Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)

NIET DE KWALITEIT VAN HET VERVOER MAAR AANTAL TREINEN CENTRAAL IN RAPPORT GROEISPOREN

Vanmiddag overhandigt de organisatie Railforum het rapport 'Groeisporen' aan Minister Netelenbos. Hierin worden aanbevelingen gedaan om door middel van een aangepaste dienstregeling en beperkte infrastructurele aanpassingen aanzienlijk meer treinen op het spoorwegnet te kunnen laten rijden. ROVER vindt dat het rapport 'Groeisporen' op essentiële punten tekort schiet, vooral doordat enkel de benutting van het bestaande spoor en niet de gewenste kwaliteit van de dienst aan de reizigers als uitgangspunt is genomen

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn: met een andere dienstregeling kunnen er veel meer treinen op het spoor rijden. Heeft NS het al die jaren dan fout gedaan? In een vergelijking met andere landen komt ROVER tot de conclusie dat NS al vele jaren op het scherpst van de snede opereert: afgezien van Japan is er geen land ter wereld waar zoveel treinen over zo weinig infrastructuur rijden. Op zichzelf is dat een verdienste te noemen. Echter, deze efficiency heeft ook een schaduwzijde: gaat er ergens iets mis, dan zijn de problemen al gauw niet meer te overzien. De reiziger ondervindt hier dagelijks de gevolgen van.

Voor de reizigers zijn snelheid, goede en snelle overstappen en betrouwbaarheid van belang. Op deze punten schiet het openbaar vervoer tekort. Het project 'Groeisporen' heeft een betere benutting van de railinfrastructuur in plaats van een kwaliteitsverbetering van de vervoerdienst als uitgangspunt genomen. ROVER vindt dat de kwaliteitsverbetering het uitgangspunt dient te zijn: alleen op die manier kan het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief bieden voor de steeds verder toenemende congestie. In een dichtbevolkt land als Nederland is een snel, frequent en betrouwbaar treinproduct een absolute noodzaak. Hiervoor is al jaren een breed maatschappelijk en politiek draagvlak, en recente moties vanuit de Tweede Kamer van ondermeer Rob van Gijzel (PVDA) en Gerd Leers (CDA) ondersteunen dan ook de bijbehorende noodzaak om tot een aanzienlijke kwaliteitsverbetering van de spoorweginfrastructuur te komen.

Het rapport 'Groeisporen' schetst in dit opzicht geen aanlokkelijk beeld: weliswaar rijden er meer treinen, maar deze worden zeker niet sneller. Vooral de Intercity's, op dit moment het meest wervende treinproduct, moeten langzamer gaan rijden. Voor stadsgewestelijke netten en diverse nieuwe stations in de regio is geen plaats. Verbetering van het stadsgewestelijk openbaar vervoer is juist één van de kernpunten van het beleid. Ook de nieuwe hogesnelheidstrein van NS naar Duitsland kan in Nederland slechts langzamer rijden, en haar kwaliteiten niet bewijzen. Ten onrechte wordt in het rapport gesuggereerd dat zonder ingrijpende verbetering van de infrastructuur de noodzakelijke kwaliteit kan worden geboden. ROVER vraagt daarom om een werkelijke investering in de kwaliteit van het openbaar vervoer en roept de minister op om de middelen daarvoor beschikbaar te stellen.

Amersfoort, 24 april 2001

Deze pagina is gemaakt op: 24-04-2001
Laatste verandering: 24-04-2001