Titel: Verslag Informele Ecofin Raad van 20-22 april 2001 te Malmö
De Voorzitter van de de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR DEN HAAG
Datum
Uw brief (Kenmerk)
Ons kenmerk
25 april 2001
BFB 2001-00338 M
Onderwerp
Toezending verslag Informele Ecofin Raad van 20-22 april 2001 te
Malmö.
Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretaris, het verslag van de
vergadering van de Informele Ecofin Raad van 20-22 april 2001 te
Malmö.
Dit verslag wordt toegezonden aan de Voorzitters van de Eerste en de
Tweede Kamer alsmede de Voorzitters van de Algemene Commissie voor
Europese Zaken en de Vaste Commissie voor Financiën van de Tweede
Kamer.
DE MINISTER VAN FINANCIEN,
MINISTERIE VAN FINANCIEN
Afdeling Europese Unie
Verslag Informele Ecofin Raad en Eurogroep in Malmö (20-22 april
2001)
Eurogroep
Tour dhorizon
De vergadering van de Eurogroep was grotendeels gewijd aan een
bespreking van de economische situatie in het eurogebied. De Eurogroep
heeft gesproken over de groeivertraging in de Verenigde Staten en de
gevolgen hiervan voor het eurogebied. De Eurogroep toonde vertrouwen
in de economische ontwikkelingen in het eurogebied. Het eurogebied
werd gezien als het meest stabiele blok op dit moment. Hierbij werd
opgemerkt dat sommige lidstaten gevoeliger zijn dan andere voor een
groeivertraging in de VS. Dit omdat de economische relaties tussen de
VS en de afzonderlijke lidstaten, bijvoorbeeld via aanwezigheid van
Amerikaanse ondernemingen, verschillen.
De Eurogroep sprak daarnaast over de beleidsmix in het eurogebied. Bij
de bespreking over de geaggregeerde budgettaire positie van het gehele
eurogebied werd opgemerkt dat lidstaten zich niet achter de
geaggregeerde ontwikkeling moeten kunnen verschuilen. De Eurogroep
benadrukte het belang van het voortzetten van de budgettaire
consolidatie in de lidstaten. Verschillende sprekers wezen erop dat de
inflatie-risicos in het eurogebied nog niet verdwenen zijn.
ECB-President Duisenberg en andere sprekers stelden in dit verband dat
een gematigde loonontwikkeling van belang is voor het voorkomen van
zogenaamde tweede-orde-effecten. Minister Zalm en anderen benadrukten
dat voor het verhogen van de potentiële groei de structurele
hervormingen binnen deze beleidsmix van groot belang zijn.
Euro-introductie
Zoals gebruikelijk sprak de Eurogroep ook over de praktische aspecten
van de euro-introductie. De Commissie gaf aan dat in bijna alle landen
de overgrote meerderheid van de geldautomaten vanaf 1 januari 2002
eurobiljetten zullen uitgeven. Twee landen bleven op dit punt nog
achter. Verder gaf de Commissie aan dat de kosten van
grensoverschrijdende betalingen omlaag moeten.
Informele Ecofin Raad
Belastingvraagstukken
Door het Voorzitterschap werd het toekomstige werkprogramma inzake
belastingen aan de orde gesteld. Meer in het bijzonder werd daarbij
aandacht gevraagd voor een richtlijn met betrekking tot
energiebelasting en de eventuele instelling van een werkgroep op hoog
niveau op het gebied van belastingen. Ten aanzien van de
energiebelasting indiceerde het Voorzitterschap een benadering in twee
fasen voor te staan: eerst een gezamenlijke structuur uitwerken en
daarna pas praten over het niveau van de tarieven.
Door Commissaris Bolkestein werd de agendering van de energiebelasting
verwelkomd. Wel werd daarbij gewezen op het belang van spoedige
besluitvorming door de Ecofin, alsmede op de noodzaak om, naast de
structuurdiscussie, ook in een tweede stap overeenstemming te bereiken
over de tarieven.
Door een meerderheid van lidstaten werd het belang van een snelle
totstandkoming van een richtlijn voor energiebelasting benadrukt.
Minister Zalm gaf aan de strategie van het Voorzitterschap te
verwelkomen. Daarnaast benadrukte hij dat het instrument van
versterkte samenwerking, als second-best, gekozen zou moeten worden
indien niet snel genoeg overeenstemming bereikt kan worden over
EU-wijde harmonisatie. Daarnaast wees Minister Zalm op het belang van
verbetering van de administratieve samenwerking ter bestrijding van
fraude, hetgeen door diverse sprekers werd gesteund. Door een grote
lidstaat werd aangegeven dat structurele hervormingen binnen de
Interne Markt belangrijker zijn dan alleen de harmonisatie van
belastingen. Ten aanzien van de belastingen wees deze lidstaat nog op
het belang van een spoedige totstandkoming van afspraken inzake
belasting op electronische handel. Een andere grote lidstaat gaf aan
met een positieve grondhouding deze discussie in te gaan, maar stelde
wel dat er wel een echte interne markt zou moeten zijn en er ook geen
derogaties meer moeten blijven.
