Nationaal Dubo Centrum

Uit het Secondantenoverleg: Energieprestatieadvies

Overheid en marktpartijen voeren gezamenlijk overleg in de Duboraad en het Secondantenoverleg, het gremium waaraan een aantal taken van de Duboraad gedelegeerd is. Het Secondantenoverleg van december stond geheel in het teken van EPA (Energieprestatieadvies).

De resultaten van de experimentfase van het EPA-instrument over 1999 en 2000 zijn besproken. De experimenten hebben een schat aan informatie opgeleverd. EPA is een instrument waar marktpartijen mee verder willen gaan; zij zien er commercieel perspectief in. Ook is gebleken dat de gebouwopname en de kwaliteit daarvan in de praktijk voldoet, waarbij wel moet worden aangetekend dat het in de experimentfase om de "voorlopers" ging. Daarom is het van belang ook de resultaten van de EPA-monitoring over het jaar 2000 af te wachten, want daarin staan de ervaringen uit de "echte" EPA-praktijk. Verbeterpunten op basis van de experimenten zijn te vinden op het gebied van het vergroten van de betrokkenheid van bouwpartijen en de makelaardij, het verbeteren en vereenvoudigen van de software en de basismethode EPA en het beter laten aansluiten van EPA bij professionele verhuurders.

Vervolgactiviteiten
Op basis van de conclusies van de experimentfase is een aantal vervolgactiviteiten voor het jaar 2001 geformuleerd. Hiervan zijn reeds in gang gezet:

* De experimenten in het kader van het Besluit Subsidies Energieprogramma's zijn dit jaar gericht op vereenvoudiging en verbetering van EPA.

* Er wordt getracht om met kansrijke marktpartijen die nog weinig ervaring hebben opgedaan met het EPA, zoals makelaars, lokale pilotprojecten te starten.

* Softwarematige fouten worden hersteld.

* Er wordt onderzocht in hoeverre het mogelijk is referentiewoningen in het EPA-model in te brengen. Referentiewoningen kunnen een rol spelen bij de vereenvoudiging van het EPA-model.
* Adviseurs melden dat er weinig wordt gedaan met de energie-efficiency-index. Dit jaar zal worden bekeken of op termijn in het kader van de Energiepremieregeling een beloning (premie) kan worden gegeven voor verbetering van de energie-efficiency-index.

* Er is door een aantal marktpartijen een traject gestart om te komen tot een EPA-procescertificaat. Dit traject zal vanuit de overheid worden gefaciliteerd.

* De bekendheid van EPA voor het grote publiek zal worden vergroot. Op het moment dat de kwaliteitsborging voldoende is, zal het ministerie van VROM een publiekscampagne rond EPA starten.
* Het EPA zal worden opgenomen in afspraken die met verschillende relevante partijen worden gemaakt. Van belang hierbij zijn onder andere de Convenanten duurzaam bouwen voor de particuliere en de sociale sector, het Nationaal Akkoord Wonen en het Klimaatconvenant met lokale overheden.

* Het laatste actiepunt dat door het ministerie van VROM geformuleerd is op basis van de eindrapportage is dat de continuïteit van het ingezette EPA- en Energiepremietraject nadrukkelijker zal worden uitgedragen.

Onderzoeksresultaten
In het Secondantenoverleg is een onderzoek besproken over waardering en bekendheid van EPA bij adviseurs en woningeigenaren. De resultaten en conclusies van het onderzoek gaan in op:

1. De huidige kwaliteitseisen
In de Ministeriële regeling is een drietal eisen gesteld aan bedrijven die EPA's willen verstrekken. Deze eisen zijn: inschrijving bij de Kamer van Koophandel, een aantoonbare klachtenregeling en een risico- en aansprakelijkheidsverzekering. De respondenten gaven aan in principe begrip te hebben voor deze eisen. Desondanks is het voor een deel moeilijk om een risico/aansprakelijkheidsverzekering te regelen of een aantoonbare klachtenregeling. Een meerderheid van de EPA-adviseurs was van mening dat de eisen die momenteel aan de adviseurs worden gesteld, onvoldoende de kwaliteit van EPA waarborgen.
2. Waardering koppeling EPA en maatregelen in de Energiepremie De waardering voor de huidige koppeling tussen EPA en Energiepremie verschilt. De adviseurs waren van mening dat de koppeling positief is omdat deze de aanvraag van EPA's en het treffen van maatregelen zou stimuleren. Echter, ruim de helft van degenen die nog geen EPA hebben aangevraagd, zag een belemmering in het aanvragen van een EPA in de huidige situatie waar er een koppeling is tussen EPA en maatregelen in de Energiepremie.
3. Bijdrage EPA aan het treffen van maatregelen Driekwart van de woningeigenaren had ten tijde van het onderzoek al maatregelen getroffen. Van diegenen die nog geen maatregelen hadden getroffen, was een meerderheid van plan dit alsnog te doen (82%). Eenderde gaf aan dat het EPA maatregelen aangeeft waar men anders niet aan gedacht zou hebben. Een deel (21%) gaf aan naar aanleiding van het EPA maatregelen te treffen waarvoor nog geen plannen bestonden. De professionele woningeigenaren gaven aan dat het treffen van maatregelen meer afhankelijk is van een natuurlijk moment (groot onderhoud) dan van extra externe prikkels.
4. De bekendheid van EPA
De bekendheid van EPA bij particuliere woningeigenaren is beperkt. Ongeveer 10% van de onderzoeksgroep gaf aan wel eens van EPA te hebben gehoord. De bekendheid van EPA bij professionele woningeigenaren is veel hoger: 90% gaf aan wel eens van EPA te hebben gehoord.

Naar aanleiding van een onderzoek over de koppeling van EPA en maatregelen in de Energiepremie is een aantal vervolgstappen door het ministerie van VROM geformuleerd:

a. Eisen en vaardigheden van de EPA-adviseurs
De eisen die via de Ministeriële regeling EPA aan de EPA-adviseurs worden gesteld, zullen worden gehandhaafd. Door een aantal marktpartijen is inmiddels het initiatief genomen om te komen tot een EPA-procescertificaat. Dit initiatief zal door de overheid worden gefaciliteerd . Om het certificaat status te geven zal de overheid zich inzetten een koppeling te leggen tussen het certificaat en de Energiepremieregeling: het EPA zal (op termijn) vanuit de Regeling slechts voor vergoeding in aanmerking komen indien het EPA is uitgevoerd door een EPA-procesgecertificeerde adviseur.

b. Koppeling EPA aan Energiepremie
Om te zorgen dat het EPA goed van de grond komt en niet alleen wordt aangevraagd door een kleine kopgroep van consumenten, streeft het ministerie van VROM naar het loslaten van de koppeling tussen EPA en maatregelen in de Energiepremie op het moment dat het EPA-procescertificaat goed in de markt staat.

c. Bekendheid EPA
In 2001 zullen de communicatie-activiteiten om de bekendheid van EPA te vergroten worden voortgezet. Marktpartijen, koepelorganisaties en gemeenten zullen hierin een belangrijke rol vervullen. Indien de kwaliteitsborging voldoende is gegarandeerd, zal in 2001 vanuit de overheid worden gestart met massamediale EPA-campagnes.

18 april 2001