24-4-2001
Opel Speedster, sportief met de haren in de wind
Vanaf mei dit jaar zal Opel de nieuwe Speedster gaan leveren, de auto
kost op een haar na 90 mille. Voordat de auto aan de klant wordt
afgeleverd, moet hij zich tijdens een testrit op het racecircuit bij
de Engelse fabriek bewijzen.
De Speedster is Opels nieuwe exclusieve sportauto voor rijplezier met
de haren in de wind. Hij herleidt de auto tot de pure essentie.
Daarnaast geldt De Speedster met zijn spannende uiterlijk en
dynamische eigenschappen als speerpunt van Opels offensief op
aantrekkelijke nichemarkten. Een offensief dat er op gericht is het
merkimago nieuwe impulsen te geven. De Speedster als symbool van een
merk in opmars.
Zoals de kenners weten, heeft Opel in de loop der jaren al heel wat
sportautos gepresenteerd. Over de volle breedte van zijn modellenlijn
zelfs. In een aantal gevallen spreek je over exclusieve modellen die
in een gelimiteerde oplage zijn geproduceerd, maar vaak betrof het ook
heel betaalbare sportuitvoeringen. Denk aan de imposante Lotus Omega,
de gestroomlijnde Opel GT, een enorm brede range van GSI-, GSE- en
GTE-uitvoeringen, de Calibra Turbo en meer recent bijvoorbeeld de
Astra OPC en de Vectra i500.
De introductie van de compleet nieuwe Speedster sluit dus perfect aan
bij een prachtige traditie van dynamiek en verfijnde techniek. Sterker
nog: de open tweezitter vormt bij wijze van spreken het toefje
slagroom op die traditie. Hij is het visitekaartje van een
ultramoderne dynamische modellenlijn. Zowel in technisch opzicht als
waar het zijn karakter aangaat.
Het hele concept van de Opel Speedster is namelijk op dynamiek
afgestemd, waarbij geen enkel compromis werd gesloten. Elke vezel van
zijn wezen is gericht op sportiviteit en een maximale actieve en
passieve veiligheid. Daarbij schroomden zijn ontwerpers niet om geheel
nieuwe wegen in te slaan. Zo is de Speedster de eerste Opel sportwagen
met een middenmotor. En de eerste waarbij de hele structuur van de
auto is opgetrokken uit aluminium en extreem sterke
composietmaterialen. Het resultaat is een uitermate lichte en stijve
constructie die samen met de nieuwe 2.2-litermotor borg staat voor een
portie dynamiek die soms bijna adembenemend is.
Nadat de aandrijftechniek vanuit de Antwerpse Opel-fabrieken naar
Engeland is overgebracht, wordt de Speedster in de gespecialiseerde
werkplaatsen van Lotus (Hethel) verder opgebouwd. Dezelfde
werkplaatsen waar ook de Lotus Elise het levenslicht ziet, overigens.
De Opel Speedster is vanaf mei leverbaar voor bedragen vanaf 89.950
gulden (40.817 Euro).
De Speedster is alles bij elkaar opgeteld het meest sportieve
productiemodel uit de Opel historie. En zal de liefhebbers van
onverdund automobiel genieten zeker aanspreken. Het hele Speedster
concept mikt immers op sportiviteit. Je zou zijn karakter misschien
zelfs wel mogen vergelijken met dat van een zeer krachtige motorfiets.
Eén ding is zeker: de liefhebbers van geavanceerd, dynamisch
autodesign smullen ervan. Een auto voor de fijnproever dus.
Gelimiteerde oplage
Exclusiviteit van de Speedster is gewaarborgd. Niet eens door de
prijs, want met een bedrag van nog geen 90 mille (ofwel 40.817 Euro)
treedt de Speedster lang niet binnen in de regionen van de meest
exotische sportwagens. In feite ligt hij in ware Opel-traditie, zelfs
binnen het bereik van relatief grote kopersgroepen.
Zijn exclusiviteit wordt vooral verzekerd door de gelimiteerde productieaantallen. Er zullen jaarlijks slechts 3.000 exemplaren van de open tweezitter gebouwd worden. Waarvan er dit jaar 165 naar ons land komen. Ze krijgen stuk voor stuk overigens de handtekening van de fabriek mee. Een zilverkleurig plaatje op het dashboard van elke Speedster geeft het productienummer binnen de gelimiteerde serie aan. Een detail dat de exclusieve status van deze sportauto in het Opel-gamma nog eens extra benadrukt. Tot slot over exclusiviteit gesproken: elke Speedster wordt geheel met de hand opgebouwd, met technieken die je eerder in een raceauto verwacht.