In de discussie bleek er verder brede steun te zijn voor verdere
uitwerking van de mogelijkheden op het gebied van belastingen door een
werkgroep op hoog niveau. Nadere discussie is nog nodig over hoe één
en ander praktisch vormgegeven zou moeten worden.
Betrokkenheid Ecofin Raad bij het uitbreidingsproces
Door verschillende lidstaten werd gewezen op het belang van een goede
voorbereiding van de uitbreiding. In dit verband bestond er brede
overeenstemming over dat de Ecofin Raad regelmatig de
financieel-economische ontwikkelingen in de kandidaatlidstaten zal
bespreken. Daarnaast zal de dialoog met de kandidaatlidstaten op
regelmatige basis herhaald worden. Voorts zal worden bezien hoe de
kandidaatlidstaten betrokken kunnen worden bij het Lissabon-proces.
Tenslotte werd door enkele lidstaten gewezen op het belang van
houdbare EU-financiën.
Afgesproken is dat deze aspecten van de uitbreiding de komende tijd
nadere aandacht zullen krijgen in de Ecofin.
Economische situatie en vooruitzichten
In aanwezigheid van de centrale-bankpresidenten werd de huidige
economische sitiuatie besproken. Hoewel de ontwikkelingen in de VS en
Japan reden tot zorg zijn, werd geconstateerd dat er ten aanzien van
de vooruitzichten voor de EU-economie geen reden is om pessimistisch
te zijn. De EU kan dankzij de macro-economische inspanningen van de
afgelopen periode (budgettaire verbeteringen; inflatiebeheersing;
toenemende werkgelegenheid) vertrouwen op haar eigen kracht. Dit
beleid dient derhalve voortgezet te worden.
Verder werd tijdens deze discussie nog gewezen op het belang van
voortzetting van een gezond budgettair beleid, mede gezien de
vergrijzingsproblematiek die de komende tijd het nodige beslag op
beschikbare middelen zal leggen. Tenslotte werden ook het belang van
voortzetting van handelsliberalisatie en het voortzetten van de
structurele hervormingen in het kader van het Lissabon-proces
benadrukt.
Brouwer II-rapport inzake de Stabiliteit van Financiële Markten
Tijdens deze discussie werd het Brouwer II-rapport verwelkomd en
ondersteund. Geconstateerd werd dat, hoewel er in alle lidstaten
competente toezichthouders voor de financiële sector aanwezig zijn, er
een toenemende behoefte is aan meer samenwerking tussen die
autoriteiten. Dit betreft zowel de samenwerking tussen toezichthouders
voor de verschillende sectoren als de samenwerking tussen
toezichthouders uit verschillende lidstaten. Er bestond
overeenstemming over dat de ontwikkelingen nauwgezet gevolgd moeten
blijven worden. Voor verdere informatie inzake het rapport zij
verwezen naar de bijlage.
Versterkte samenwerking tussen EU-lidstaten in het IMF
Besproken is dat voor belangrijke onderwerpen in het IMF waar
gemeenschappelijke EU-zaken spelen, een goede afstemming tussen de
EU-lidstaten van groot belang is. Het Voorzitterschap stelde vast dat
de vormgeving nader dient te worden bezien. Het EFC zal hier naar
kijken.
Dialoog met de kandidaatlidstaten
Tijdens deze informele Ecofin Raad vond een ontmoeting plaats met de
kandidaatlidstaten teneinde gezamenlijk te spreken over de
macro-economische ontwikkelingen in de desbetreffende landen. Doel
daarvan is met de kandidaatlidstaten te spreken over hun
voorbereidingen op de toetreding, en meer in het bijzonder op het
systeem van multilateraal toezicht zoals dat binnen de EU wordt
gehanteerd.
Geconstateerd werd dat de kandidaatlidstaten reeds veel bereikt hebben
in hun voorbereiding op het lidmaatschap en dat daarnaast door alle
partijen de grote voordelen van de uitbreiding werden onderkend. Door
de kandidaatlidstaten werd aangegeven dat er grote uitdagingen liggen
(structurele hervormingen; overname acquis) die grote budgettaire
inspanningen vergen. Naast de noodzaak van een goed budgettair beleid
op middellange termijn benadrukten zij de noodzaak van ondersteuning
via EU-middelen. Een andere belangrijke uitdaging voor de
kandidaatlidstaten betreft de financiering van de grote benodigde
binnenlandse investeringen, waarvoor grotendeels kapitaal vanuit het
buitenland nodig is. In dit verband dient de externe positie van deze
landen goed in de gaten gehouden te worden.
