Jos valt uit
Ralf Schumacher schrijft geschiedenis door zijn allereerste Formule 1
overwinning te behalen op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari na als 3e
gestart te zijn. Direct na de start nam hij de leiding toen David
Coulthard niet zijn beste start maakte; Häkkinen zat gevangen achter
de Schot. Ralf gaf de leiding niet meer uit handen.
Ralfs eerste overwinning is een feit
Jos startte vanaf de 17e plek op de grid en hoewel zijn start minder
verblindend was dan we van hem gewend zijn, lag hij na zeven ronden al
14e. Daarna moest Jos de A22 langs de baan parkeren omdat de wagen het
had begeven en eindigde zijn weekend zoals het begonnen was. Enrique
Bernoldi reed voor het eerst een Formule 1 race uit en eindigde als
10e.
Terwijl Ralf Schumacher en David Coulthard een gaatje trokken met de
rest van het veld bleek dat ook Jarno Trulli een goede start had
gemaakt en inmiddels 3e lag. Michael Schumacher reed kleurloos rond op
een 5e plek, maar dat duurde niet lang. Montoya, Panis en Barrichello
haalden hem nogal onverwacht in als het er op lijkt dat hij een
probleem met zijn wagen heeft. Later in de race zou hij uitvallen met
een probleem aan het linkervoorwiel van de Ferrari.
Een mooi gevecht tussen Panis en Kimi Raikkonen werd afgebroken
wanneer de Sauber van de jonge Fin linksaf de muur in schiet. Later
blijkt dat Kimis stuur plots loskwam en dat de Fin dus ontzettend veel
geluk heeft gehad dat zijn crash niet anders afliep. Halverwege de
race lag Ralf nog steeds op kop met Coulthard op een comfortabele
afstand, dan Barrichello, Häkkinen, Montoya en Trulli. In de laatste
helft werd duidelijk dat Ferraris strategie, kiezen voor de hardere
compound Bridgestones, niet zou werken. De top 6 veranderde alleen nog
toen Juan Pablo Montoya opnieuw pech had. De brandstofslang bleef
hangen tijdens zijn 2e stop en daarna sloeg de motor af. Verschillende
keren starten later werd hij met spinnende wielen de krik afgegooid
maar het mocht niet baten. Een ronde later viel hij uit met een
kapotte koppeling.
Jordans Frentzen nam de 6e plaats over van de Colombiaan en zo
eindigde de laatste Grand Prix zonder traction control met Ralf op de
hoogste trede van het podium en Coulthard en Barrichello naast zich.
Williams, BMW en niet te vergeten Michelin zijn terug.
Mika Häkkinen finishte net buiten het podium
De A22 van Jos had een kapotte uitlaat, vertelde hij ons nog voor het einde van de race: Anderhalve ronde voor ik moest stoppen hoorde ik al dat een uitlaat kapot was. Dat heb ik ook aan het team doorgegeven, maar het wordt dan zo snel zo ontzettend warm onder de engine cover, dat de watertemperatuur en de olietemperatuur veel te hoog worden. En dan heb je binnen de kortste keren geen vermogen meer. Dus daar konden we niets meer aan doen. Ondanks alle tegenslagen dit weekend is Jos vrij optimistisch over de nieuwe voorwielophanging: Het is zeker een verbetering, we hebben het alleen nog niet ten volle kunnen benutten. Hopelijk hebben we daar komende week wel de mogelijkheid voor. OrangeArrows gaat dan ook de aërodynamica van de A22 testen.
Voor een volledig overzicht van alle tijden en standen ga je naar de
seizoenspagina.
15
april
2001