Ministerie van Financien

Titel: Verslag Informele Ecofin Raad van 20-22 april 2001 te Malmö



De Voorzitter van de de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Plein 2

2511 CR DEN HAAG

Datum

Uw brief (Kenmerk)

Ons kenmerk

25 april 2001

BFB 2001-00338 M

Onderwerp

Toezending verslag Informele Ecofin Raad van 20-22 april 2001 te Malmö.

Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretaris, het verslag van de vergadering van de Informele Ecofin Raad van 20-22 april 2001 te Malmö.

Dit verslag wordt toegezonden aan de Voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer alsmede de Voorzitters van de Algemene Commissie voor Europese Zaken en de Vaste Commissie voor Financiën van de Tweede Kamer.

DE MINISTER VAN FINANCIEN,

MINISTERIE VAN FINANCIEN

Afdeling Europese Unie

Verslag Informele Ecofin Raad en Eurogroep in Malmö (20-22 april 2001)

Eurogroep

Tour dhorizon
De vergadering van de Eurogroep was grotendeels gewijd aan een bespreking van de economische situatie in het eurogebied. De Eurogroep heeft gesproken over de groeivertraging in de Verenigde Staten en de gevolgen hiervan voor het eurogebied. De Eurogroep toonde vertrouwen in de economische ontwikkelingen in het eurogebied. Het eurogebied werd gezien als het meest stabiele blok op dit moment. Hierbij werd opgemerkt dat sommige lidstaten gevoeliger zijn dan andere voor een groeivertraging in de VS. Dit omdat de economische relaties tussen de VS en de afzonderlijke lidstaten, bijvoorbeeld via aanwezigheid van Amerikaanse ondernemingen, verschillen.

De Eurogroep sprak daarnaast over de beleidsmix in het eurogebied. Bij de bespreking over de geaggregeerde budgettaire positie van het gehele eurogebied werd opgemerkt dat lidstaten zich niet achter de geaggregeerde ontwikkeling moeten kunnen verschuilen. De Eurogroep benadrukte het belang van het voortzetten van de budgettaire consolidatie in de lidstaten. Verschillende sprekers wezen erop dat de inflatie-risicos in het eurogebied nog niet verdwenen zijn. ECB-President Duisenberg en andere sprekers stelden in dit verband dat een gematigde loonontwikkeling van belang is voor het voorkomen van zogenaamde tweede-orde-effecten. Minister Zalm en anderen benadrukten dat voor het verhogen van de potentiële groei de structurele hervormingen binnen deze beleidsmix van groot belang zijn.

Euro-introductie

Zoals gebruikelijk sprak de Eurogroep ook over de praktische aspecten van de euro-introductie. De Commissie gaf aan dat in bijna alle landen de overgrote meerderheid van de geldautomaten vanaf 1 januari 2002 eurobiljetten zullen uitgeven. Twee landen bleven op dit punt nog achter. Verder gaf de Commissie aan dat de kosten van grensoverschrijdende betalingen omlaag moeten.

Informele Ecofin Raad

Belastingvraagstukken

Door het Voorzitterschap werd het toekomstige werkprogramma inzake belastingen aan de orde gesteld. Meer in het bijzonder werd daarbij aandacht gevraagd voor een richtlijn met betrekking tot energiebelasting en de eventuele instelling van een werkgroep op hoog niveau op het gebied van belastingen. Ten aanzien van de energiebelasting indiceerde het Voorzitterschap een benadering in twee fasen voor te staan: eerst een gezamenlijke structuur uitwerken en daarna pas praten over het niveau van de tarieven.

Door Commissaris Bolkestein werd de agendering van de energiebelasting verwelkomd. Wel werd daarbij gewezen op het belang van spoedige besluitvorming door de Ecofin, alsmede op de noodzaak om, naast de structuurdiscussie, ook in een tweede stap overeenstemming te bereiken over de tarieven.

Door een meerderheid van lidstaten werd het belang van een snelle totstandkoming van een richtlijn voor energiebelasting benadrukt. Minister Zalm gaf aan de strategie van het Voorzitterschap te verwelkomen. Daarnaast benadrukte hij dat het instrument van versterkte samenwerking, als second-best, gekozen zou moeten worden indien niet snel genoeg overeenstemming bereikt kan worden over EU-wijde harmonisatie. Daarnaast wees Minister Zalm op het belang van verbetering van de administratieve samenwerking ter bestrijding van fraude, hetgeen door diverse sprekers werd gesteund. Door een grote lidstaat werd aangegeven dat structurele hervormingen binnen de Interne Markt belangrijker zijn dan alleen de harmonisatie van belastingen. Ten aanzien van de belastingen wees deze lidstaat nog op het belang van een spoedige totstandkoming van afspraken inzake belasting op electronische handel. Een andere grote lidstaat gaf aan met een positieve grondhouding deze discussie in te gaan, maar stelde wel dat er wel een echte interne markt zou moeten zijn en er ook geen derogaties meer moeten blijven.

