Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij
http://www.minlnv.nl
MIN LNV: bijlage en toelichting compartimentering NL MKZ
Bijlage I bij de Regeling compartimentering Nederland mond- en
klauwzeer 2001 II
Gebied Noord 1
1. Vanaf de Noordzee ter hoogte van het Eierlandse Gat de
provinciegrens Noord-Holland volgend in zuid-oostelijke richting tot
de provinciegrens Utrecht-Gelderland.
2. De provinciegrens Utrecht-Gelderland volgend in zuidelijke richting
tot de provinciegrens Gelderland- Zuid Holland.
3. De provinciegrens Gelderland- Zuid Holland volgend in zuidelijke
richting tot de Waal.
4. De Waal volgend in westelijke richting overgaand in de
Boven-Merwede overgaand in de Nieuwe Merwede overgaand in Hollandsch
Diep, overgaand in het Haringvliet overgaand in de Noordzee.
5. Vanaf de Noordzee de kustlijn volgend in noordelijke richting tot
het Eierlandse Gat.
Gebied Noord 2
1. De provinciegrens Friesland-Flevoland bij het drie-provinciepunt
(provinciegrenzen Noord Holland, Friesland en Flevoland) vanaf het
IJsselmeer, volgend in oostelijke richting tot de kruising met de
provinciegrens Overijssel.
2. De provinciegrens Friesland-Overijssel volgend in noord-oostelijke
richting tot de kruising met de provinciegrens Drenthe.
3. De provinciegrens Drenthe-Overijssel volgend in zuidoostelijke
richting tot de landsgrens Nederland-Duitsland.
4. De landsgrens volgend in zuidelijke richting tot de provinciegrens
Gelderland-Zuid Limburg.
5. De provinciegrens Gelderland-Zuid Limburg volgend in westelijke
richting tot de provinciegrens Noord Brabant.
6. De provinciegrens Noord Brabant- Gelderland volgend in westelijke
richting tot de provinciegrens Zuid Holland.
7. De provinciegrens Zuid Holland-Gelderland volgend in noordelijke
richting tot de provinciegrens Utrecht.
8. De provinciegrens Utrecht-Gelderland volgend in oostelijke richting
tot de provinciegrens Flevoland.
9. De provinciegrens Utrecht-Flevoland volgend in noord-westelijke
richting overgaand in de provinciegrens Noord Holland-Flevoland tot de
provinciegrens Friesland.
Gebied Noord 3
1. De landsgrens Nederland-Duitsland vanaf de Noordzee volgend in
zuidelijke richting via de Waddenzee overgaand in de Eems overgaand in
de Dollard tot de landsgrens.
2. De landsgrens volgend in zuidelijke richting tot provinciegrens
Drenthe-Overijssel.
3. De provinciegrens Drenthe-Overijssel volgend in westelijke richting
tot de provinciegrens Friesland.
4. De provinciegrens Friesland-Overijssel volgend in zuid-westelijke
richting tot de provinciegrens Flevoland.
5. De provinciegrens Flevoland-Friesland volgend in westelijke
richting tot de provinciegrens Noord-Holland.
6. De provinciegrens Noord-Holland .Friesland volgend in
n00rd-westelijke richting tot de landsgrens.
7. De landsgrens volgend in noord-oostelijke richting tot de
landsgrens Nederland-Duitsland.
Gebied Zuid 1
1. Vanaf het Haringvliet de rivier volgend in oostelijke richting,
overgaand in noord-oostelijke richting in het Hollandsch Diep,
overgaand in de Nieuwe Merwede, overgaand in de Boven-Merwede tot de
snelweg A27/E11.
2. De snelweg A27/E11 volgend in zuidelijke richting tot de snelweg
A16/E19.
3. De A16/E19 volgend in zuidelijke richting tot de grensovergang
Hazeldonk.
4. Vanaf grensovergang Hazeldonk de landsgrens volgend in
zuid-westelijke richting tot de Noordzee.
5. De Noordzee volgend in noord-oostelijke richting tot de rivier het
Haringvliet.
Gebied Zuid 2
1. Vanaf de A27 de rivier de Boven-Merwede (Sleeuwijk) volgend in
oostelijke richting tot de Maas.
2. De Maas volgend in zuidelijke richting overgaand in de Afgedamde
Maas tot het Heusdens Kanaal.
3. Het Heusdens Kanaal volgend in zuid-westelijke richting tot de
Maas.
4. De Maas volgend in oostelijke richting tot de A73.
5. De A73 volgend in zuid-zuidoostelijke richting tot de kruising met
N272.
