24 - 04 - 2001
Super De Boer Maaspoort uit Den Bosch wint Vakcentrum
Innovatieprijs
Hans Smith en Jacques de Kok van Super De Boer Maaspoort uit
s-Hertogenbosch, zijn de winnaars van de 10e Vakcentrum
Innovatieprijs Stimulerend Ondernemersbeleid. De prijs stond dit
jaar, net als het congres van de brancheorganisatie voor de
zelfstandige levensmiddelendetaillist, in het teken van Ondernemen
met sterren. De deelnemers aan de competitie om deze jubileum
Innovatieprijs waren de winnaars van de laatste negen jaar. Door de
jury werden naast Super De Boer Maaspoort ook C1000 Wim Wahle uit
Leusden en het Phicoop Shopping Center van Jeu Philipsen uit
Sevenum genomineerd.
De jury bezocht de drie genomineerde bedrijven en bedacht een
ingenieus puntensysteem om samen met de congresbezoekers tot een
finale oordeel te komen.
Met behulp van een stemsysteem gaf de zaal, na de vertoning van een
video-impressie van de ondernemers en hun bedrijven, haar eerste
indruk weer. Vervolgens vuurde congresvoorzitter Mart Smeets een
groot aantal vragen af op de ondernemers en legde hij hen een
drietal door de jury geformuleerde stellingen voor. De bezoekers
gaven daarna hun definitieve oordeel. C1000 Wahle, Super De Boer
Maaspoort en Phicoop Shopping Center was de rangorde die de zaal
gaf. Vakcentrumvoorzitter Herman van der Geest presenteerde
aansluitend de bevindingen en de uitslag van de jury. Super De Boer
Maaspoort, C1000 Wahle en Phicoop Shopping Center was hier de
volgorde. Omdat de stem van de jury voor het eindoordeel dubbel
telde werden Hans Smith en Jacques de Kok van Super De Boer
Maaspoort uitgeroepen tot winnaars van de tiende Innovatieprijs
Stimulerend Ondernemersbeleid. C1000 Wim Wahle werd tweede, terwijl
de derde prijs naar Jeu Philipsen van het Phicoop Shopping Center
ging.
Op 4 aandachtspunten heeft elk jurylid de genomineerden beoordeeld,
namelijk:
Commercieel beleid - wat doet de ondernemer met de formules en hoe
gaat hij om met nieuwe concepten, ICT toepassingen - en met name de
visie ten aanzien van e-commerce, Personeelsbeleid en
Maatschappelijk verantwoord ondernemen - wat doet de ondernemer
buiten zijn bedrijf om en hoe gaat hij om met het milieu.
In het juryrapport van Super De Boer Maaspoort wordt onder meer
geschreven: Smith en De Kok zijn ondernemers die in verleden al
vele innovatieve zaken op hun naam hebben geschreven, zoals de
Bossche Voordeelkaart en Take Five. Toen de meeste ondernemers nog
over artikelbeveiliging moesten gaan nadenken, hadden zij dit al
operationeel in hun winkel.
Voor de consumenten worden constant nieuwe acties bedacht:
medicijn-inname, proeverijen, verkoop theaterkaartjes en ga zo maar
door. Ook de medewerkers worden niet vergeten. Zo is het Jaar van
de medewerker georganiseerd, is er een complete maaltijdservice en
bonus bij niet ziek zijn.
Smith en De Kok hebben zeer innovatieve ideeën voor de toekomst: In
het bedrijf hebben zij de pilot van PTT plus, in de binnenstad gaan
ze verse soep verkopen in de Pasarel: voor het lekkerste
tussendoortje. En op iets langere termijn gaan ze een
dienstencentrum bij het Transferium oprichten. Daar kan de
consument terecht voor het ophalen van zijn boodschappen, voor zijn
theaterkaartjes, gestoomde kleding in een aldaar APK gekeurde en
gewassen auto.
Buiten het bedrijf zijn Smith en De Kok betrokken geweest bij het
SLIM project (samen leven in Maaspoort), een project dat geleid
heeft tot het terugbrengen van de overlast van rond het
winkelcentrum rondhangende jongeren.
De grootste angst voor deze ondernemers is dat door
schaalvergroting van de commerciële organisaties er geen ruimte
meer is voor innovatie. De jury betwijfelt overigens of Smith en De
Kok daarin te stuiten zijn.
---