Provincie Drenthe

Gezamenlijk persbericht met Arriva
GS stellen concessie Openbaar Vervoer vast

Assen, 24 april 2001
Persberichtnummer 01-041



Het college van GS heeft vandaag de definitieve concessie van vervoersmaatschappij Arriva vastgesteld. De concessie treedt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2001 in werking en geldt tot 1 januari 2003. Gedeputeerde Sipke Swierstra spreekt van constructieve samenwerking die de ontwikkeling van het openbaar vervoer ten goede zal komen.

Zowel de opdrachtgever als de vervoerders worden wel geconfronteerd met een teruglopende rijksbijdrage. De subsidie valt naar schatting 3,8 miljoen gulden (¤ 1,7 miljoen) lager uit dan vorig jaar en komt daarmee ongeveer uit op 33,5 miljoen gulden (¤ 15,2 miljoen). Daarom zijn in de concessie een aantal bezuinigingen doorgevoerd. Tegelijkertijd zijn ook vernieuwende ideeën uitgewerkt om extra reizigers en daarmee extra rijksbijdrage te genereren.

Het vervoer in de regio Emmen zal het eerste OV zijn dat volgens de nieuwe wetgeving openbaar wordt aanbesteed. Tot 1 januari 2003 zit deze regio in een Collectief Vraagafhankelijk Vervoersproject (CVV). De bedoeling is om de aanbesteding hierop te laten aansluiten. De stadsdienst Emmen gaat waarschijnlijk per 27 mei 2001 een halfuursdienst rijden. Daarbij waakt Arriva nadrukkelijk voor te volle bussen in de piektijden.

Verder gaat Arriva in 2002 een deel van de woonwijken van Assen met stadstaxi's bedienen. Ook gaat de vervoersmaatschappij het vraaggericht vervoersconcept uitvoeren tussen Assen en de omliggende dorpen. Dit concept is vergelijkbaar met de situatie in Hoogeveen. Tussen Groningen en Assen gaat begin volgend jaar de snelle en comfortabele AGGLO-liner rijden. Deze komt in de plaats van de reguliere lijn 55. Met name door zijn snelheid maakt de AGGLO-liner veel kans om extra reizigers te trekken op het traject.

MTI gaat het totale stadsvervoer in Hoogeveen uitvoeren. Dat betekent dat de lijnen van Arriva samensmelten met de diensten die het bedrijf in de woonwijken aanbiedt. Ook gaat MTI met een vergelijkbaar concept aan de slag in Meppel. Hierover is al overleg geweest met de ouderenorganisaties in het gebied. Het nieuwe stadsvervoer in Meppel wordt uitgebreid met een experiment voor plattelandsvervoer in Zuidwest-Drenthe. Voor de uitvoering leent Arriva een aantal chauffeurs uit aan MTI. Deze chauffeurs blijven wel in dienst van Arriva. De OR openbaar vervoer van Arriva wordt hierin betrokken.

Gedeputeerde Swierstra ziet geen onoverkomelijke bezwaren in het uitdunnen van het aantal busritten op sommige routes. "Het moet uit de lengte of de breedte komen," aldus de gedeputeerde. "Minder geld betekent gewoon dat je absoluut niet meer met lege bussen kunt rijden. Toch hebben wij geprobeerd om met minder geld verbeteringen in het OV te krijgen. En volgens mij gaat dat lukken," aldus Swierstra. Met name van de nieuwe ontwikkelgroepen verwacht hij veel. "Er is nu eindelijk gestructureerde ruimte voor ideeën van de meest betrokkenen. Buschauffeurs hebben dagelijks contact met de reizigers. Zij en de klanten zelf weten als geen ander wat er moet gebeuren om het OV weer in de lift te krijgen. Die informatie belandt in deze ontwikkelgroepen op de juiste plaats: de plaats waar er ook iets mee gedaan wordt," aldus de gedeputeerde.

Verbeteringen die nu al afgesproken zijn is de inzet van meer doelgroepgerichte producten. Voorbeelden hiervan zijn piekbussen op koopavonden of feestdagen en attractielijnen om toeristen en recreanten te vervoeren. Ook pendelbussen, die de zogenaamde "Park & Ride-service" bieden, worden in het openbaar vervoer opgenomen. Naast deze nieuwe producten is er ook speciale aandacht voor het scholierenvervoer. Zo zal de College-liner ook in Drenthe geïntroduceerd worden.

Zowel het college als Arriva ziet ondanks de doorgevoerde bezuinigingen weer duidelijk perspectief voor de OV-markt. De nieuwe concessie is een gezonde basis voor de verdere ontwikkeling van het openbaar vervoer.



Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Stafgroep Communicatie van de provincie, telefoonnummer (0592) 365265, faxnummer (0592) 357188
E-mail: communicatie@drenthe.nl