervoor om de MKZ met harde maatregelen te bestrijden, in het belang van de rest van veehouderij. Dit is niet een puur economische benadering maar een benadering die rekening houdt met de sociale en maatschappelijke belangen van de gehele Nederlandse veehouderij. Want de uitwerking van de EU-regels zijn draconisch. Voor een exporterend land als Nederland zou afsluiting van exportmarkten rampzalig zijn. Niet alleen economisch maar vooral ook maatschappelijk. Daarom kan Nederland zich dan ook geen 'Alleingang' permitteren. Wel zal alles in het werk moeten worden gesteld om het EU-beleid te wijzigen. Ik wil de standpunten van de PvdA nog eens toelichten.


* De discussie over het non-vaccinatiebeleid in EU-verband moet grondig door de minister worden voorbereid en ik zou de minister willen vragen om naast de Nederlandse positie ook de Europese dimensie daarin te betrekken en de Kamer hierover te rapporteren.

* Beschermende vaccinaties zijn geen oplossing. Er mag 12 tot 18 maanden geen dier in of uit het gebied, stallen komen leeg te staan en bewoners raken in een sociaal isolement. Bovendien is het risico aanwezig dat de geënte dieren toch buiten het gebied terechtkomen. Ook andere sectoren zullen langdurig geconfronteerd worden met het isolement Deze prijs vindt de PvdA te hoog. Daarom kiest de PvdA voor een beleid van ruimen, hoe hard dit ook is voor de getroffen boeren. Dit kan alleen worden ingevuld als er ook flankerend beleid wordt ingezet. Ik zal verder in mijn betoog met concrete voorstellen komen.

* De structuur van de Nederlandse veehouderij zal grondig moeten worden herzien. Met name het transport van vee en de ruimtelijke structuur van de veehouderij moeten goed worden bekeken. Niet langer zal sprake van herstructurering maar van transformatie. De minister heeft de spoedcommissie Wijfels ingesteld. Deze moet de minister binnen enkele weken adviseren over dit punt. Ik vind dit een goed initiatief, alleen te vroeg. Nu is alle energie nodig voor de bestrijding van de ziekte. Ook de Kamer zelf zal fundamenteel moeten nadenken over de toekomstige plaats van de veehouderij in Nederland.

Maar wat nu speelt is de bestrijding van de MKZ en de toekomst van de getroffen bedrijven en gebieden.

De bestrijding van het MKZ-virus

Veel zaken zijn onduidelijk en leiden daardoor onherroepelijk tot verwarring. Ik wil een dringend beroep doen op de minister zo helder mogelijk te communiceren. Hieraan moet verbetering worden aangebracht. We zullen het draagvlak voor het beleid moeten behouden.

De toekomst van de getroffen bedrijven en gebieden

Met name boeren en boerinnen in de ingesloten gebieden vragen zich aan de keukentafel af waar ze staan. Hoe ziet het perspectief er voor hun bedrijf uit? Welke mogelijkheden zijn er? De PvdA vindt dat de boeren en boerinnen in alle vrijheid hun keuze moeten kunnen maken. We hebben te maken met de beide zijden van de medaille. Er zullen beslissingen genomen worden die leiden naar het beëindigen van het bedrijf en er zullen bedrijven zijn, en hopelijk zijn dat de meeste, die door willen gaan en vol vertrouwen aan de nieuwe toekomst willen gaan bouwen.

De PvdA vindt het van groot belang dat er voor beide kanten perspectief wordt geboden. Gisteren heb ik de minister al een aantal suggesties gedaan die deze keuze gemakkelijker maken. Als we kiezen voor de toekomst van de verschillende gebieden zullen we moeten kijken hoe we de verschillende ambities van boeren waar kunnen maken. Daar waarin de verschillende gebieden nu reeds afspraken zijn gemaakt over een nieuwe inrichting van het gebied moeten we kijken of niet een aantal regelingen aan elkaar geknoopt kunnen worden om tot een gebiedperspectief te komen. Daarbij hebben we zowel de wijkers als de blijvers nodig. We zouden de wijkers het aanbod kunnen doen om op korte termijn duidelijkheid te geven over bijvoorbeeld het overnemen van hun bedrijven in het kader voor de Ruimte voor de Rivieren voor zover het de uiterwaarden betreft. Misschien moet het strategisch aankoop beleid van de DLG daarvoor op korte termijn worden aangepast. We zouden kunnen denken aan de beëindigingsregeling veehouderijbedrijven. Waarom niet nu een opkoop regeling inzetten in die gebieden waar de bedrijven zouden willen stoppen?

Voor de ingesloten gebieden zal een fokverbod moeten worden ingesteld. Het kan niet zo zijn dat dieren worden opgekocht door de overheid zonder dat de productie ervan wordt stopgezet. De PvdA wil daar nog dit aan toevoegen. Zodra zich ook een uitbraak in een varkensintensief gebied voordoet, zal preventief voor de gehele varkenssector ook een fokverbod moeten worden ingesteld. Dus niet alleen meer in de ingesloten gebieden. Zonder zo'n verbod zullen de welzijnsproblemen al snel te groot worden.

De PvdA wil niet alleen aandacht voor de boeren en boerinnen die willen stoppen. Degenen die door willen gaan met hun bedrijf kunnen hun toekomst mee opbouwen vanuit de ruimte die ontstaat door een herverkaveling en herinrichting van het gebied. De verschillende provincies hebben aangegeven met volle kracht via de Reconstructiecommissies aan de slag te willen met die herinrichting. Doorgaan om de toekomst tegemoet te gaan met perspectief voor diegene die door willen gaan.

Ik roep de minister op om op zeer korte termijn de genoemde suggesties ter hand te nemen.

Tot slot nog enkele vragen.


* In hoeverre wordt bij import en export van vlees gecontroleerd op MKZ? Kan de minister hier eens cijfers over geven?
* Is voldoende destructiecapaciteit beschikbaar als zich toch een grote verspreiding van MKZ zou voordoen?

* Hoe oordeelt de minister over de geruchten dat in de EU op sommige plaatsen illegaal geënt wordt?

* Kan de minister aangeven waarom niet al bij Kootwijkerbroek is gekozen voor een exportverbod? Want ook daar was en is nog steeds onbekend wat de besmettingsbron is?