6. De N272 volgend in zuid-westelijke richting tot de N266 (Beek en
Donk).
7. De N266 volgend in zuidelijke richting tot aan de Heekweg
(Helmond).
8. De Heekweg volgend in zuid-westelijke richting tot de N614
(Geldropseweg).
9. De N614 (Geldropseweg) volgend in zuid-westelijke richting
overgaand in de Mierloseweg (Geldrop) tot de J. Peijnenburgweg.
10. De J. Peijnenburgweg volgend in zuidelijke richting overgaand in
de Dommeldalseweg tot de Laan Der Vier Heemskinderen.
11. De Laan Der Vier Heemskinderen volgend in westelijke richting tot
de Bogardeind.
12. De Bogardeind volgend in zuidelijke richting tot de A67.
13. De A67 volgend in westelijke richting tot knooppunt De Hogt.
14. Vanaf knooppunt De Hogt de A2/E25 volgend in noordelijke richting
tot de A58.
15. De A58 volgend in westelijke richting tot de A27.
16. De A27 volgend in noordelijke richting tot de rivier de
Boven-Merwede (Sleeuwijk).
Gebied Zuid 3
1. Vanaf de rivier de Maas (gemeente Mook en Middelaar) de provinciale
grens Limburg volgend in noordelijke richting tot de landsgrens.
2. De landsgrens volgend in zuidelijke richting overgaand in
westelijke richting tot de A16/E19 (Hazeldonk).
3. De A16/E19 volgend in noordelijke richting tot de snelweg A27.
4. De A27 volgend in oostelijke richting overgaand in de A58 tot de A2
(knooppunt Batadorp).
5. De A2 volgend in zuidelijke richting tot de A67 (knooppunt de
Hogt).
6. De A67 volgend in oostelijke richting tot de Bogardeind
(Geldrop).
7. De Bogardeind volgend in noordelijke richting tot de Laan Der Vier
Heemskinderen.
8. De Laan Der Vier Heemskinderen volgend in oostelijke richting tot
de Dommeldalseweg overgaand in de J. Peijnenburgweg tot de
Mierloseweg.
9. De Mierloseweg volgend in noordoostelijke richting overgaand in de
N614 (Geldropseweg).
10. De N614 (Geldropseweg) volgend tot de Heeklaan (Helmond).
11. De Heeklaan volgend in oostelijke richting tot de N266.
12. De N266 volgend in noordelijke richting tot de N272.
13. De N272 volgend in noordoostelijke richting tot de kruising met de
A73.
14. De A73 volgend in noordelijke richting tot de Maas.
15. De Maas volgend in oostelijke richting tot de provinciegrens
Limburg bij de gemeente Mook en Middelaar.
Bijlage II behorende bij de Regeling compartimentering Nederland mond-
en klauwzeer 2001 II
Kenteken, bedoeld in de artikelen 9.2 en 9.3, behorende bij gebied
Noord 2. Dit kenteken heeft een gele achtergrond.
Toelichting voor de Staatscourant
Uit oogpunt van duidelijkheid is met onderhavige vaststelling van de
Regeling compartimentering Nederland mond- en klauwzeer 2001 II
voorzien in een nieuwe, integrale tekst van de geldende regeling ten
aanzien van de opdeling van Nederland in compartimenten en de regimes
die binnen de afzonderlijke compartimenten en tussen de compartimenten
onderling gelden. De regeling is inhoudelijk op de volgende punten
aangepast.
. Varkens
Het vervoersverbod voor vee, dat is ingesteld naar aanleiding van de
mond- en klauwzeeruitbraken in Nederland, heeft geleid tot
dierenwelzijnsproblemen in met name de varkenssector. Onlangs is door
de vaststelling van de Regeling compartimentering Nederland mond- en
klauwzeer 2001 (Stcrt. 69) de mogelijkheid opengesteld om
slachtvarkens af te voeren naar het slachthuis en om biggen eenmalig
af te voeren van vermeerderaars naar vleesvarkenbedrijven. Dit regime
is bij wijziging van de Regeling compartimentering Nederland mond- en
klauwzeer 2001 van 11 april 2001 aangepast, teneinde beter aan te
sluiten bij het systeem van de Regeling varkensleveringen (RVL). In de
betreffende bepalingen van onderhavige regeling zijn technische
aanpassingen verricht, Duidelijkheidshalve volgt hieromtrent nog een
volledige, artikelsgewijze toelichting.