Tevens werd het belang van structurele hervormingen benadrukt, waarbij
het betrekken van de kandidaatlidstaten bij het Lissabon-proces als
instrumenteel werd beschouwd. Speciale aandacht werd tijdens de
discussie gericht op de financiële sector als belangrijke drijvende
kracht achter economische ontwikkeling. Op dit vlak werd geconstateerd
dat in de kandidaatlidstaten nog verdere inspanningen nodig zijn, mede
gezien het feit dat bij macro-economische problemen de tekortkomingen
in de financiële sector vaak een belangrijke factor zijn. In dit
verband werd benadrukt dat een goede institutionele vormgeving met
betrekking tot het toezicht op de financiële sector onontbeerlijk is.
Tenslotte werd afgesproken een dialoog als deze regelmatig te houden en dat tevens op hoog ambtelijk niveau bijeenkomsten zullen plaatsvinden (eerstvolgende keer in juni a.s.).
Turkije
In Malmö werd ook stilgestaan bij de economische situatie in Turkije.
Het grote belang van de inspanningen van Turkije zelf om de
economische situatie te verbeteren werd benadrukt. De Turkse plannen
inzake begrotingsconsolidatie en structurele hervormingen (o.a. de
financiële sector) werden in dit verband verwelkomd. Tevens werd
geconstateerd dat dergelijke inspanningen exceptionele externe steun
rechtvaardigen. Daartoe werden, in aanvulling op voortgezette steun
uit de particuliere sector, het IMF en de Wereldbank opgeroepen om
additionele financiering ter beschikking te stellen.
-o-
Bijlage: Brouwer II-rapport (Report on Financial Crisis Management)
De Voorzitter van de Vaste Commissie voor Financiën
van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR DEN HAAG
Datum
Uw brief (Kenmerk)
Ons kenmerk
BFB 2001-00338 M
Onderwerp
Toezending verslag Informele Ecofin Raad van 20-22 april 2001 te
Malmö.
Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretaris, het verslag van de
vergadering van de Informele Ecofin Raad van 20-22 april 2001 te
Malmö.
Dit verslag wordt toegezonden aan de Voorzitters van de Eerste en de
Tweede Kamer alsmede de Voorzitters van de Algemene Commissie voor
Europese Zaken en de Vaste Commissie voor Financiën van de Tweede
Kamer.
DE MINISTER VAN FINANCIEN,
De Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Binnenhof 22
2513 AA DEN HAAG
Datum
Uw brief (Kenmerk)
Ons kenmerk
BFB 2001-00338 M
Onderwerp
Toezending verslag Informele Ecofin Raad van 20-22 april 2001 te
Malmö.
Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretaris, het verslag van de
vergadering van de Informele Ecofin Raad van 20-22 april 2001 te
Malmö.
Dit verslag wordt toegezonden aan de Voorzitters van de Eerste en de
Tweede Kamer alsmede de Voorzitters van de Algemene Commissie voor
Europese Zaken en de Vaste Commissie voor Financiën van de Tweede
Kamer.
DE MINISTER VAN FINANCIEN,
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR DEN HAAG
Datum
Uw brief (Kenmerk)
Ons kenmerk
BFB 2001-00338 M
Onderwerp
Toezending verslag Informele Ecofin Raad van 20-22 april 2001 te
Malmö.
Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretaris, het verslag van de
vergadering van de Informele Ecofin Raad van 20-22 april 2001 te
Malmö.
Dit verslag wordt toegezonden aan de Voorzitters van de Eerste en de
Tweede Kamer alsmede de Voorzitters van de Algemene Commissie voor
Europese Zaken en de Vaste Commissie voor Financiën van de Tweede
Kamer.
DE MINISTER VAN FINANCIEN,
Alle Ministers
Datum
Uw brief (Kenmerk)
Ons kenmerk
BFB 2001-00338 M
Onderwerp
Toezending verslag Informele Ecofin Raad van 20-22 april 2001 te
Malmö.
Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretaris, het verslag van de
vergadering van de Informele Ecofin Raad van 20-22 april 2001 te
Malmö.
Dit verslag wordt toegezonden aan de Voorzitters van de Eerste en de
Tweede Kamer alsmede de Voorzitters van de Algemene Commissie voor
Europese Zaken en de Vaste Commissie voor Financiën van de Tweede
Kamer.
DE MINISTER VAN FINANCIEN,