Gemeente Eindhoven

Algemene klachtenregeling gemeente Eindhoven

Op grond van de Algemene klachtenregeling gemeente Eindhoven kunnen personen (zowel natuurlijke personen als rechtspersonen) een klacht indienen over de wijze waarop een bestuursorgaan (college, burgemeester, gemeenteraad, commissies of een lid daarvan) of een ambtenaar zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een persoon (een natuurlijke persoon of een rechtspersoon) heeft gedragen. Klachten kunnen zowel mondeling als schriftelijk worden ingediend. Binnen de gemeente Eindhoven is een centrale klachtencoördinator aangesteld. Zij bewaakt onder andere de voortgang van de afhandeling van een klacht. Mondelinge klachten, die zich lenen voor een snelle afhandeling, kunnen worden ingediend bij de centrale klachtencoördinator. Aan het indienen van schriftelijke klachten zijn vormvoorschriften verbonden. Schriftelijke klachten worden als volgt afgedaan. Indien een klacht over een ambtenaar wordt ingediend, wordt deze afgehandeld door de directeur van de dienst onder wiens verantwoordelijkheid de gedraging, waarop de klacht betrekking heeft, heeft plaatsgevonden. Bij het onderzoeken van schriftelijke klachten zal de klachtbehandelaar van de betreffende gemeentelijke dienst het principe van hoor en wederhoor toepassen. Als er een over (een lid van) het college, de gemeentesecretaris of de directeur van een dienst een klacht is ingediend, en deze klacht niet is terug te voeren op een ambtenaar, dan wordt de klacht door het college afgedaan. Indien een klacht wordt ingediend over (een lid van) de gemeenteraad of (een lid van) een commissie, dan wordt de klacht door de raad of commissie afgehandeld. Bij klachten anders dan tegen ambtenaren wordt de commissie voor bezwaren en ombudszaken om advies gevraagd. Als degene die een klacht heeft ingediend niet tevreden is met de afhandeling ervan, kan deze persoon een klacht indienen bij de ombudskamer van de Commissie voor de bezwaren en ombudszaken. De ombudskamer geeft een oordeel over de klacht en doet zonodig een aanbeveling aan het bestuursorgaan. Dit laatste geldt overigens niet voor klachten die betrekking hebben op ambtenaren van de GGD. Indien een klager het niet eens met de afhandeling van een klacht die betrekking heeft op een ambtenaar van de GGD, kan de klager een klacht indienen bij de Provinciale Klachtencommissie GGD's Brabant/Zeeland. De klachtenregeling van de gemeente Eindhoven wordt op dit moment herzien. Indien u meer informatie over de klachtenregeling wenst kunt u contact opnemen met de centrale klachtencoördinator van de gemeente Eindhoven, tel. 238 25 58, of e-mail: i.kallenbach@eindhoven.nl.