In de discussie bleek er verder brede steun te zijn voor verdere uitwerking van de mogelijkheden op het gebied van belastingen door een werkgroep op hoog niveau. Nadere discussie is nog nodig over hoe één en ander praktisch vormgegeven zou moeten worden.

Betrokkenheid Ecofin Raad bij het uitbreidingsproces

Door verschillende lidstaten werd gewezen op het belang van een goede voorbereiding van de uitbreiding. In dit verband bestond er brede overeenstemming over dat de Ecofin Raad regelmatig de financieel-economische ontwikkelingen in de kandidaatlidstaten zal bespreken. Daarnaast zal de dialoog met de kandidaatlidstaten op regelmatige basis herhaald worden. Voorts zal worden bezien hoe de kandidaatlidstaten betrokken kunnen worden bij het Lissabon-proces. Tenslotte werd door enkele lidstaten gewezen op het belang van houdbare EU-financiën.

Afgesproken is dat deze aspecten van de uitbreiding de komende tijd nadere aandacht zullen krijgen in de Ecofin.

Economische situatie en vooruitzichten

In aanwezigheid van de centrale-bankpresidenten werd de huidige economische sitiuatie besproken. Hoewel de ontwikkelingen in de VS en Japan reden tot zorg zijn, werd geconstateerd dat er ten aanzien van de vooruitzichten voor de EU-economie geen reden is om pessimistisch te zijn. De EU kan dankzij de macro-economische inspanningen van de afgelopen periode (budgettaire verbeteringen; inflatiebeheersing; toenemende werkgelegenheid) vertrouwen op haar eigen kracht. Dit beleid dient derhalve voortgezet te worden.

Verder werd tijdens deze discussie nog gewezen op het belang van voortzetting van een gezond budgettair beleid, mede gezien de vergrijzingsproblematiek die de komende tijd het nodige beslag op beschikbare middelen zal leggen. Tenslotte werden ook het belang van voortzetting van handelsliberalisatie en het voortzetten van de structurele hervormingen in het kader van het Lissabon-proces benadrukt.

Brouwer II-rapport inzake de Stabiliteit van Financiële Markten

Tijdens deze discussie werd het Brouwer II-rapport verwelkomd en ondersteund. Geconstateerd werd dat, hoewel er in alle lidstaten competente toezichthouders voor de financiële sector aanwezig zijn, er een toenemende behoefte is aan meer samenwerking tussen die autoriteiten. Dit betreft zowel de samenwerking tussen toezichthouders voor de verschillende sectoren als de samenwerking tussen toezichthouders uit verschillende lidstaten. Er bestond overeenstemming over dat de ontwikkelingen nauwgezet gevolgd moeten blijven worden. Voor verdere informatie inzake het rapport zij verwezen naar de bijlage.

Versterkte samenwerking tussen EU-lidstaten in het IMF

Besproken is dat voor belangrijke onderwerpen in het IMF waar gemeenschappelijke EU-zaken spelen, een goede afstemming tussen de EU-lidstaten van groot belang is. Het Voorzitterschap stelde vast dat de vormgeving nader dient te worden bezien. Het EFC zal hier naar kijken.

Dialoog met de kandidaatlidstaten

Tijdens deze informele Ecofin Raad vond een ontmoeting plaats met de kandidaatlidstaten teneinde gezamenlijk te spreken over de macro-economische ontwikkelingen in de desbetreffende landen. Doel daarvan is met de kandidaatlidstaten te spreken over hun voorbereidingen op de toetreding, en meer in het bijzonder op het systeem van multilateraal toezicht zoals dat binnen de EU wordt gehanteerd.

Geconstateerd werd dat de kandidaatlidstaten reeds veel bereikt hebben in hun voorbereiding op het lidmaatschap en dat daarnaast door alle partijen de grote voordelen van de uitbreiding werden onderkend. Door de kandidaatlidstaten werd aangegeven dat er grote uitdagingen liggen (structurele hervormingen; overname acquis) die grote budgettaire inspanningen vergen. Naast de noodzaak van een goed budgettair beleid op middellange termijn benadrukten zij de noodzaak van ondersteuning via EU-middelen. Een andere belangrijke uitdaging voor de kandidaatlidstaten betreft de financiering van de grote benodigde binnenlandse investeringen, waarvoor grotendeels kapitaal vanuit het buitenland nodig is. In dit verband dient de externe positie van deze landen goed in de gaten gehouden te worden.

