NATIONALE POSTCODE LOTERIJ

wibo v.d. linde directeur Duitse en Zwitserse Postcode Loterij

Wibo van de Linde directeur Duitse
en Zwitserse Postcode Loterij

Wibo van de Linde is door Novamedia heden benoemd tot directievoorzitter van de Postcode Loterij in Duitsland en Zwitserland. Novamedia, de bedenker en oprichter van de Nationale Postcode Loterij, start in september van dit jaar met de Deutsche Postcode Lotterie in de deelstaten Nedersaksen en Berlijn. Later zullen ook de andere deelstaten volgen. In Zwitserland gaat de Schweizer Postcode Lotterie in de loop van 2002 van start.

Van de Linde is een grote aanwinst voor Novamedia vanwege diens ervaring in het Duitse taalgebied. Van de Linde bouwde in de afgelopen negen jaar vanuit Keulen de Duitse tak van Endemol Entertainment. De voormalige Duitse Endemol president blijft naast zijn nieuwe functie bij Novamedia ook actief adviseur voor de Raad van Bestuur van Endemol.

Boudewijn Poelmann, bestuursvoorzitter van Novamedia, vindt de benoeming van Van de Linde een 'logische beslissing'. 'Bij het succes van de Postcode Loterij in Nederland heeft televisie een grote rol gespeeld, Wibo van de Linde pionierde voor Endemol in het enorme Duitse taalgebied, en wij kunnen zijn ervaring goed gebruiken'.

Van de Linde zelf heeft 'geen seconde geaarzeld' over de aanbieding. 'Ik heb de ontwikkeling van Novamedia van nabij gevolgd, de mix van hun professionaliteit en werkstijl bevalt mij uitstekend. Bovendien verheugt Van de Linde zich op de blijvende samenwerking met Endemol.
'De Postcode loterij heeft in Duitsland en Zwitserland enorme kansen'

Deutsche Postcode Lotterie
De netto-opbrengst van de Deutsche Postcode Lotterie is bestemd voor negen Duitse goededoelenorganisaties;

- Unicef,

- BUND (Bund für Umwelt und Naturschutz)

- Greenpeace,

- NABU (Naturschutzbund)

- Misereor,

- Terre des Hommes

- Welthungerhilfe

- Wereld Natuur Fonds

- Kindernothilfe
In Duitsland wordt, naar het model van de Nationale Postcode Loterij, meegespeeld met lotnummers die gebaseerd zijn op postcodes. Daarnaast zal, net als in Nederland, de televisie een belangrijke ondersteunende rol gaan spelen.

Novamedia
Sinds 1989 is Novamedia actief op de Nederlandse loterijmarkt met de goededoelenloterij Nationale Postcode Loterij. In 1998 kwam daar de Sponsor Loterij bij. De twee goededoelenloterijen haalden in 2000 een gezamenlijke omzet van 690 miljoen gulden, waarvan ruim 417 miljoen gulden naar vele tientallen nationale goededoelenorganisaties is gegaan. Daarnaast was Novamedia in 1996 mede oprichter van de goededoelenloterij Ecolot in Uzbekistan, waarin zij nog steeds deel neemt.

Twee weken geleden maakte Novamedia bekend dat Chios Beheer BV (houdstermaatschappij van Joop van den Ende) een belang van 30% in Novamedia heeft genomen.

Afgelopen week nam Novamedia de grootste Zweedse goededoelenloterij BingoLotto over. BingoLotto heeft een jaaromzet van 700 miljoen gulden.

Amsterdam, 18 april 2001