Woensdag 18 april en 2 mei 2001 Meeting Plaza te Maarssen

Tweedaagse cursus
Strategische aanpak en praktische opzet van facilitaire informatisering logo0012-kl.jpg (4947 bytes)



Dé kans voor verbetering van uw rendement

* Verwerf inzicht in de informatiestromen binnen uw organisatie
* Krijg meer grip op uw organisatie door beheersing van de informatiestromen

* Ontwikkel het programma van eisen voor de informatisering van uw facilitaire organisatie

* Word een volwaardige gesprekspartner voor leveranciers op het gebied van informatisering

Uw docent:
drs. Harry Willemse, senior consultant DBAssociates

Meer dan computers en software
Overal in uw facilitaire organisatie worden lijsten bijgehouden en databases gevuld. Telefoonlijsten, parkeerautorisaties, huisvestingsoverzichten, doorbelastingsstaten enz. Iedereen heeft zo zijn eigen systeem dat inzicht levert over zijn eigen deelgebied. U als facility manager krijgt echter heel veel brokken gegevens die niet bij elkaar aansluiten of elkaar zelfs tegenspreken. Inzicht in de diverse gegevens en informatiestromen en bundeling van deze stromen tot echt bruikbare managementinformatie. Dat is wat u en de organisatie echt vooruit zou helpen. Daarom staat deze problematiek in de cursus centraal. Dus niet de computers en softwarepakketten maar het reguleren en beheersen van informatiestromen.

Bij het horen van de woorden 'facilitaire informatisering' denken veel facility managers direct aan computers en software. Ze gaan dan voorbij aan het feit dat informatisering een instrument is voor de verbetering van de organisatie. Computers en software zijn daarbij slechts een hulpmiddel. Een benadering vanuit de organisatie is altijd noodzakelijk. Door zo'n benadering worden het succes en de effectiviteit van het informatiesysteem en dus van de facilitaire organisatie bepaald.

Aan de andere kant maken technische ontwikkelingen bepaalde werkmethodieken binnen uw organisatie mogelijk. Het is daarom noodzakelijk ook hier enig inzicht in te hebben. In de cursus zal dan ook een overzicht worden gegeven van de huidige stand van de techniek en de ontwikkelingen die wij op korte termijn kunnen verwachten.

Succesvolle ontwikkeling en implementatie
Deze cursus is geen verkooppresentatie van computersystemen maar geeft u een beeld over hoe een succesvolle ontwikkeling en implementatie van een informatiesysteem ook in uw facilitaire organisatie mogelijk is.

Doel van de cursus
Het doel van deze cursus is facility managers inzicht te geven in hun informatiebehoeften en tools aan te reiken waarmee men greep kan krijgen op de informatiestromen binnen de facilitaire organisatie. De cursus verschaft de facility manager de noodzakelijke kennis om effectief leiding te kunnen geven aan projecten op het gebied van informatisering en organisatieverbetering. Aan bod komen onder andere:
* Hoe verwerf je inzicht in de informatiestromen?
* Hoe benoem je de informatiebehoeften van de organisatie en hoe maak je die expliciet?

* Uit welke onderdelen bestaat een informatiesysteem?
* Hoe ziet een ontwikkelings- en implementatietraject er in de praktijk uit?

* Hoe stel je een programma van eisen op voor informatiseringsprojecten?

* Welke alternatieven zijn er op de markt en hoe maak je daarin een verantwoorde keuze?

* Wat zijn de valkuilen en succesfactoren die je tegenkomt bij het invoeren van een informatiesysteem?



Programma Dag 1
9.30 Ontvangst en registratie deelnemers

10.00 Introductie van de informatieproblematiek binnen het facilitaire werkveld

* Introductie van de belangrijkste begrippen van informatiemanagement

* De relatie van de belangrijkste informatiseringstermen met actuele facilitaire ontwikkelingen

* Weergave van de facilitaire informatiepiramide
* De impact van informatie op de efficiëntie en effectiviteit van uw organisatie

11.15 Koffie- / Theepauze

11.45 De theorie achter informatiesystemen

* Definitie en concept van informatiesystemen
* De onderdelen van informatiesystemen

* De invloed van geautomatiseerde systemen op uw informatiestroom
* De betekenis van een informatiesysteem voor uw organisatie
13.00 Lunchpauze

14.00 Overzicht huidige stand van zaken

* Overzicht van de huidige systemen en aanbieders op de Nederlandse markt

* Overzicht van de laatste ontwikkelingen op het gebied van Facilitaire Informatie Systemen (E-Commerce, ASP, WAP)

