Ministerie van Verkeer en Waterstaat
http://www.minvenw.nl
Toetsing luchthaventarieven van Schiphol onderzocht
TOEKOMSTIGE TOETSING LUCHTHAVENTARIEVEN VAN SCHIPHOL ONDERZOCHT
De boekhoudings- en kostenallocatiesystematiek van Schiphol zijn niet transparant genoeg om te kunnen vaststellen of de luchthaventarieven voldoende kostengeoriënteerd zijn. Zou Schiphol nu onder de Mededingingswet vallen, dan zou zij hieraan niet voldoen. Dit blijkt uit een onderzoek, dat de Nederlandse Mededingingsauthoriteit (NMa) in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft uitgevoerd. Het rapport is vandaag aan de Tweede Kamer gezonden.
Het ministerie heeft met het oog op de privatisering van Schiphol, de NMa verzocht de luchthaventarieven van Schiphol te toetsen aan de principes van het algemene mededingingsrecht. De NMa heeft hierbij gekeken naar de basisdiensten (starten, landen, vliegtuigparkeren en afhandeling) die Schiphol de luchtvaartmaatschappijen aanbiedt.
Momenteel is nog het oude goedkeuringsregime volgens
de Luchtvaartwet op Schiphol van toepassing. Na privatisering moet
de NMa met nieuwe regels de luchthaventarieven toetsen aan de
Mededingingswet. Als in de toekomst de Mededingingswet van toepassing
is op de luchthaven, geeft het onderzoek aan dat de huidige
systematiek niet in overeenstemming zou zijn met artikel 24 van de
Mededingingswet.
De Minister van Verkeer en Waterstaat heeft aangekondigd op afzienbare
termijn met nieuwe reguleringsvoorstellen voor de luchthaventarieven
te komen. Dit als onderdeel van het pakket maatregelen dat wordt
uitgewerkt om de publieke belangen te waarborgen, alvorens een
beursgang van Schiphol van start gaat. Het nu beschikbare NMa-rapport
vormt een belangrijke bouwsteen voor die nieuwe regulering.
In november 2000 heeft het kabinet ingestemd met de voorwaarden
waaronder de privatisering van Schiphol kan plaatsvinden. Het vorige
kabinet besloot in 1997 om de aandelen van de Staat in de luchthaven
af te stoten. De privatisering houdt in dat de overheid haar aandelen
verkoopt aan private aandeelhouders. Op dit moment heeft de Staat 75,8
procent van de aandelen, de gemeente Amsterdam 21,8 procent en de
gemeente Rotterdam 2,4 procent.
De privatisering past in het streven van het kabinet om duidelijke en
zuivere verhoudingen tussen Schiphol en de overheid te realiseren,
waarbij Schiphol als bedrijf kan opereren en waarbij de overheid de
randvoorwaarden creëert en toezichthouder is. In de huidige
verhoudingen is de Staat én aandeelhouder én toezichthouder.
Lars Poppes, 070-3517343
24 apr 01 17:02