AutoRai

24-4-2001

Opel Speedster, sportief met de haren in de wind

Vanaf mei dit jaar zal Opel de nieuwe Speedster gaan leveren, de auto kost op een haar na 90 mille. Voordat de auto aan de klant wordt afgeleverd, moet hij zich tijdens een testrit op het racecircuit bij de Engelse fabriek bewijzen.

De Speedster is Opels nieuwe exclusieve sportauto voor rijplezier met de haren in de wind. Hij herleidt de auto tot de pure essentie. Daarnaast geldt De Speedster met zijn spannende uiterlijk en dynamische eigenschappen als speerpunt van Opels offensief op aantrekkelijke nichemarkten. Een offensief dat er op gericht is het merkimago nieuwe impulsen te geven. De Speedster als symbool van een merk in opmars.

Zoals de kenners weten, heeft Opel in de loop der jaren al heel wat sportautos gepresenteerd. Over de volle breedte van zijn modellenlijn zelfs. In een aantal gevallen spreek je over exclusieve modellen die in een gelimiteerde oplage zijn geproduceerd, maar vaak betrof het ook heel betaalbare sportuitvoeringen. Denk aan de imposante Lotus Omega, de gestroomlijnde Opel GT, een enorm brede range van GSI-, GSE- en GTE-uitvoeringen, de Calibra Turbo en meer recent bijvoorbeeld de Astra OPC en de Vectra i500.

De introductie van de compleet nieuwe Speedster sluit dus perfect aan bij een prachtige traditie van dynamiek en verfijnde techniek. Sterker nog: de open tweezitter vormt bij wijze van spreken het toefje slagroom op die traditie. Hij is het visitekaartje van een ultramoderne dynamische modellenlijn. Zowel in technisch opzicht als waar het zijn karakter aangaat.

Het hele concept van de Opel Speedster is namelijk op dynamiek afgestemd, waarbij geen enkel compromis werd gesloten. Elke vezel van zijn wezen is gericht op sportiviteit en een maximale actieve en passieve veiligheid. Daarbij schroomden zijn ontwerpers niet om geheel nieuwe wegen in te slaan. Zo is de Speedster de eerste Opel sportwagen met een middenmotor. En de eerste waarbij de hele structuur van de auto is opgetrokken uit aluminium en extreem sterke composietmaterialen. Het resultaat is een uitermate lichte en stijve constructie die samen met de nieuwe 2.2-litermotor borg staat voor een portie dynamiek die soms bijna adembenemend is.

Nadat de aandrijftechniek vanuit de Antwerpse Opel-fabrieken naar Engeland is overgebracht, wordt de Speedster in de gespecialiseerde werkplaatsen van Lotus (Hethel) verder opgebouwd. Dezelfde werkplaatsen waar ook de Lotus Elise het levenslicht ziet, overigens. De Opel Speedster is vanaf mei leverbaar voor bedragen vanaf 89.950 gulden (40.817 Euro).

De Speedster is alles bij elkaar opgeteld het meest sportieve productiemodel uit de Opel historie. En zal de liefhebbers van onverdund automobiel genieten zeker aanspreken. Het hele Speedster concept mikt immers op sportiviteit. Je zou zijn karakter misschien zelfs wel mogen vergelijken met dat van een zeer krachtige motorfiets. Eén ding is zeker: de liefhebbers van geavanceerd, dynamisch autodesign smullen ervan. Een auto voor de fijnproever dus.

Gelimiteerde oplage
Exclusiviteit van de Speedster is gewaarborgd. Niet eens door de prijs, want met een bedrag van nog geen 90 mille (ofwel 40.817 Euro) treedt de Speedster lang niet binnen in de regionen van de meest exotische sportwagens. In feite ligt hij in ware Opel-traditie, zelfs binnen het bereik van relatief grote kopersgroepen.

Zijn exclusiviteit wordt vooral verzekerd door de gelimiteerde productieaantallen. Er zullen jaarlijks slechts 3.000 exemplaren van de open tweezitter gebouwd worden. Waarvan er dit jaar 165 naar ons land komen. Ze krijgen stuk voor stuk overigens de handtekening van de fabriek mee. Een zilverkleurig plaatje op het dashboard van elke Speedster geeft het productienummer binnen de gelimiteerde serie aan. Een detail dat de exclusieve status van deze sportauto in het Opel-gamma nog eens extra benadrukt. Tot slot over exclusiviteit gesproken: elke Speedster wordt geheel met de hand opgebouwd, met technieken die je eerder in een raceauto verwacht.

