Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
MINOCW: Scholen positief over grotere vrijheid door lumpsum
18 april 2001
Persbericht: 53
Evaluatie lumpsum in het voortgezet onderwijs:
SCHOLEN POSITIEF OVER GROTERE VRIJHEID DOOR LUMPSUM
Scholen in het voortgezet onderwijs zijn positief over de manier
waarop ze worden bekostigd. Lumpsumfinanciering geeft scholen ruimte
om vergoedingen voor personeel en materieel naar eigen inzicht te
besteden. Schoolleiders en leraren waarderen die ruimte en maken hier
in toenemende mate gebruik van. Bij het opstellen van eigen plannen
voelen schoolleiders en leraren zich wel beperkt door de hoogte van
het budget. Dit staat in het evaluatierapport lumpsum voortgezet
onderwijs dat staatssecretaris Adelmund vandaag naar de Tweede Kamer
heeft gestuurd.
Scholen in het voortgezet onderwijs kennen sinds 1 augustus 1996
lumpsumbekostiging voor materieel en personeel. Scholen zijn daarbij
vrij in de wijze waarop zij de vergoedingen voor personeel en
materieel inzetten.
De evaluatie is gebaseerd op de monitor van onderzoeksbureau Regioplan
naar het functioneren van lumpsum, de jaarrekeningen van scholen en
onderwijsverslagen van de inspectie.
Scholen positief over grotere autonomie door lumpsum
Scholen zijn nu positiever over lumpsum dan in het eerste jaar na de
invoering. Meer dan driekwart van de scholen vindt het een voordeel
dat de autonomie door lumpsumbekostiging is toegenomen. Ruim 70
procent van de scholen vindt dat de mogelijkheden voor een eigen
formatiebeleid en voor de interne organisatie zijn toegenomen.
Dat scholen ook gebruik maken van de grotere autonomie blijkt uit een
stijging van het aantal scholen dat naar eigen inzicht personele
budgetten inzet voor materieel en omgekeerd. Ongeveer driekwart van de
scholen besteedt een deel van het personele budget aan extra
voorzieningen, zoals opfrisverlof en nascholing. Bij een stijgend
aantal leerlingen kiezen scholen vaak voor een groter
personeelsbestand en een kleinere directie. Bij het merendeel van de
scholen (55 procent) is de werkelijke formatie voor leraren groter dan
de toegekende formatie.
Hoewel scholen lumpsum waarderen en er goed mee kunnen werken,
constateren ze dat het maken van eigen plannen voor de inzet van de
totale som geld bemoeilijkt wordt door het - in de ogen van de scholen
- te lage budget. Veel scholen wijzen er op dat dit hun vrijheid weer
inperkt.
Noot voor de redactie,