Woensdag 18 april en 2 mei 2001 Meeting Plaza te Maarssen
Tweedaagse cursus
Strategische aanpak en praktische opzet van facilitaire
informatisering logo0012-kl.jpg (4947 bytes)
Dé kans voor verbetering van uw rendement
* Verwerf inzicht in de informatiestromen binnen uw organisatie
* Krijg meer grip op uw organisatie door beheersing van de informatiestromen
* Ontwikkel het programma van eisen voor de informatisering van uw facilitaire organisatie
* Word een volwaardige gesprekspartner voor leveranciers op het gebied van informatisering
Uw docent:
drs. Harry Willemse, senior consultant DBAssociates
Meer dan computers en software
Overal in uw facilitaire organisatie worden lijsten bijgehouden en databases gevuld. Telefoonlijsten, parkeerautorisaties, huisvestingsoverzichten, doorbelastingsstaten enz. Iedereen heeft zo zijn eigen systeem dat inzicht levert over zijn eigen deelgebied. U als facility manager krijgt echter heel veel brokken gegevens die niet bij elkaar aansluiten of elkaar zelfs tegenspreken. Inzicht in de diverse gegevens en informatiestromen en bundeling van deze stromen tot echt bruikbare managementinformatie. Dat is wat u en de organisatie echt vooruit zou helpen. Daarom staat deze problematiek in de cursus centraal. Dus niet de computers en softwarepakketten maar het reguleren en beheersen van informatiestromen.
Bij het horen van de woorden 'facilitaire informatisering' denken veel
facility managers direct aan computers en software. Ze gaan dan
voorbij aan het feit dat informatisering een instrument is voor de
verbetering van de organisatie. Computers en software zijn daarbij
slechts een hulpmiddel. Een benadering vanuit de organisatie is altijd
noodzakelijk. Door zo'n benadering worden het succes en de
effectiviteit van het informatiesysteem en dus van de facilitaire
organisatie bepaald.
Aan de andere kant maken technische ontwikkelingen bepaalde
werkmethodieken binnen uw organisatie mogelijk. Het is daarom
noodzakelijk ook hier enig inzicht in te hebben. In de cursus zal dan
ook een overzicht worden gegeven van de huidige stand van de techniek
en de ontwikkelingen die wij op korte termijn kunnen verwachten.
Succesvolle ontwikkeling en implementatie
Deze cursus is geen verkooppresentatie van computersystemen maar geeft
u een beeld over hoe een succesvolle ontwikkeling en implementatie van
een informatiesysteem ook in uw facilitaire organisatie mogelijk is.
Doel van de cursus
Het doel van deze cursus is facility managers inzicht te geven in hun
informatiebehoeften en tools aan te reiken waarmee men greep kan
krijgen op de informatiestromen binnen de facilitaire organisatie. De
cursus verschaft de facility manager de noodzakelijke kennis om
effectief leiding te kunnen geven aan projecten op het gebied van
informatisering en organisatieverbetering. Aan bod komen onder andere:
* Hoe verwerf je inzicht in de informatiestromen?
* Hoe benoem je de informatiebehoeften van de organisatie en hoe
maak je die expliciet?
* Uit welke onderdelen bestaat een informatiesysteem?
* Hoe ziet een ontwikkelings- en implementatietraject er in de
praktijk uit?
* Hoe stel je een programma van eisen op voor
informatiseringsprojecten?
* Welke alternatieven zijn er op de markt en hoe maak je daarin een
verantwoorde keuze?
* Wat zijn de valkuilen en succesfactoren die je tegenkomt bij het
invoeren van een informatiesysteem?
Programma Dag 1
9.30 Ontvangst en registratie deelnemers
10.00 Introductie van de informatieproblematiek binnen het facilitaire werkveld
* Introductie van de belangrijkste begrippen van informatiemanagement
* De relatie van de belangrijkste informatiseringstermen met actuele facilitaire ontwikkelingen
* Weergave van de facilitaire informatiepiramide
* De impact van informatie op de efficiëntie en effectiviteit van uw organisatie
11.15 Koffie- / Theepauze
11.45 De theorie achter informatiesystemen
* Definitie en concept van informatiesystemen
* De onderdelen van informatiesystemen
* De invloed van geautomatiseerde systemen op uw informatiestroom
* De betekenis van een informatiesysteem voor uw organisatie
13.00 Lunchpauze
14.00 Overzicht huidige stand van zaken
* Overzicht van de huidige systemen en aanbieders op de Nederlandse markt
* Overzicht van de laatste ontwikkelingen op het gebied van Facilitaire Informatie Systemen (E-Commerce, ASP, WAP)
15.30 Koffie-/ Theepauze
16.00 Het voortraject
* Wat is een informatieplan? Wat staat er in? Hoe stel je het op?