Tevens werd het belang van structurele hervormingen benadrukt, waarbij het betrekken van de kandidaatlidstaten bij het Lissabon-proces als instrumenteel werd beschouwd. Speciale aandacht werd tijdens de discussie gericht op de financiële sector als belangrijke drijvende kracht achter economische ontwikkeling. Op dit vlak werd geconstateerd dat in de kandidaatlidstaten nog verdere inspanningen nodig zijn, mede gezien het feit dat bij macro-economische problemen de tekortkomingen in de financiële sector vaak een belangrijke factor zijn. In dit verband werd benadrukt dat een goede institutionele vormgeving met betrekking tot het toezicht op de financiële sector onontbeerlijk is.

Tenslotte werd afgesproken een dialoog als deze regelmatig te houden en dat tevens op hoog ambtelijk niveau bijeenkomsten zullen plaatsvinden (eerstvolgende keer in juni a.s.).

Turkije

In Malmö werd ook stilgestaan bij de economische situatie in Turkije. Het grote belang van de inspanningen van Turkije zelf om de economische situatie te verbeteren werd benadrukt. De Turkse plannen inzake begrotingsconsolidatie en structurele hervormingen (o.a. de financiële sector) werden in dit verband verwelkomd. Tevens werd geconstateerd dat dergelijke inspanningen exceptionele externe steun rechtvaardigen. Daartoe werden, in aanvulling op voortgezette steun uit de particuliere sector, het IMF en de Wereldbank opgeroepen om additionele financiering ter beschikking te stellen.


-o-

Bijlage: Brouwer II-rapport (Report on Financial Crisis Management)

De Voorzitter van de Vaste Commissie voor Financiën

van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Plein 2

2511 CR DEN HAAG

Datum

Uw brief (Kenmerk)

Ons kenmerk

BFB 2001-00338 M

Onderwerp

Toezending verslag Informele Ecofin Raad van 20-22 april 2001 te Malmö.

Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretaris, het verslag van de vergadering van de Informele Ecofin Raad van 20-22 april 2001 te Malmö.

Dit verslag wordt toegezonden aan de Voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer alsmede de Voorzitters van de Algemene Commissie voor Europese Zaken en de Vaste Commissie voor Financiën van de Tweede Kamer.

DE MINISTER VAN FINANCIEN,

De Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Binnenhof 22

2513 AA DEN HAAG

Datum

Uw brief (Kenmerk)

Ons kenmerk

BFB 2001-00338 M

Onderwerp

Toezending verslag Informele Ecofin Raad van 20-22 april 2001 te Malmö.

Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretaris, het verslag van de vergadering van de Informele Ecofin Raad van 20-22 april 2001 te Malmö.

Dit verslag wordt toegezonden aan de Voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer alsmede de Voorzitters van de Algemene Commissie voor Europese Zaken en de Vaste Commissie voor Financiën van de Tweede Kamer.

DE MINISTER VAN FINANCIEN,

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Plein 2

2511 CR DEN HAAG

Datum

Uw brief (Kenmerk)

Ons kenmerk

BFB 2001-00338 M

Onderwerp

Toezending verslag Informele Ecofin Raad van 20-22 april 2001 te Malmö.

Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretaris, het verslag van de vergadering van de Informele Ecofin Raad van 20-22 april 2001 te Malmö.

Dit verslag wordt toegezonden aan de Voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer alsmede de Voorzitters van de Algemene Commissie voor Europese Zaken en de Vaste Commissie voor Financiën van de Tweede Kamer.

DE MINISTER VAN FINANCIEN,

Alle Ministers

Datum

Uw brief (Kenmerk)

Ons kenmerk

BFB 2001-00338 M

Onderwerp

Toezending verslag Informele Ecofin Raad van 20-22 april 2001 te Malmö.

Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretaris, het verslag van de vergadering van de Informele Ecofin Raad van 20-22 april 2001 te Malmö.

Dit verslag wordt toegezonden aan de Voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer alsmede de Voorzitters van de Algemene Commissie voor Europese Zaken en de Vaste Commissie voor Financiën van de Tweede Kamer.

DE MINISTER VAN FINANCIEN,