Artikel 2.2
Het eerste lid komt overeen met artikel 8, onderdeel a, van de
Regeling varkensleveringen. In afwijking van de RVL is alleen
rechtstreeks vervoer naar het slachthuis mogelijk en niet via een
verzamelcentrum. Het vervoer is slechts toegestaan naar slachthuizen
in het gebied waar ook het varkensbedrijf is gelegen. Op grond van het
tweede lid mag een varkenshouderijbedrijf slechts eenmaal in vier
weken varkens naar het slachthuis afvoeren. In het derde lid wordt een
voorziening getroffen voor gebied Zuid 2, waar na de brand in een
grote slachterij te Boxtel een gebrek aan slachtcapaciteit voor
varkens is ontstaan. Varkens uit gebied Zuid 2 mogen naar gebied Zuid
3, indien een door de Minister vastgesteld route wordt gevolgd.
Hierbij zal zo veel mogelijk gebruik worden gemaakt van hoofdwegen en
snelwegen. De route zal zo spoedig mogelijk worden bekendgemaakt.
Artikel 2.3
In dit artikel wordt ter voorkoming van welzijnsproblemen het vervoer
van biggen geregeld. Voor de regeling wordt zoveel mogelijk
aangesloten bij de RVL. Het vervoer van A-bedrijven naar B-bedrijven
en C-bedrijven en het vervoer vanaf C-bedrijven levert geen
aanvullende bijdrage aan het voorkomen van welzijnsproblemen. Daarom
blijft uit veterinair oogpunt dit type vervoer verboden.
In het eerste lid wordt toegestaan dat varkenshouderijbedrijven die
zijn aangewezen als A-bedrijven in de zin van de RVL varkens leveren
aan D-bedrijven in hetzelfde gebied als het A-bedrijf is gelegen.
Indien de expoitant van het A-bedrijf hiervoor kiest, worden de
varkens daarmee mestvarken, omdat het D-bedrijf op grond van de RVL
alleen varkens aan een slachthuis mag afleveren. Op grond van het
vierde lid van dit artikel mogen alleen biggen tot 35 kg naar een
D-bedrijf worden vervoerd. Het vervoer van biggen van een A-bedrijf
naar een C-bedrijf blijft op grond van artikel 2.1 van deze regeling
nog verboden.
In het tweede lid wordt toegestaan dat varkenshouderijbedrijven die
zijn aangewezen als B-bedrijven in de zin van de RVL varkens leveren
aan D-bedrijven in hetzelfde gebied als het B-bedrijf is gelegen. Aan
deze leveringen zijn dezelfde beperkingen verbonden als in artikel 10,
tweede lid, van de RVL, te weten het B-bedrijf mag maar aan vier
D-bedrijven in vier weken en twaalf D-bedrijven in twaalf maanden
leveren. Op grond van de gekozen formulering tellen voor het
vaststellen van het aantal toegestane leveringen niet de leveringen
mee aan een D-bedrijf buiten het gebied die hebben plaatsgevonden in
de periode voorafgaand aan inwerkingtreding van deze regeling. Wel
dient de levering overeenkomstig artikel 16 van de RVL twee dagen
voorafgaand aan de levering te worden gemeld bij het bureau I&RVL te
Deventer. De aldus terugontvangen bevestiging van deze melding dient
overeenkomstig artikel 17 bij het vervoer aanwezig te zijn. In verband
met de tijd die nodig is om de computers van het bureau I&RVL aan te
passen, kan het zijn dat op de bevestiging van de melding is
aangegeven dat de levering op grond van de RVL niet is toegestaan,
omdat het aantal contacten van artikel 10, tweede lid, wordt
overschreden. Indien het vervoer plaatsvindt tussen twee bedrijven
binnen één gebied zal bij controle het vervoer niet worden
tegengehouden. Als de bevestigde melding van artikel 17 RVL ontbreekt,
zal voortzetting van het transport echter worden verhinderd.
Na intrekking van de onderhavige regeling wordt een voorziening getroffen op grond waarvan de leveringen kunnen worden hervat aan D-bedijven buiten het gebied waarmee een B-bedrijf in de periode voor de uitbraak van mond- en klauwzeer, ook als daar het aantal D-bedrijven waarmee in het gebied zaken is gedaan, op grond van artikel 10, tweede lid, RVL aan in de weg zou staan.