* Het projectenplan
* Pakketselectie en het Programma van Eisen
16.45 Introductie thuiswerkopdracht: ontwikkelen programma van eisen
17.00 Einde dag I
Programma Dag 2
9.45 Ontvangst en registratie deelnemers
10.00 Presentatie en evaluatie van de thuiswerkopdracht
* Presenteren en kritisch beoordelen van de PVE's en het benoemen van sterke en zwakke punten
11.15 Koffie-/ Theepauze
11.45 Voortzetting
13.00 Lunchpauze
14.00 Implementatie
* Aan welke eisen dient een projectgroep te voldoen
* Het onderkennen van stappen in het implementatietraject
* Het opstellen van een projectplanning
15.00 Case: Uitwerken implementatieplan in groepjes
16.00 Plenair bespreken Case implementatieplan
16.30 Samenvatting en evaluatie cursus
17.00 Einde cursus
DBAssociates:
DBAssociates, opgericht in 1990 en met een hoofdkantoor in Brussel, levert als marktleider in Europa advisering en
informatiseringsoplossingen, volledig gericht op het optimaliseren en het beheer van de werkomgeving. Het bedrijf telt thans 260 medewerkers in 8 verschillende landen: België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Luxemburg, Nederland, Zwitserland en de Verenigde Staten.
De voornaamste doelstelling van DBAssociates is haar klanten een gespecialiseerde dienstverlening met een belangrijke toegevoegde waarde te bieden op het gebied van het beheer van de werkomgeving, onder meer gebaseerd op informatiseringsoplossingen en Internet.
De Rotterdamse vestiging, onder leiding van ir. Bernard Drion, heeft zich in ruim twee jaar tijd ontwikkeld tot een bedrijf met 37 medewerkers en wil in de toekomst verder doorgroeien naar zo'n 150. De belangrijkste vormen van dienstverlening van DBA Nederland zijn ondergebracht in drie afdelingen: CIFM (Computer Integrated Facility Management), Management Consultancy en Accommodation Consultancy.
Uw docent:
Harry Willemse studeerde achtereenvolgens economie, rechten, filosofie
en bestuurlijke informatica (onderdeel van de econometrie) en werkte
daarna enige jaren als ontwikkelaar van onder meer standaardsystemen
voor het facilitaire werkveld. Vervolgens trad hij in dienst bij FMH
Facility Management waar hij zich als adviseur op het gebied van
Facility Management Informatie Systemen bezighield met ondersteuning
bij het opstellen van Informatieplannen, begeleiding van
pakketselecties en implementatie van systemen. Deze functie
combineerde hij met het management van de R&D afdeling voor onderzoek
en productontwikkeling op vele verschillende aspecten van het facility
management. Na vijf jaar richtte Harry Willemse het bureau Primary Key
op, een bureau dat als onafhankelijke partij op het volledige traject
van de facilitaire informatisering maatwerksoftware ontwikkelde voor
verschillende facilitaire organisaties. Enige tijd geleden is Primary
Key samengegaan met DBAssociates, dat ondermeer adviseert en
coördineert op het gebied van facilitaire organisatie- en
informatievraagstukken, facilitaire benchmarking, (her-)
huisvestingsmanagement en activiteitgerichte werkplekconcepten.
Harry Willemse doceert facility management bij diverse instituten,
geeft voor meerdere congresorganisaties regelmatig lezingen en zit
seminars voor. Hij publiceert regelmatig in de diverse vakbladen en is
redacteur van het Handboek Facility Management. Hij publiceerde onder
meer het Jaarboek Facility Management Informatie Systemen en is
grondlegger en deels ontwikkelaar van de Facto Media Software reeks
voor facilitaire organisaties.
Datum en plaats
Woensdag 18 april en 2 mei 2001, Meeting Plaza Maarssen
Aanmelding
U kunt zich aanmelden door het daarvoor bestemde aanmeldingsformulier
in te vullen en te e-mailen.
Twee weken voor aanvang van de cursus ontvangt u van ons een bewijs
van inschrijving en een routebeschrijving.
Kosten
De kosten voor deelname aan deze cursus bedragen 1095,00 ( 2413,06)
excl. BTW per persoon. Bij deze prijs zijn koffie/thee, lunch en
uitgebreide cursusdocumentatie inbegrepen.