Carros

Renault Clio voor de helft vernieuwd

(18 april 2001)

De Renault Clio II, waarvan er vanaf de lancering in 1998 meer dan 1.700.000 zijn verkocht, is ingrijpend gerestyled. Niet minder dan 50% van de constructie- en carrosserieonderdelen zijn nieuw of veranderd. Het design van de buitenkant van de nieuwe Clio geeft de auto nog meer karakter en een nog meer dynamische uitstraling. Het interieur is geheel vernieuwd en is kwalitatief van een aanzienlijk hoger niveau. Daarnaast is de Clio nu ook voorzien van nieuwe technieken op het gebied van veiligheid en comfort aan boord. Het rijplezier neemt toe met de komst van een nieuwe elektrische snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en een nieuwe generatie direct ingespoten turbodiesel-motoren met common rail, de 1.5 dCi 65 pk en 80 pk. Ze bieden het laagste brandstofverbruik (4,2 l/100 km) en de laagste CO2-uitstoot (113 g/km) op de markt. De nieuwe Clio wordt begin juni geïntroduceerd.

De nieuwe Renault Clio is ingrijpend gerestyled en op de voorzijde prijkt de nieuwe merkidentiteit die voor het eerst op de Vel Satis werd getoond: een hangend logo in het midden van de uit twee delen bestaande grille. De lijnen van de Clio zijn strakker. De motorkap heeft een groef in het midden terwijl de zijflanken wat ronder zijn geworden. De nieuwe dubbele koplampen en de richtingaanwijzers zijn in één lijn in de lengte geplaatst en op de zijkanten van de carrosserie geplaatst. De Renault Sport-uitvoering en de later leverbare Initiale zijn voorzien van Xenon koplampen.

Ook het design van de achterzijde is veranderd. Het grote logo is centraal op de achterklep geplaatst en verbergt zo het slot van de klep. De nieuwe Clio heeft nog steeds een bolle achterruit en de kenmerkende achterklep met twee rondingen. De achterlichten zijn nu voorzien van een "cristal" ellips waarin ook de achteruitrijlichten en de richtingaanwijzers zijn opgenomen.

Een gloednieuw interieur

Het interieur is onder meer voorzien van een geheel nieuw dashboard. De kap met twee rondingen boven de tellers geeft een dynamische touch die past bij de vormgeving van de carrosserie. Er zijn nieuwe opbergruimten waaronder een bak met twee bekerhouders vóór de versnellingspook. De stoffen en de kleurstellingen zijn nieuw en de gebruikte materialen stralen een hoge kwaliteit uit. Niet minder dan 50% van de constructie- en carrosserieonderdelen is veranderd of vernieuwd om het design grondig te herzien.

Nieuwe actieve en passieve veiligheidsystemen

Naast een opnieuw bemeten constructie biedt de nieuwe Clio op het gebied van passieve veiligheid adaptieve airbags voor de bestuurder en de passagier voorin en veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers (400 kg voorin). Bovendien zijn er hoofd-thorax zij-airbags. De achterste zijplaatsen zijn voortaan uitgerust met gordelspanners en spankrachtbegrenzers die bestand zijn tegen een kracht van 600 kg. Tenslotte biedt de nieuwe Clio het Isofix bevestigingssysteem voor kinderzitjes op de achterste zijplaatsen en op de passagiersplaats voorin. De installatie van een kinderzitje voorin is voortaan mogelijk omdat de passagiersairbag met een sleutel gedeactiveerd kan worden.

Op de nieuwe Clio biedt Renault veiligheidssystemen die meestal niet eerder uitgebracht zijn op dit niveau van het gamma, zoals de noodstopbekrachtiging die standaard op alle versies van de nieuwe Clio zit, met uitzondering van de Renault Sport 2.0 16v versie.

Een nieuwe familie direct ingespoten 1.5 turbodieselmotoren met common rail en een breed gamma 16v-benzinemotoren

Common rail-techniek wordt gebruikt ter verhoging van het rijplezier met de nieuwe familie K9K direct ingespoten dieselmotoren met 1461 cm3. Deze zijn in eerste instantie leverbaar in een versie met 65 pk/160 Nm en zullen later verkrijgbaar worden in een versie met 80 pk/185 Nm met intercooler. Deze 1.5 dCi motoren beschikken over een innovatief hoge druk diesel inspuitsysteem dat werd ontwikkeld in samenwerking met Delphi Automotive Systems. Met deze nieuwe generatie motoren biedt de nieuwe Clio bijzonder veel rijplezier terwijl het brandstofverbruik en de uitstoot het laagste op de markt zijn: 4,3 l/100 (115 g CO2/km) met de 1.5 dCi 65 pk en 4,2 l/100 (113 g CO2/km) met de 1.5 dCi 80 pk bij gecombineerd gebruik.