15.30 Koffie-/ Theepauze

16.00 Het voortraject

* Wat is een informatieplan? Wat staat er in? Hoe stel je het op?
* Het projectenplan

* Pakketselectie en het Programma van Eisen
16.45 Introductie thuiswerkopdracht: ontwikkelen programma van eisen

17.00 Einde dag I



Programma Dag 2
9.45 Ontvangst en registratie deelnemers

10.00 Presentatie en evaluatie van de thuiswerkopdracht
* Presenteren en kritisch beoordelen van de PVE's en het benoemen van sterke en zwakke punten

11.15 Koffie-/ Theepauze

11.45 Voortzetting

13.00 Lunchpauze

14.00 Implementatie

* Aan welke eisen dient een projectgroep te voldoen
* Het onderkennen van stappen in het implementatietraject
* Het opstellen van een projectplanning

15.00 Case: Uitwerken implementatieplan in groepjes

16.00 Plenair bespreken Case implementatieplan

16.30 Samenvatting en evaluatie cursus

17.00 Einde cursus



DBAssociates:
DBAssociates, opgericht in 1990 en met een hoofdkantoor in Brussel, levert als marktleider in Europa advisering en
informatiseringsoplossingen, volledig gericht op het optimaliseren en het beheer van de werkomgeving. Het bedrijf telt thans 260 medewerkers in 8 verschillende landen: België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Luxemburg, Nederland, Zwitserland en de Verenigde Staten.

De voornaamste doelstelling van DBAssociates is haar klanten een gespecialiseerde dienstverlening met een belangrijke toegevoegde waarde te bieden op het gebied van het beheer van de werkomgeving, onder meer gebaseerd op informatiseringsoplossingen en Internet.

De Rotterdamse vestiging, onder leiding van ir. Bernard Drion, heeft zich in ruim twee jaar tijd ontwikkeld tot een bedrijf met 37 medewerkers en wil in de toekomst verder doorgroeien naar zo'n 150. De belangrijkste vormen van dienstverlening van DBA Nederland zijn ondergebracht in drie afdelingen: CIFM (Computer Integrated Facility Management), Management Consultancy en Accommodation Consultancy.

Uw docent:
Harry Willemse studeerde achtereenvolgens economie, rechten, filosofie en bestuurlijke informatica (onderdeel van de econometrie) en werkte daarna enige jaren als ontwikkelaar van onder meer standaardsystemen voor het facilitaire werkveld. Vervolgens trad hij in dienst bij FMH Facility Management waar hij zich als adviseur op het gebied van Facility Management Informatie Systemen bezighield met ondersteuning bij het opstellen van Informatieplannen, begeleiding van pakketselecties en implementatie van systemen. Deze functie combineerde hij met het management van de R&D afdeling voor onderzoek en productontwikkeling op vele verschillende aspecten van het facility management. Na vijf jaar richtte Harry Willemse het bureau Primary Key op, een bureau dat als onafhankelijke partij op het volledige traject van de facilitaire informatisering maatwerksoftware ontwikkelde voor verschillende facilitaire organisaties. Enige tijd geleden is Primary Key samengegaan met DBAssociates, dat ondermeer adviseert en coördineert op het gebied van facilitaire organisatie- en informatievraagstukken, facilitaire benchmarking, (her-) huisvestingsmanagement en activiteitgerichte werkplekconcepten.

Harry Willemse doceert facility management bij diverse instituten, geeft voor meerdere congresorganisaties regelmatig lezingen en zit seminars voor. Hij publiceert regelmatig in de diverse vakbladen en is redacteur van het Handboek Facility Management. Hij publiceerde onder meer het Jaarboek Facility Management Informatie Systemen en is grondlegger en deels ontwikkelaar van de Facto Media Software reeks voor facilitaire organisaties.



Datum en plaats
Woensdag 18 april en 2 mei 2001, Meeting Plaza Maarssen

Aanmelding
U kunt zich aanmelden door het daarvoor bestemde aanmeldingsformulier in te vullen en te e-mailen.
Twee weken voor aanvang van de cursus ontvangt u van ons een bewijs van inschrijving en een routebeschrijving.

Kosten
De kosten voor deelname aan deze cursus bedragen 1095,00 ( 2413,06) excl. BTW per persoon. Bij deze prijs zijn koffie/thee, lunch en uitgebreide cursusdocumentatie inbegrepen.