TIEN WINNAARS EFFIE 2001
Goud, zilver of brons bekendgemaakt tijdens EffieUitreiking op 15 mei
Uit de ruim 50 ingezonden cases voor een Effie 2001 heeft de EffieJury,
onder leiding van EffieJury voorzitter Morris Tabaksblat, dit weekeinde tien winnende cases geselecteerd, verspreid over acht categorieen. Zowel bureaus als adverteerders hebben de afgelopen maanden de in hun ogen 'meest effectieve communicatiecampagnes van het jaar 2000' ingezonden. De prijswinnaars weten op dit moment nog niet of zij een gouden, zilveren of bronzen Effie hebben gewonnen. Dit wordt pas bekendgemaakt tijdens de EffieUitreiking op dinsdag 15 mei aanstaande.
Opvallend is dat van de tien winnende cases, er vier voortkomen uit de
categorie voedings- en genotsmiddelen. Het betreft de cases 'Lassie
rijst, een veilig avontuur' (Douwe Egberts/Result DDB), 'Kip; variatie
en lekker' (Productschap Vlees, Vee en Eieren/Adtendum), 'Red Band
Snoep' (RBV Leaf/Lowe Lintas) en 'Introductie Grolsch 2.5 Lemon'
(Grolsche Bierbrouwerij Nederland bv/FHV/BBDO). In de categorie
Ideeel/niet-commercieel vallen twee cases in de prijzen: de campagne
'Zonder U valt er niets te recyclen' (NVMP/Van Walbeek Etcetera) en
'Stoppen met rokencampagne 2001' (Stivoro/BvH
Communicatie-Adviesbureau). Result DDB is het enige bureau dat twee keer
in de prijzen valt: eenmaal met de campagne voor Lassie rijstproducten
en eenmaal (samen met Rapp Collins) voor de campagne van Lotto
Kansspelen. In de categorieen retail en overige verbruiksartikelen
worden geen Effies uitgereikt (zie bijlage).
Trends en bijzonderheden
Het is niet vanzelfsprekend dat een gouden Effie ook daadwerkelijk
wordt uitgereikt. Dit hangt af van het niveau van de case, zo benadrukt
EffieJurylid Leo van Sister (General Manager Imperial Tobacco
Nederland). Hij noemt het ontbreken van campagnes voor internet- en
telecombedrijven een van de bijzonderheden. "Verder zagen wij dat in
nagenoeg alle categorieen de onderbouwing van de cases zeer
professioneel was, zoals dat al jaren het geval is bij de cases uit de
categorie voedings- en genotsmiddelen."
Achtergronden Effie
De Effie is een van oorsprong Amerikaanse reclameprijs voor effectieve
communicatiecampagnes en wordt in Nederland georganiseerd door
VEA/Vereniging van communicatie-adviesbureaus en de BVA/Associatie
Nederlandse Adverteerders. Het gaat daarbij nadrukkelijk om de
effectiviteit van een campagne. Om in aanmerking te komen voor een Effie
moet er een kwantitatief verschil zichtbaar zijn tussen de
marktresultaten op twee momenten. Dit verschil moet aantoonbaar kunnen
worden toegeschreven aan communicatie-inspanningen. Ook de mate waarin
originaliteit en creativiteit hebben bijgedragen in een positieve
waardering bij relevante doelgroepen, wordt in de beoordeling
meegewogen. De Effie wordt daarom beschouwd als de meest grondig
gejureerde en meest begerenswaardige prijs binnen het communicatievak.
- EINDE BERICHT-
Meer informatie (