Het motorengamma is aangepast met technische vernieuwingen zoals bijvoorbeeld de introductie van een gemotoriseerde smoorklep. Deze techniek zorgt voor een nauwkeuriger motormanagement wat ten goede komt aan het rijcomfort. Bij de goedkopere versies staat de 1.2 60 pk bekend om de lage kilometerkostprijs. De recente 1.2 16v 75 pk maakt het gamma 16v-benzinemotoren van de laatste generatie compleet: 1.4 16v 98 pk, 1.6 16v 110 pk en 2.0 16v 172 pk voor de Renault Sport versie. Deze laatste motor is speciaal doorontwikkeld om meer koppel te bieden vanaf de laagste toerentallen.

Meer rijcomfort en rijplezier

In de nieuwe Clio is een aantal systemen verwerkt dat het rijplezier verhoogt. De elastische verbindingen bij de scharnierbevestigingen van de achtertrein zijn bekend van de sportieve modellen en worden nu gemonteerd op alle versies. De 14 en 15 inch velgen zijn gestandaardiseerd ter bevordering van de wegligging en het remmen. De basismodellen zijn voorzien van geventileerde schijfremmen vóór met een diameter van 238 mm. En tenslotte heeft de nieuwe Clio Renault Sport 2.0 16v een anders afgestelde voortrein, nieuwe dempingskarakteristieken en 16 inch velgen zodat het chassis efficiënter kan reageren.

Op het gehele gamma wordt een elektrische, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging geïntroduceerd, met uitzondering van de 2.0 16v Renault Sport, die de hydraulische stuurbekrachtiging behoudt. Bij deze nieuwe elektrische stuurbekrachtiging is de bekrachtiging permanent en past deze zich aan de gebruiksomstandigheden aan dankzij een aantal programmas dat wordt aangestuurd via talrijke parameters. Het systeem zorgt ervoor dat er in de stad handig gemanoeuvreerd kan worden, er nauwkeurig gereden kan worden op de wegen buiten de stad en bovendien zorgt het voor een vermindering van het brandstofverbruik met 0,2 l/100 km in vergelijking met een traditionele hydraulische stuurbekrachtiging.

De wijzigingen aan de constructie zijn ook gebruikt om het akoestisch comfort te verbeteren. De nieuwe Clio heeft een nieuw schutbord, een nieuw subframe en opnieuw bemeten motorophangingen. De 1.4 16v, 1.6 16v en 2.0 16v versie van de Renault Sport zijn voorzien van een wereldpremière, een geluidabsorberende voorruit. Deze draagt bij aan het akoestisch comfort doordat de gonzende geluiden bij hoge toerentallen worden weggefilterd. Een andere belangrijke innovatie wordt gebruikt bij de K9K dieselmotoren, die nu voorzien zijn van een geluidsensor voor een optimale afstelling van de individuele verstuivers. Zo is en goede afstelling van de voorinspuiting, waardoor overmatig dieselgeluid en trillingen worden voorkomen, levenslang gegarandeerd.

Dankzij de multiplexkabels zorgen nieuwe systemen ook voor nieuw comfort van de inzittenden, zoals de regensensor in combinatie met de lichtsensor, de automatische airco of het nieuwe GPS navigatiesysteem van de laatste generatie, het Carminat Navigatiesysteem met Verkeersinformatie.

Een nieuwe gammastructuur

De nieuwe Clio neemt de benamingen Authentique, Expression, Dynamique en Privilège over die voor het hele Renault gamma worden gebruikt. Voor de top van het gamma blijft de naam Renault Sport behouden. Vanaf de eerste uitvoeringsniveaus die op zich al royaal voorzien zijn van veiligheids- en comfortuitrustingen, biedt de nieuwe Clio een ruime keuze aan motoren en kleurstellingen in het interieur. Met het nieuwe gamma kan de auto persoonlijker worden gemaakt. De klant kan zijn eigen interieur inrichten en heeft daarbij de keuze uit 9 verschillende kleurstellingen waarvan er 5 beschikbaar zijn voor de twee eerste uitrustingsniveaus.

Voor het hele gamma van de nieuwe Clio worden de volgende veiligheidssystemen geleverd (de nieuwe uitrustingen zijn vetgedrukt):

* ABS met elektronische remkrachtverdeler (EBV) * Noodstopbekrachtiging (behalve de Clio Renault Sport 2.0 16v) * Adaptieve airbags vóór
* Hoofd-thorax zij-airbags
* Gordelspanners en spankrachtbegrenzers voorin * Gordelspanners en spankrachtbegrenzers op de zijplaatsen achterin * 3 punten ISOFIX voorin met mogelijkheid tot uitschakelen passagiersairbag met behulp van een sleutel
* 3 punten Isofix op de twee achterste zijplaatsen * Drie 3-puntsgordels op de achterste plaatsen

De nieuwe Clio zal op de markt worden gebracht begin juni in de afwerkingniveaus Authentique, Expression, Dynamique en Privilège en verkrijgbaar zijn met vier benzinemotoren en met de nieuwe turbodieselmotor met common rail van 65 pk. De topuitvoering van het gamma, de sportieve Clio Renault Sport 2.0 16v zal ook vanaf de lancering verkrijgbaar zij