NIET DE KWALITEIT VAN HET VERVOER MAAR AANTAL TREINEN CENTRAAL IN
RAPPORT GROEISPOREN
Vanmiddag overhandigt de organisatie Railforum het rapport
'Groeisporen' aan Minister Netelenbos. Hierin worden aanbevelingen
gedaan om door middel van een aangepaste dienstregeling en beperkte
infrastructurele aanpassingen aanzienlijk meer treinen op het
spoorwegnet te kunnen laten rijden. ROVER vindt dat het rapport
'Groeisporen' op essentiële punten tekort schiet, vooral doordat enkel
de benutting van het bestaande spoor en niet de gewenste kwaliteit van
de dienst aan de reizigers als uitgangspunt is genomen
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn: met een andere
dienstregeling kunnen er veel meer treinen op het spoor rijden. Heeft
NS het al die jaren dan fout gedaan? In een vergelijking met andere
landen komt ROVER tot de conclusie dat NS al vele jaren op het
scherpst van de snede opereert: afgezien van Japan is er geen land ter
wereld waar zoveel treinen over zo weinig infrastructuur rijden. Op
zichzelf is dat een verdienste te noemen. Echter, deze efficiency
heeft ook een schaduwzijde: gaat er ergens iets mis, dan zijn de
problemen al gauw niet meer te overzien. De reiziger ondervindt hier
dagelijks de gevolgen van.
Voor de reizigers zijn snelheid, goede en snelle overstappen en
betrouwbaarheid van belang. Op deze punten schiet het openbaar vervoer
tekort. Het project 'Groeisporen' heeft een betere benutting van de
railinfrastructuur in plaats van een kwaliteitsverbetering van de
vervoerdienst als uitgangspunt genomen. ROVER vindt dat de
kwaliteitsverbetering het uitgangspunt dient te zijn: alleen op die
manier kan het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief bieden
voor de steeds verder toenemende congestie. In een dichtbevolkt land
als Nederland is een snel, frequent en betrouwbaar treinproduct een
absolute noodzaak. Hiervoor is al jaren een breed maatschappelijk en
politiek draagvlak, en recente moties vanuit de Tweede Kamer van
ondermeer Rob van Gijzel (PVDA) en Gerd Leers (CDA) ondersteunen dan
ook de bijbehorende noodzaak om tot een aanzienlijke
kwaliteitsverbetering van de spoorweginfrastructuur te komen.
Het rapport 'Groeisporen' schetst in dit opzicht geen aanlokkelijk beeld: weliswaar rijden er meer treinen, maar deze worden zeker niet sneller. Vooral de Intercity's, op dit moment het meest wervende treinproduct, moeten langzamer gaan rijden. Voor stadsgewestelijke netten en diverse nieuwe stations in de regio is geen plaats. Verbetering van het stadsgewestelijk openbaar vervoer is juist één van de kernpunten van het beleid. Ook de nieuwe hogesnelheidstrein van NS naar Duitsland kan in Nederland slechts langzamer rijden, en haar kwaliteiten niet bewijzen. Ten onrechte wordt in het rapport gesuggereerd dat zonder ingrijpende verbetering van de infrastructuur de noodzakelijke kwaliteit kan worden geboden. ROVER vraagt daarom om een werkelijke investering in de kwaliteit van het openbaar vervoer en roept de minister op om de middelen daarvoor beschikbaar te stellen.
Amersfoort, 24 april 2001
Deze pagina is gemaakt op: 24-04-2001
Laatste verandering: 24-04-2001