Universiteit Twente

Computerondersteunde adaptieve studietoetsen
WN 01/18 *19 april 2001

promotie drs.E.M.L.A. van Krimpen-Stoop, faculteit Toegepaste Onderwijskunde: Detection of Misfitting Item-Score Patterns in Computerized Adaptive Testing

Onderzoek over de vraag of antwoordpatronen al dan niet passen bij het veronderstelde responsmodel heet in het Engels person-fit analyse. Edith van Krimpen-Stoop heeft deze analyse toegepast op computerondersteunde adaptieve studietoetsen (CAT). Zij deed onderzoek naar afwijkend antwoordgedrag zoals voorkennis van bepaalde vragen op de studietoets, maar besteedde bijvoorbeeld ook aandacht aan opwarmen in het begin van de studietoets en vermoeidheid aan het eind van de studietoets.
Van Krimpen laat zien dat de person-fit-toetsingsgrootheden die voor conventionele papier-en-potlood-studietoetsen worden gebruikt, niet eenvoudig zijn toe te passen voor adaptief testen. Vandaar haar voorstel om gebruik te maken van nieuwe statistische technieken, afkomstig uit de statistische procescontrole. Deze technieken lijken inderdaad veelbelovend voor computerondersteunde adaptieve studietoetsen, gezien het grote percentage afwijkende antwoordpatronen dat ze helpen opsporen.

promotor: prof. dr. W.J. van der Linden
co-promotor: dr. R.R. Meijer
informatie: drs. B. Meijering, tel. (053) 489 43 85 e-mail: b.meijering@cent.utwente.nl