Vakcentrum Levensmiddelen

24 - 04 - 2001
Super De Boer Maaspoort uit Den Bosch wint Vakcentrum Innovatieprijs

Hans Smith en Jacques de Kok van Super De Boer Maaspoort uit s-Hertogenbosch, zijn de winnaars van de 10e Vakcentrum Innovatieprijs Stimulerend Ondernemersbeleid. De prijs stond dit jaar, net als het congres van de brancheorganisatie voor de zelfstandige levensmiddelendetaillist, in het teken van Ondernemen met sterren. De deelnemers aan de competitie om deze jubileum Innovatieprijs waren de winnaars van de laatste negen jaar. Door de jury werden naast Super De Boer Maaspoort ook C1000 Wim Wahle uit Leusden en het Phicoop Shopping Center van Jeu Philipsen uit Sevenum genomineerd.

De jury bezocht de drie genomineerde bedrijven en bedacht een ingenieus puntensysteem om samen met de congresbezoekers tot een finale oordeel te komen.
Met behulp van een stemsysteem gaf de zaal, na de vertoning van een video-impressie van de ondernemers en hun bedrijven, haar eerste indruk weer. Vervolgens vuurde congresvoorzitter Mart Smeets een groot aantal vragen af op de ondernemers en legde hij hen een drietal door de jury geformuleerde stellingen voor. De bezoekers gaven daarna hun definitieve oordeel. C1000 Wahle, Super De Boer Maaspoort en Phicoop Shopping Center was de rangorde die de zaal gaf. Vakcentrumvoorzitter Herman van der Geest presenteerde aansluitend de bevindingen en de uitslag van de jury. Super De Boer Maaspoort, C1000 Wahle en Phicoop Shopping Center was hier de volgorde. Omdat de stem van de jury voor het eindoordeel dubbel telde werden Hans Smith en Jacques de Kok van Super De Boer Maaspoort uitgeroepen tot winnaars van de tiende Innovatieprijs Stimulerend Ondernemersbeleid. C1000 Wim Wahle werd tweede, terwijl de derde prijs naar Jeu Philipsen van het Phicoop Shopping Center ging.

Op 4 aandachtspunten heeft elk jurylid de genomineerden beoordeeld, namelijk:
Commercieel beleid - wat doet de ondernemer met de formules en hoe gaat hij om met nieuwe concepten, ICT toepassingen - en met name de visie ten aanzien van e-commerce, Personeelsbeleid en Maatschappelijk verantwoord ondernemen - wat doet de ondernemer buiten zijn bedrijf om en hoe gaat hij om met het milieu.

In het juryrapport van Super De Boer Maaspoort wordt onder meer geschreven: Smith en De Kok zijn ondernemers die in verleden al vele innovatieve zaken op hun naam hebben geschreven, zoals de Bossche Voordeelkaart en Take Five. Toen de meeste ondernemers nog over artikelbeveiliging moesten gaan nadenken, hadden zij dit al operationeel in hun winkel.
Voor de consumenten worden constant nieuwe acties bedacht: medicijn-inname, proeverijen, verkoop theaterkaartjes en ga zo maar door. Ook de medewerkers worden niet vergeten. Zo is het Jaar van de medewerker georganiseerd, is er een complete maaltijdservice en bonus bij niet ziek zijn.
Smith en De Kok hebben zeer innovatieve ideeën voor de toekomst: In het bedrijf hebben zij de pilot van PTT plus, in de binnenstad gaan ze verse soep verkopen in de Pasarel: voor het lekkerste tussendoortje. En op iets langere termijn gaan ze een dienstencentrum bij het Transferium oprichten. Daar kan de consument terecht voor het ophalen van zijn boodschappen, voor zijn theaterkaartjes, gestoomde kleding in een aldaar APK gekeurde en gewassen auto.
Buiten het bedrijf zijn Smith en De Kok betrokken geweest bij het SLIM project (samen leven in Maaspoort), een project dat geleid heeft tot het terugbrengen van de overlast van rond het winkelcentrum rondhangende jongeren.
De grootste angst voor deze ondernemers is dat door schaalvergroting van de commerciële organisaties er geen ruimte meer is voor innovatie. De jury betwijfelt overigens of Smith en De Kok daarin te stuiten zijn.


---