Exclusiviteit en stijl
De Speedster-eigenaren hebben niet alleen een auto met een heel bijzondere uitstraling, maar krijgen ook een speciale ondersteuning van het Opel-dealernet. In Europa zijn ongeveer 800 dealerbedrijven die de Speedster verkopen en onderhouden. De betreffende bedrijven hebben niet alleen speciaal opgeleid verkoop- en servicepersoneel in huis, maar zijn ook voorbereid op het onderdelenbeheer. In ons land zijn overigens 66 dealers als Speedster-centrum aangesteld.

De nieuwe Speedster is vanzelfsprekend geheel door het International Technical Development Center (ITDC) in Rüsselsheim ontwikkeld. Waarbij de designers en technici in feite een heel heldere opdracht meekregen. Dr. Doris Bernhardt, projectleider voor de nieuwe sportauto: We hebben de filosofie achter de Speedster -de auto tot zijn pure essentie herleiden- echt tot het laatste onderdeel doorgevoerd. Het accent ligt dus volledig op zijn rijkwaliteiten!.

Bij elke beslissing waar we tijdens zijn ontwikkeling voor kwamen te staan, stelden we onszelf om te beginnen die ene vraag: gaat het ten koste van het dynamische karakter van de Speedster?. Uiteraard ging dat nooit ten koste van de veiligheid. Integendeel: de Speedster zet
-zeker op het gebied van de actieve veiligheid- nieuwe mijlpalen. De open tweezitter beschikt verder over essentiële zaken als een rolbeugel, zeer krachtige remmen, ABS, een bestuurdersairbag en automatische gordelspanners. Er werden echter geen compromissen gesloten als het ging om comfortvoorzieningen die extra gewicht toevoegen. Airconditioning, stoelverwarming en centrale vergrendeling passen gewoon niet bij het karakter van de auto.

Parallel Lotus Elise
Het concept van de nieuwe sportauto doet de insiders sterk denken aan dat van de indien mogelijk nog exclusievere Lotus Elise. Voor een deel is dat een juiste vaststelling, maar tegelijkertijd is de Speedster als een compleet op zichzelf staand model ontwikkeld. En wordt hij ook uit unieke onderdelen opgebouwd.
Er waren volgens Walter Treser, Opels Advanced Development Director, twee belangrijke redenen voor de samenwerking met Lotus. De filosofie van Lotus Engineering sluit nauw aan bij onze eigen doelstellingen. Daar komt bij dat we na het buitengewoon geestdriftige onthaal dat de Speedster-conceptcar te beurt viel niet te lang met de marktintroductie wilden wachten. Lotus heeft de ervaring in huis.

Overigens konden Treser en zijn team bij de ontwikkeling van de Speedster putten uit ervaring die in een tamelijk onverwachte hoek is opgedaan: de MAXX- en G90-conceptstudies. Die ook uit zeer moderne materialen zijn opgebouwd.

De Speedster wordt door de Group Lotus geassembleerd in Hethel, Engeland. Dat ligt op ongeveer 150 kilometer ten noordoosten van Londen. Inderdaad: de locatie waar de befaamde Engelse sportwagenspecialisten en automobielconsultants al sinds 1967 hun auto's bouwen. Kwaliteitscontrole door Opel specialisten staat borg voor een perfecte synthese van vakmanschap en productiekwaliteit. De Speedster voldoet in alle opzichten aan de eisen die Opel stelt. En meer...

De 2.2-liter Ecotec-motoren worden op een nieuwe productielijn in de Opel-fabriek in Kaiserslautern, Duitsland gebouwd, waarna ze in Antwerpen verder worden aangekleed. De transmissie wordt achter op de motor gemonteerd en alle hulpaggregaten komen op hun plek: gasmechanisme, dynamo, startmotor, aandrijfriem en motorsteunen. Daarna gaan de motoren op weg naar de Lotus-fabriek in Engeland, voor hun huwelijk met de rest van de Speedster.

Een saillant detail: voordat de auto aan de klant wordt afgeleverd, moet hij zich tijdens een testrit op het racecircuit bij de Engelse fabriek bewijzen. Daarmee treden de Speedsters bijna letterlijk in de voetsporen van roemrijke Formule 1-bolides.