Computerondersteunde adaptieve studietoetsen
WN 01/18 *19 april 2001
promotie drs.E.M.L.A. van Krimpen-Stoop, faculteit Toegepaste
Onderwijskunde: Detection of Misfitting Item-Score Patterns in
Computerized Adaptive Testing
Onderzoek over de vraag of antwoordpatronen al dan niet passen bij het
veronderstelde responsmodel heet in het Engels person-fit analyse.
Edith van Krimpen-Stoop heeft deze analyse toegepast op
computerondersteunde adaptieve studietoetsen (CAT). Zij deed onderzoek
naar afwijkend antwoordgedrag zoals voorkennis van bepaalde vragen op
de studietoets, maar besteedde bijvoorbeeld ook aandacht aan opwarmen
in het begin van de studietoets en vermoeidheid aan het eind van de
studietoets.
Van Krimpen laat zien dat de person-fit-toetsingsgrootheden die voor
conventionele papier-en-potlood-studietoetsen worden gebruikt, niet
eenvoudig zijn toe te passen voor adaptief testen. Vandaar haar
voorstel om gebruik te maken van nieuwe statistische technieken,
afkomstig uit de statistische procescontrole. Deze technieken lijken
inderdaad veelbelovend voor computerondersteunde adaptieve
studietoetsen, gezien het grote percentage afwijkende antwoordpatronen
dat ze helpen opsporen.
promotor: prof. dr. W.J. van der Linden
co-promotor: dr. R.R. Meijer
informatie: drs. B. Meijering, tel. (053) 489 43 85
e-mail: b.meijering@cent.utwente.nl
Universiteit Twente