Het derde lid heeft betrekking op die A-bedrijven die een aanwijzing
hebben op grond van artikel 19 van de RVL. Deze bedrijven zijn bij
inwerkingtreding van de RVL in de gelegenheid gesteld om binnen een
jaar na 1 april 2000 het bedrijf aan te passen aan de voorwaarden om
als A-bedrijf te worden aangewezen. In enkele gevallen hebben deze
bedrijven een aanvraag ingediend om te worden aangewezen als
A-bedrijf. In verband met de uitbraak van mond- en klauwzeer kan niet
ter plaatste worden gecontroleerd of deze bedrijven voldoen aan de
voorwaarden om te worden aangewezen. Om deze reden is het onredelijk
om de aanwijzing als A-bedrijf als bedoeld in artikel 19 per 1 april
2001 te laten vervallen. Deze aanwijzing wordt daarom verlengd totdat
de aanvraag is behandeld. Aan deze categorie A-bedrijven wordt op
grond van deze regeling dezelfde rechten verleend als aan
B-bedrijven.
Het vierde lid regelt de ontvangst van de biggen op het D-bedrijf. Ook
hier is in afwijking van artikel 12, eerste lid, van de RVL bepaalt
dat alleen biggen van A-bedrijven of B-bedrijven uit hetzelfde gebied
mogen worden aangevoerd. De uitzondering van artikel 12, tweede lid,
RVL voor all-in-all-out bedrijven vervalt tijdelijk, omdat in de
huidige omstandigheden een aantal van zes aanvoerbedrijven te riskant
wordt gevonden.
Het vijfde lid beperkt het toegestane vervoer van varkens tot biggen.
Deze bepaling komt overeen met artikel 10, vijfde lid, RVL.
In het zesde en zevende lid wordt bepaald dat een bedrijf op grond van
deze regeling slechts één keer per twee weken dieren mag afleveren of
mag ontvangen. Het is daarbij wel mogelijk om op dezelfde dag van twee
of meer bedrijven dieren af te voeren of te ontvangen, voorzover
daarmee de aantallen bedrijven waarmee zaken wordt het toegestane
aantal niet overschrijdt. Uiteraard dienen de varkens afkomstig van
verschillende bedrijven in verschillende vervoermiddelen te worden
vervoerd. Dit volgt reeds uit artikel 2 van de Regeling betreffende
het bijeenbrengen van dieren 2000.
In het achtste lid is de verplichting opgenomen die strekt tot
implementatie van beschikking 2001/263/EG van de Commissie van de
Europese Gemeenschappen van 2 april 2001 tot vaststelling van
beperkende maatregelen met betrekking tot verplaatsingen van dieren
van voor mond- en klauwzeer gevoelige soorten in alle lidstaten en
houdende vijfde wijziging van Beschikking 2001/172/EG (PbEG L 93). Dit
artikel is gewijzigd bij beschikking 2001/302/EG van de Commissie van
de Europese Gemeenschappen van 11 april 2001 (PbEG L 104). Op grond
van deze bepaling mogen biggen alleen van een bedrijf naar een ander
bedrijf (vleesvarkenbedrijf) worden afgevoerd als op het bedrijf van
herkomst in ten minste een periode van 15 dagen geen andere voor mond-
en klauwzeer vatbare dieren zijn aangevoerd.
In het negende lid wordt geregeld dat de Minister de aanwijzing als
A-bedrijf of B-bedrijf kan schorsen of intrekken overeenkomstig
artikel 5 van de RVL. Hiertoe zal worden overgegaan als een exploitant
herhaaldelijk varkens afvoert in strijd met deze regeling. Het
varkensbedrijf wordt dan van rechtswege D-bedrijf en mag alleen
varkens naar het slachthuis afvoeren. De aanwijzing kan op grond van
de RVL vanzelfsprekend eveneens worden ingetrokken bij overtredingen
van de RVL zelf.
. Runderen
Met onderhavige wijziging van de voornoemde regeling wordt het
mogelijk gemaakt om runderen af te voeren naar een slachthuis binnen
het compartiment waar het rundveebedrijf zich bevindt. Een
uitzondering is opgenomen voor het vervoer van kalveren van de
compartimenten Zuid 1 en Zuid 3 naar compartiment Zuid 2, aangezien in
Zuid 1 en Zuid 3 te weinig slachtcapaciteit aanwezig is. Als gevolg
van de recente uitbraken in Ee en Anjum en het feit dat de tracering
naar de bron van de uitbraken nog niet is afgerond, blijft het
voorlopig niet toegestaan om runderen te vervoeren in het compartiment
waar bovengenoemde plaatsen toe behoren, te weten Noord 3. Afvoer van
runderen naar het slachthuis in Noord 3 is dus niet toegestaan.
. Schapen
De melding van het voorgenomen vervoer van hoogdrachtige ooien en
ooien die net gelammerd hebben, alsmede de lammeren zelf, en de
bijbehorende urgentieverklaring dient te geschieden aan het volgende
adres: RVV kring Noordwest, Postbus 59017, 1040 KA Amsterdam.
