Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn

Persberichten :

Verkennend onderzoek naar mishandeling van ouderen door mantelzorgers

Mantelzorgers vragen niet om professionele hulp

24 april 2001

Wat doen mantelzorgers als ze de zorg voor een oudere niet (meer) aankunnen en de zorg dreigt te ontsporen in verwaarlozing of geweld? Uit verkennend onderzoek gedaan door het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn / NIZW blijkt, dat mantelzorgers in een dergelijke situatie niet snel professionele hulp inschakelen. Het onderzoek werd uitgevoerd met financiële ondersteuning van het Nationaal Fonds Ouderenhulp en de Stichting Sluyterman van Loo.

Topje van ijsberg
Ouderenmishandeling door mantelzorgers is anders dan gewone ouderenmishandeling: mantelzorgers gaan niet uit moedwil of wraakzuchtige motieven over de schreef, maar uit onkunde, onmacht of overbelasting. De zorg ontspoort en dat uit zich in verwaarlozing, onnodige beperking van de oudere, verbaal of psychisch geweld. Aan achtenzestig professionals die werken met mantelzorgers, werd gevraagd wat zij verstaan onder ontspoorde zorg, of zij het tegenkomen in hun praktijk, wat ze ermee doen en waar de knelpunten liggen. Vrijwel alle geënquêteerden blijken een of meer voorbeelden te kennen van ontspoorde mantelzorg. Veel respondenten spreken van het topje van de ijsberg, omdat mantelzorgers zich buiten hun gezichtsveld bevinden. Dit komt doordat een groot deel van de mantelzorgers niet snel professionele hulp inschakelt. Het onderzoek noemt dit als een van de belangrijke knelpunten bij de preventie van ontspoorde zorg.

Taboe
Lange wachtlijsten vormen voor mantelzorgers niet de enige drempel om professionele hulp te zoeken. Veel mantelzorgers herkennen zich niet in de term mantelzorger of weten niet dat ze hulp kunnen krijgen, anderen weten niet waar ze dit moeten zoeken. Ook rust op het vragen van hulp vaak een taboe: mantelzorgers vinden dat ze het zelf moeten kunnen. Als dat niet goed lukt of als de zorg echt ontspoort, houden gevoelens van tekortschieten, schaamte en schuld hen tegen om hulp te zoeken. Een van de aanbevelingen in het onderzoek luidt dan ook dat mantelzorgers ervan moeten worden overtuigd dat het delen van zorg met professionals goed is.

Kwalitatief onderzoek
De achtenzestig professionals die meewerkten aan de enquête zijn werkzaam bij steunpunten mantelzorg, RIOs, RIAGGs, thuiszorginstellingen, GGDs en algemeen maatschappelijk werk. Aan hen werd een telefonische enquête voorgelegd. Gezien de omvang van de onderzoeksgroep en de aard van het onderzoek (kwalitatief) geven de resultaten alleen een eerste indruk van hoe professionals denken over ontspoorde zorg en hoe ze ermee omgaan. De enquête is afgenomen in het kader van het project Voorkoming van Ouderenmishandeling, dat wordt uitgevoerd door NIZW / Landelijk Steunpunt Bestrijding Ouderenmishandeling, en dient als basis om steun aan mantelzorgers gerichter uit te werken.

Onderzoeksrapport bestellen
In Ontspoorde zorg (30 blz.) doet Hilde Bakker verslag van de enquête. Het rapport kost f 15,- en is verkrijgbaar via de boekhandel of te bestellen bij NIZW Uitgeverij, Postbus 19152, 3501 DD Utrecht, telefoon (030) 230 66 07, fax (030) 230 64 91, e-mail bestel@nizw.nl. ISBN 90-5050-897-9 en E 23201.

Contact
Afdeling Verkoop, e-mail: bestel@nizw.nl

Laatste update: 24 april 2001