Exclusiviteit en stijl
De Speedster-eigenaren hebben niet alleen een auto met een heel
bijzondere uitstraling, maar krijgen ook een speciale ondersteuning
van het Opel-dealernet. In Europa zijn ongeveer 800 dealerbedrijven
die de Speedster verkopen en onderhouden. De betreffende bedrijven
hebben niet alleen speciaal opgeleid verkoop- en servicepersoneel in
huis, maar zijn ook voorbereid op het onderdelenbeheer. In ons land
zijn overigens 66 dealers als Speedster-centrum aangesteld.
De nieuwe Speedster is vanzelfsprekend geheel door het International
Technical Development Center (ITDC) in Rüsselsheim ontwikkeld. Waarbij
de designers en technici in feite een heel heldere opdracht meekregen.
Dr. Doris Bernhardt, projectleider voor de nieuwe sportauto: We hebben
de filosofie achter de Speedster -de auto tot zijn pure essentie
herleiden- echt tot het laatste onderdeel doorgevoerd. Het accent ligt
dus volledig op zijn rijkwaliteiten!.
Bij elke beslissing waar we tijdens zijn ontwikkeling voor kwamen te
staan, stelden we onszelf om te beginnen die ene vraag: gaat het ten
koste van het dynamische karakter van de Speedster?. Uiteraard ging
dat nooit ten koste van de veiligheid. Integendeel: de Speedster zet
-zeker op het gebied van de actieve veiligheid- nieuwe mijlpalen. De
open tweezitter beschikt verder over essentiële zaken als een
rolbeugel, zeer krachtige remmen, ABS, een bestuurdersairbag en
automatische gordelspanners. Er werden echter geen compromissen
gesloten als het ging om comfortvoorzieningen die extra gewicht
toevoegen. Airconditioning, stoelverwarming en centrale vergrendeling
passen gewoon niet bij het karakter van de auto.
Parallel Lotus Elise
Het concept van de nieuwe sportauto doet de insiders sterk denken aan
dat van de indien mogelijk nog exclusievere Lotus Elise. Voor een deel
is dat een juiste vaststelling, maar tegelijkertijd is de Speedster
als een compleet op zichzelf staand model ontwikkeld. En wordt hij ook
uit unieke onderdelen opgebouwd.
Er waren volgens Walter Treser, Opels Advanced Development Director,
twee belangrijke redenen voor de samenwerking met Lotus. De filosofie
van Lotus Engineering sluit nauw aan bij onze eigen doelstellingen.
Daar komt bij dat we na het buitengewoon geestdriftige onthaal dat de
Speedster-conceptcar te beurt viel niet te lang met de
marktintroductie wilden wachten. Lotus heeft de ervaring in huis.
Overigens konden Treser en zijn team bij de ontwikkeling van de
Speedster putten uit ervaring die in een tamelijk onverwachte hoek is
opgedaan: de MAXX- en G90-conceptstudies. Die ook uit zeer moderne
materialen zijn opgebouwd.
De Speedster wordt door de Group Lotus geassembleerd in Hethel,
Engeland. Dat ligt op ongeveer 150 kilometer ten noordoosten van
Londen. Inderdaad: de locatie waar de befaamde Engelse
sportwagenspecialisten en automobielconsultants al sinds 1967 hun
auto's bouwen. Kwaliteitscontrole door Opel specialisten staat borg
voor een perfecte synthese van vakmanschap en productiekwaliteit. De
Speedster voldoet in alle opzichten aan de eisen die Opel stelt. En
meer...
De 2.2-liter Ecotec-motoren worden op een nieuwe productielijn in de
Opel-fabriek in Kaiserslautern, Duitsland gebouwd, waarna ze in
Antwerpen verder worden aangekleed. De transmissie wordt achter op de
motor gemonteerd en alle hulpaggregaten komen op hun plek:
gasmechanisme, dynamo, startmotor, aandrijfriem en motorsteunen.
Daarna gaan de motoren op weg naar de Lotus-fabriek in Engeland, voor
hun huwelijk met de rest van de Speedster.
Een saillant detail: voordat de auto aan de klant wordt afgeleverd,
moet hij zich tijdens een testrit op het racecircuit bij de Engelse
fabriek bewijzen. Daarmee treden de Speedsters bijna letterlijk in de
voetsporen van roemrijke Formule 1-bolides.