. Stickering
Teneinde zorgvuldig te kunnen toezien op de naleving van de
compartimenteringsregeling wordt voorzien in een systeem van kentekens
(stickers) die per compartiment verschillen. Dit systeem wordt
gefaseerd ingevoerd. Sedert 9 april 2001 dienen binnen het
compartiment Noord 2 mestwagens voorzien te zijn van een gele sticker.
Met onderhavige wijziging moet binnen compartiment Noord 2 een gele
sticker gevoerd te worden op de vervoermiddelen voor het vervoer van
evenhoevigen, mest van vee en pluimvee, rauwe melk, voeders, waaronder
begrepen ruwvoer, en destructiemateriaal. Voorlopig blijft de
verplichting beperkt tot vervoermiddelen die op grond van de
Wegenverkeerswet 1994 voorzien zijn van een kenteken. De stickers
worden op aanvraag afgegeven door de Dienst Wegverkeer. Een aantal
vervoermiddelen hoeft geen sticker te dragen. Het betreft
vervoermiddelen, die pluimveemest of paardenmest, afkomstig van
bedrijven waar geen evenhoevigen worden gehouden, vervoeren. Ook zijn
vervoermiddelen die slib of water vervoeren niet verplicht om een
sticker te dragen. Deze vervoermiddelen zijn niet gebonden aan
compartimenten en mogen door heel Nederland verplaatst worden.
Vanzelfsprekend dient wel rekening gehouden te worden met de strengere
regimes in de toezichtsgebieden rond Oene, Kootwijkerbroek en Ee.
. Bezoekersbepaling
In de Regeling compartimentering Nederland mond- en klauwzeer 2001 was
een bepaling opgenomen ten aanzien van het bezoek aan plaatsen waar
evenhoevigen worden gehouden. Op grond van deze bepaling was het in
beginsel verboden om een plaats te betreden waar evenhoevigen worden
gehouden. Op deze bepaling gold een limitatieve lijst van
uitzonderingen. De verbodsbepaling en de limitatieve lijst zorgde voor
een in de praktijk weinig flexibele en op een aantal punten
onpraktische situaties. Naar aanleiding daarvan is gekozen voor een
nieuwe formulering van de bezoekersbepaling, die een minder star
regime herbergt en meer armslag geeft voor de houders van
evenhoevigen. De houder zal ervoor zorg moeten dragen dat contact
tussen bezoekers en evenhoevigen niet mogelijk is. Daarnaast is de
houder verplicht om alles in het werk te stellen om te voorkomen dat
besmetting met en/of verspreiding van het mond- en klauwzeervirus kan
plaatsvinden. Zolang hij de norm, zoals neergelegd in artikel 8.1,
naleeft, is het toegestaan om bezoekers op zijn bedrijf te ontvangen.
Dit alles neemt niet weg dat de houder strafrechtelijk kan worden
vervolgd indien de maatregel niet wordt nageleefd. Dit kan leiden tot
forse boetes.
Ook is het noodzakelijk dat de houder voorkomt dat bezoekers in
contact komen met bedrijfsafval en andere zaken, die het mond- en
klauwzeervirus kunnen dragen (hierbij wordt vooral gedacht aan
bijvoorbeeld rauwe melk en mest).
Recreatieoorden, zoals dierentuinen, campings maar ook zogenaamde
boerderijcampings, kunnen in beginsel geopend blijven, mits de
bepalingen strikt in acht worden genomen. Op de naleving van de
bepalingen zal streng toegezien worden door de verschillende
toezichthoudende instanties.
Ten algemene zijn uitzonderingen opgenomen voor personen die in het
kader van uitoefening van hun beroep in contact komen met
evenhoevigen. Het gaat hier voornamelijk om dierenartsen,
veeverloskundigen, dierverzorgers, veevervoerders en monteurs die
noodzakelijk reparaties in stallen moeten verrichten (bijv.
ventilatoren en verwarming). Wel dienen deze personen een strikt
reinigings- en ontsmettingsprotocol na te leven. Toezichthoudende
ambtenaren die zijn aangewezen op grond van artikel 114 van de
Gezondheids- en welzijnswet voor dieren zijn op grond van deze wet
bevoegd om bedrijven waar evenhoevigen worden gehouden te betreden.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUURBEHEER
EN VISSERIJ,
overeenkomstig het door de Minister genomen besluit,
DE DIRECTEUR-GENERAAL,
ir. J.F. de Leeuw
13 apr 01 17:33