Persberichten
Internet Experience and Behavior
's-Hertogenbosch - 18-04-2001. Online onderzoeksbureau Multiscope
heeft een nieuw rapport 'Multifocus - Internet Experience and
Behavior' gepubliceerd. Data uit verschillende recente Multiscope
onderzoeken zijn daarbij gecombineerd om tot diepgaande inzichten te
komen in de relatie tussen het gebruik van en de ervarenheid met het
Internet.
In de rapportage 'Multifocus - Internet Experience and Behavior' zijn
de internetgebruikers in drie groepen onderverdeeld: de starters, de
gevorderde gebruikers en de vergevorderde internetgebruikers. Binnen
elke groep is uitgebreid onderzocht op welke wijze men het Internet
gebruikt zodat overeenkomsten, maar bovenal verschillen duidelijk
worden. Het rapport geeft niet alleen antwoord op de mate van
internetgebruik, maar ook op welke wijze men de tijd online besteedt.
Daarnaast is gekeken naar de impact van advertenties, de houding en
het gedrag ten aanzien van kopen op Internet, het bezoeken van
specifieke websites en het bezit van PC en internet gerelateerde
apparaten.
E-commerce
Starters staan positiever tegenover internet advertenties dan
vergevorderde internetgebruikers en zij klikken dan ook vaker. Er
blijkt bovendien een sterk verband tussen kopen op internet en het
jaar van eerste toegang. De vergevorderde internetgebruiker koopt niet
alleen vaker online, maar besteedt ook aanzienlijk meer dan een
starter. De starters zullen echter de grootste groei in e-commerce
voor hun rekening nemen. Zij verwachten het komende jaar namelijk hun
online bestedingen te verdubbelen, terwijl de gevorderde en
vergevorderde internetgebruikers respectievelijk 30% toename en
nauwelijks toename verwachten. De starter lijkt in zijn koopgedrag het
meest op een traditionele koper. Bij voorkeur koopt men bij een site
waarmee men 'offline' bekend is, zoals Wehkamp en Primafoon. Daarnaast
hechten zij de meeste waarde aan de mogelijkheid tot ruilen en heeft
men een grotere voorkeur voor offline betalen.
Internetgebruik
Wanneer men besluit internet toegang te nemen, dan zal in eerste
instantie gekozen worden voor de standaard modem. Het procentueel
aandeel van ISDN en kabelmodem neemt toe naarmate men langer internet
gebruikt. In het verlengde hiervan constateren we dat het gebruik van
het Internet intensiever wordt naarmate men langer op internet actief
is.
Surfgedrag
Vergevorderde internetgebruikers zijn meer doelgericht en meer
functioneel actief. Gekeken naar de sites die zij bezoeken, dan
domineren de zoekmachines / portals, de online informatiediensten en
sites voor telebankieren. In het sitebezoek van starters zit
daarentegen veel meer variatie. Zij bezoeken relatief vaker e-commerce
en entertainment sites. Spendeert de vergevorderde internetgebruiker
de meeste tijd aan doelgericht surfen, de starter gaat vooral online
voor het chatten.
Meer informatie
Meer informatie over dit onderzoek kunt u vinden op de site van
Multiscope (www.multiscope.nl). In het rapport "Multifocus - Internet
Experience and Behavior" bevinden zich een groot aantal interessante
gegevens, die nog niet gepubliceerd zijn. Een Engelstalige rapportage
is beschikbaar voor 750 gulden (excl. B.T.W.). Bestellingen kunnen
geplaatst worden via de rapportshop op de Multiscope site of door te
bellen naar: 073 - 621 21 22.