MKB Nieuws, bericht
24-04-2001
Mkb leidt miljarden omzetverlies door mkz-crisis
Ruim anderhalve maand na het uitbreken van de mkz-crisis in
Nederland, zijn er naast de bedrijven in de landbouwsector, 45.000
bedrijven in het midden- en kleinbedrijf getroffen door de
mkz-problematiek. Het grootste aantal bedrijven zit in de driehoek in
Gelderland/Twente (22.000 bedrijven) De overige getroffen bedrijven
zijn met name gevestigd in Noord-Brabant, Friesland en in de
grensgebieden. De schade loopt in de miljarden.
Na inventarisatie van de tot nu toe binnengekomen reacties op het
Meldpunt MKZ van MKB-Nederland, inventarisatie van de Kamers van
Koophandel in de getroffen gebieden en inventarisatie van branche- en
lokale organisaties stelt MKB-Nederland een bandbreedte vast voor de
schade die deze mkb-bedrijven tot nu toe hebben geleden. De minimale
schade berekend vanuit macro-economisch perspectief, kijkend naar de
gemiddelde omzet van deze bedrijven en de gemiddelde omzetderving,
bedraagt f. 2,5 miljard. Uitgaande van de hoogte van de huidige
schademeldingen leiden berekeningen tot een schaderaming van f. 6
miljard. Het verschil tussen beide berekeningen kan waarschijnlijk
worden verklaard uit het feit dat bedrijven met een hoge schade zich
eerder melden.
Gewenste maatregelen
MKB-Nederland vindt dat de schade die veel van deze ondernemers lijden
het reguliere bedrijfsrisico sterk overstijgt. De beslissing
evenhoevige dieren niet in te enten tegen het mkz-virus is een bewuste
economische beslissing. De overheid en de landbouwsector calculeerden
bij het nemen van deze beslissing alleen de schade voor de agrarische
sector in. Terecht heeft de overheid in eerste instantie aandacht
besteed aan de gevolgen voor de agrarische sector. Echter, door de
mkz-problematiek worden ook veel andere bedrijven en sectoren
getroffen. Daar de overheid deze schade niet heeft ingecalculeerd,
hebben de gedupeerde niet-agrarische ondernemers dit logischer wijze
ook niet kunnen voorzien. Verder geldt voor veel ondernemers dat zij
zich niet voor deze schade kunnen verzekeren.
Ter ondersteuning van de gedupeerde mkb-ondernemers stelt
MKB-Nederland daarom onder andere de volgende maatregelen voor:
. Het instellen van een onderzoek waarin wordt nagegaan hoe het mogelijk is (geweest) dat een grote strategische politieke beslissing, zijnde het non-vaccinatiebeleid, met grote gevolgen voor de totale economie, genomen is op basis van een zeer enge sectorale argumentatie. Tevens moet in dit onderzoek aandacht worden besteed aan de wijze waarop dit in de toekomst voorkomen kan worden.
. Het instellen van een Vergoedingsregeling MKZ-schade die
vergelijkbaar is met de Vergoedingsregeling Watersnood 1995.
MKB-Nederland stelt deze regeling voor aangezien de problematiek
vergelijkbaar is. Ook toen waren er drie categorieën bedrijven. Een
categorie bedrijven die rechtstreeks was getroffen door de watersnood,
een categorie die in geëvacueerd gebied zat en een categorie die niet
meer kon leveren.
Hetzelfde geldt in feite nu bij de mkz-crisis. Een deel van de
ondernemers is rechtstreeks getroffen, een deel van de ondernemers zit
in afgesloten gebied en een deel van de ondernemers heeft geen of
minder afzet en dus omzet.
. Het versoepelen van het Besluit Borgstelling MKB-Kredieten (BBMKB).
Deze regeling houdt een borgstelling van de overheid in voor een deel
van het door de ondernemer verkregen krediet van een bank. De
voorwaarden voor deze regeling zouden tijdelijk kunnen worden
aangepast. MKB-Nederland denkt hierbij aan verlaging van het
provisiepercentage, een gunstiger renteregeling en verhoging van de
garantstelling door de overheid.
. Het instellen van een regelmatig geactualiseerde informatieve radio-
en tvspot voor consumenten en afnemers (dus de gemiddelde
Nederlander). Uit de inventarisatie van het Meldpunt MKZ van
MKB-Nederland blijkt dat er veel onduidelijkheid is bij consumenten en
afnemers of gebieden en bedrijven wel of niet toegankelijk en
bereikbaar zijn.
. Het betrekken van niet-agrarische economische partijen zoals
MKB-Nederland bij de besprekingen omtrent de toekomst van het
mkz-beleid.
Continue noodfonds
MKB-Nederland betreurt het in dit verband dat de overheid -ondanks de
invoering van de Wet tegemoetkoming schade bij rampen en zware
ongevallen- nog steeds niet is gekomen tot de oprichting van een
continue noodfonds voor door calamiteiten getroffen ondernemers, dat
bij rampen snel en continue toegankelijk is. MKB-Nederland heeft dit
reeds vele malen bepleit bij andere rampen, zoals bij de
watersnoodramp in 1995 en de vuurwerkramp in 2000. Instelling van
zo\'n continue calamiteitenfonds garandeert niet alleen een snelle
start en afhandeling, maar zorgt er tevens voor dat opgebouwde
expertise behouden blijft.
Informatie: mw B. J. M. de Wit