Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

Weinig uitloging schilderij na schoonmaak

Als restaurateurs van oude schilderijen oplosmiddelen voorzichtig gebruiken, lekken weinig kleine moleculen weg uit de verflaag. Dit uitlogen speelt wel een grote rol als verfmonsters worden ondergedompeld. Dit blijkt uit onderzoek, uitgevoerd aan de National Gallery of Art in Washington DC. Het onderzoek maakt deel uit van het Molart-project van NWO.

De onderzoekers probeerden na te gaan welke effecten verschillende oplosmiddelen hebben op olieverfschilderijen van Hollandse meesters. De onderzoekers bestudeerden voornamelijk het fenomeen uitloging. Dat is het weglekken van kleine moleculen uit de verflaag.

De chemici toonden met realistische proeven aan dat uitloging een bescheiden rol speelt bij het schoonmaken van schilderijen met schoonmaakmiddelen. Het schilderij staat zo kort in contact met het oplosmiddel dat weinig organische olieverfbestanddelen uit het schilderij verdwijnen.

Molart-onderzoeker Ken Sutherland, die op 25 april promoveert, maant echter tot voorzichtigheid. Een schilderij wordt vele malen schoongemaakt. Dat kan een cumulatief effect hebben zodat het meesterwerk toch aftakelt. Daarnaast is uitlogen door oplosmiddelen slechts een van de gevaren waaraan een schilderij bij de schoonmaak is blootgesteld. Oplosmiddelen zorgen er waarschijnlijk voor dat moleculen zich binnen het schilderij verplaatsen. Bovendien heeft eerder onderzoek aangetoond dat schoonmaken de verflaag vochtig maakt zodat deze zacht kan worden en zwellen.

Voor het onderzoek maakten de chemici gebruik van deeltjes uit schilderijen van 17e-eeuwse Nederlandse meesters, zoals Jacob van Campen en Cesar van Everdingen afkomstig uit de Oranjezaal in Huis ten Bosch. Ook een beroemd paneel van de Westminster Retable van een onbekende 13e-eeuwse schilder uit de Westminster Abbey en grote aantallen teststukken uit het laboratorium van de National Gallery of Art in Washington DC werden aan proeven onderworpen. De chemici brachten de uitgeloogde moleculen uit de verflaag in kaart met gaschromatografie. Tot de moleculen behoorden vetzuren, mono-, di- en triglyceriden en soms relatief grote oligomeren. De moleculen zijn gevormd na complexe reacties in de opdrogende olie.

Verfmonsters die waren ondergedompeld in oplosmiddel bleken na onderdompeling aanzienlijk minder vluchtige moleculen te bezitten dan voor de behandeling. De elektronenmicroscoop maakte zichtbaar dat de structuur van de verf was aangetast. Naast de dompelproeven voerden de onderzoekers experimenten uit die het schoonmaken nabootsen. Uit deze resultaten bleek dat weinig tot geen van de vluchtige moleculen uitlogen.

Gedegradeerde vernis, samen met opgehoopt vuil en oude, verkleurde restauraties maken het periodiek schoonmaken van schilderijen noodzakelijk. Schoonmakers beschikken over een scala aan methoden en materialen. Meestal gebruiken ze schoonmaakmiddelen die organische oplosmiddelen bevatten.



Nadere informatie bij:

* drs. Ken Sutherland (National Gallery of Art, Washington DC)
* tel. +1 202 842 6949, fax +1 202 842 6886
* e-mail k-sutherland@nga.gov

* Promotie 25 april