CBS

Centraal Bureau voor de Statistiek

Persbericht
PB01-088
24 april 2001
9.30 uur Consumentenvertrouwen opnieuw gedaald

In april is het consumentenvertrouwen gedaald, voor de vierde achtereenvolgende maand. Het is nu lager dan eind 1998, tijdens het dieptepunt van de Aziëcrisis. Het aantal optimisten is inmiddels even groot als het aantal pessimisten, terwijl in 2000 de optimisten nog duidelijk de overhand hadden. Dit hangt geheel samen met het minder gunstige oordeel van de consument over het economische klimaat. De andere component van het consumentenvertrouwen, de koopbereidheid, blijft stabiel. Volgens het CBS ligt de koopbereidheid in het begin van het jaar wel iets lager dan in 2000.

Consument vooral somberder over economisch klimaat Het lagere vertrouwen is geheel toe te schrijven aan een minder gunstig oordeel over het economisch klimaat. Dit is één van de twee onderdelen waarmee het consumentenvertrouwen gemeten wordt. Voor het eerst sinds augustus 1996 vinden consumenten per saldo dat het de afgelopen twaalf maanden slechter is gegaan met de economie. Bij het oordeel over de komende tijd hebben de pessimisten al sinds begin dit jaar de overhand. Bijna de helft van de ondervraagden verwacht een verdere verslechtering. Slechts één op de tien voorziet een verbetering in de komende tijd. Per saldo verwacht 40 procent van de consumenten dat het de komende maanden economisch slechter gaat. Voor het eerst sinds ruim twee jaar zijn er meer huishoudens die een stijging van de werkloosheid voorzien dan huishoudens die een verdere daling verwachten.

CBS-Persdienst Koopbereidheid stabiel
Postbus 4000 De koopbereidheid is in de eerste vier maanden van 2001 stabiel, maar 2270 JM Voorburg
tel. (070) 337 58 16 ligt wel op een lager niveau dan in 2000. Dit onderdeel van het fax (070) 337 59 71 consumentenvertrouwen wordt gebaseerd op de mening van E-mail: huishoudens over hun eigen financiën en over het doen van grote persdienst@cbs.nl uitgaven. Ten opzichte van vorige maand vinden huishoudens de tijd iets minder gunstig voor het doen van grote aankopen, zoals televisies, koelkasten en computers. De mening van de consument over de eigen Het CBS
is een dienst van financiële situatie is in april vrijwel ongewijzigd. het Ministerie van
Economische Zaken

CBS Persbericht PB01-088 pagina 1 van 4




Technische toelichting
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economische klimaat en over de eigen koopbereidheid. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend personen.
De ondervraagden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'), dat het slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. Als er evenveel optimistische als pessimistische consumenten zijn, heeft de index de waarde nul. Een waarde van tien betekent dat de optimisten een meerderheid van tien procent hebben ten opzichte van de pessimisten.
Twee van de vragen gaan over de economische situatie in het algemeen. Het CBS berekent uit de antwoorden hierop de indicator van het economisch klimaat. De overige drie vragen gaan over de financiële situatie van het eigen huishouden. Daaronder is ook de vraag of de tijd gunstig is voor aankopen van duurzame goederen. De antwoorden op deze drie vragen worden samengevat in de indicator van de koopbereidheid.
Het Consumenten Conjunctuur Onderzoek wordt vanaf mei 2000 medegefinancierd door de Europese Gemeenschap.