Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

MINOCW: Scholen positief over grotere vrijheid door lumpsum

18 april 2001

Persbericht: 53

Evaluatie lumpsum in het voortgezet onderwijs:
SCHOLEN POSITIEF OVER GROTERE VRIJHEID DOOR LUMPSUM

Scholen in het voortgezet onderwijs zijn positief over de manier waarop ze worden bekostigd. Lumpsumfinanciering geeft scholen ruimte om vergoedingen voor personeel en materieel naar eigen inzicht te besteden. Schoolleiders en leraren waarderen die ruimte en maken hier in toenemende mate gebruik van. Bij het opstellen van eigen plannen voelen schoolleiders en leraren zich wel beperkt door de hoogte van het budget. Dit staat in het evaluatierapport lumpsum voortgezet onderwijs dat staatssecretaris Adelmund vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Scholen in het voortgezet onderwijs kennen sinds 1 augustus 1996 lumpsumbekostiging voor materieel en personeel. Scholen zijn daarbij vrij in de wijze waarop zij de vergoedingen voor personeel en materieel inzetten.
De evaluatie is gebaseerd op de monitor van onderzoeksbureau Regioplan naar het functioneren van lumpsum, de jaarrekeningen van scholen en onderwijsverslagen van de inspectie.

Scholen positief over grotere autonomie door lumpsum Scholen zijn nu positiever over lumpsum dan in het eerste jaar na de invoering. Meer dan driekwart van de scholen vindt het een voordeel dat de autonomie door lumpsumbekostiging is toegenomen. Ruim 70 procent van de scholen vindt dat de mogelijkheden voor een eigen formatiebeleid en voor de interne organisatie zijn toegenomen. Dat scholen ook gebruik maken van de grotere autonomie blijkt uit een stijging van het aantal scholen dat naar eigen inzicht personele budgetten inzet voor materieel en omgekeerd. Ongeveer driekwart van de scholen besteedt een deel van het personele budget aan extra voorzieningen, zoals opfrisverlof en nascholing. Bij een stijgend aantal leerlingen kiezen scholen vaak voor een groter personeelsbestand en een kleinere directie. Bij het merendeel van de scholen (55 procent) is de werkelijke formatie voor leraren groter dan de toegekende formatie.

Hoewel scholen lumpsum waarderen en er goed mee kunnen werken, constateren ze dat het maken van eigen plannen voor de inzet van de totale som geld bemoeilijkt wordt door het - in de ogen van de scholen
- te lage budget. Veel scholen wijzen er op dat dit hun vrijheid weer inperkt.

Noot voor de redactie,