Downloaden klinkt Europeanen als muziek in de oren

Creative Labs' rondt onanfhankelijk Pan-Europese onderzoek naar toekomst van

Digitale Audio Technologie af.

Amsterdam, 25 april 2001 - Creative (Nasdaq: CREAF), wereldwijd marktleider van digital entertainment producten voor personal computers en het Internet, heeft een uitgebreid onderzoek naar digitale muziek en het Web afgerond. Onderdeel van het onderzoek was o.a. de peiling naar de waarschijnlijke impact van deze technologie op het leven van inwoners van tien Europese landen. Het verslag van deze gedetailleerde, omvangrijke studie zal binnenkort in de respectieve landen, waaronder Nederland, gepubliceerd worden. Tevens zal een samenvattend verslag van de pan-Europese resultaten beschikbaar zijn onder de titel 'Technologieën en Trends voor Digitaal Amusement in Europa'.

Creative Labs verzocht MORI, het vooraanstaande en grootste onderzoeksbureau van Groot-Brittannië, na te gaan hoe de relatie is tussen de consument, het aanbod aan audio-entertainment en de apparatuur die mensen gebruiken om muziek te verkrijgen, bewaren en beluisteren. Hiervoor coördineerde MORI de onderzoeksactiviteiten in een netwerk van lokale, gelijkaardige onafhankelijke bureaus in Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Nederland, Polen, Portugal, Rusland, Spanje en Zweden. In totaal werden meer dan 23.000 Europeanen naar hun mening gevraagd.

"De boodschap die Europa uitzendt is duidelijk", zegt Riccardo de Rinaldini, European Marcoms Manager van Creative Labs Europe. "Het downloaden van muziek via het Internet is niet alleen goedkoop, maar ook in vele opzichten gemakkelijker dan de traditionele manier om een CD aan te schaffen. Over het algemeen wordt aangenomen dat de huidige situatie moet veranderen en dat de evolutie naar "virtuele" platencollecties zal aanhouden."

Het onderzoek geeft een boeiend beeld van wat er leeft onder de consumenten en hoe zij momenteel gebruik maken van de digitale muziektechnologie. Om een tip van de sluier op te lichten hier reeds enkele resultaten:
* Eén derde van de Portugese Internetgebruikers downloadt regelmatig muziek en de meesten onder hen doen dit maandelijks. In Italië en Frankrijk is dit cijfer één op vijf.

* Duitsland telt viermaal zoveel muziek-downloaders als alle andere Europese landen in het onderzoek. In totaal gaat het hier om zo'n 9,5 miljoen mensen.

* In Zweden gaf zelfs 100% aan ontevreden te zijn over CD's. De Russen (geïnterviewd in Sint-Petersburg en Moskou) hadden al even weinig geduld met CD's en 69% van de respondenten is op zoek naar nieuwe manieren om muziek te bemachtigen.

* 40% van alle Internetgebruikers in Spanje downloadt regelmatig muziek; dit is het hoogste percentage in Europa.

* Hoewel Polen het laagste aantal Internetgebruikers van Europa heeft, zijn de Polen die van het net gebruik maken zich wel degelijk bewust van de voordelen van het downloaden van muziek. Eén kwart downloadt omdat het een goedkope manier is om muziek te bemachtigen; dit geldt met name in Nederland, Italië, Frankrijk en Groot-Brittannië.

* Meer dan een kwart van de downloaders in Groot-Brittannië en Nederland denkt zijn muziek binnenkort te bewaren op een compact, draagbaar elektronisch toestel.

* Meer dan 90 miljoen volwassenen in de tien landen waarop het onderzoek betrekking heeft, hebben toegang tot het Internet en zo'n 65 miljoen volwassenen in Europa verwachten hun muziekverzameling op te slaan op draagbare apparatuur.

Simon Duke, Project Director bij MORI, zegt: "Momenteel is de ontevredenheid over CD's aanzienlijk, waarbij vooral het verspringen als een groot probleem wordt genoemd. Daarnaast beginnen veel mensen muziek te downloaden via het Internet en beseffen ze dat ze zo op een goedkope manier een muziekverzameling kunnen opbouwen en als eerste in hun omgeving nieuwe muziek kunnen bezitten. Het gevolg hiervan is - zoals drie kwart van alle downloaders aangeeft - dat de platenmaatschappijen hun manier van zakendoen dienen te veranderen."

Over MORI (Market & Opinion Research International): MORI is het grootste, onafhankelijke full service onderzoeksbureau van Groot-Brittannië. Het werd in 1969 opgericht door de huidige voorzitter, Professor Robert Worcester. Het bedrijf is georganiseerd in klantgerichte, gespecialiseerde activiteiten, zoals new media, business-to-business, communicatie voor de consument en de detailhandel, bedrijfscommunicatie, telecommunicatie, reizen en toerisme en internationaal onderzoek.

e-MORI is een divisie van MORI die zich specifiek toelegt op nieuwe elektronische technologieën, met inbegrip van het Internet, IT, telecom en nieuwe muziek- en entertainment technologieën zoals digitale televisie. Tot de werkzaamheden van e-MORI behoren: het meten en verbeteren van de doeltreffendheid van websites, e-shopping; klantenbinding via het web, on-line reizen en on-line amusement, attitudes naar technologie ; het gebruik van het Internet en andere technologieën voor de meest uiteenlopende toepassingen, van gezondheidsinformatie tot en met de on-line handel in aandelen.
Kijk voor meer informatie over MORI op: www.mori.com

Over Creative Labs:
Creative (Nasdaq: CREAF) is wereldwijd marktleider op het gebied van digital entertainment producten voor personal computers en het Internet. Creative dankt haar reputatie aan de beroemde Sound Blaster en was de stuwende kracht achter de multimediarevolutie. Nu geeft Creative de toon aan met digital entertainment voor de PC met producten als het veel geroemde D.A.P Jukebox. De vernieuwende hardware, de eigen technologie, applicaties en diensten zijn duidelijk internet-gericht en geven de consumenten de kans om overal en op elk moment digitaal entertainment van hoge kwaliteit te ervaren. Creative Technology werd opgericht in 1981. Het internationaal hoofdkantoor is gevestigd in Singapore. Creative Labs Europe werd opgericht in 1993 en gevestigd te Berkshire in het Verenigd Koninkrijk, met de bedoeling een groter aandeel te verwerven op de groeiende Europese markt. Creative Labs Europe, opgezet door General Manager Michael Sullivan, is de afgelopen drie jaar uitgegroeid tot het negenvoudige van zijn oorspronkelijke omvang en heeft nu vestigingen in Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Duitsland, Groot-Brittannië, de Benelux, Denemarken, Zweden en Polen. Creative's European Operations and Technical Centre (EOTC) in Dublin (Ierland) werd officieel geopend op 19 juli 1995. Het EOTC is de draaiende motor achter de snel groeiende Europese activiteiten van Creative Labs. Het levert efficiënte, gelokaliseerde productondersteuning op maat voor de Europese markt en staat tevens in voor de aanvullende klantenservice van de filialen in de diverse landen. In totaal zijn er bij Creative Labs in Europa nu ongeveer 570 personen in dienst.

Voor meer inhoudelijke informatie en het reeds aanvragen van het Pan-Europese rapport kunt u, bij voorkeur via e-mail, contact opnemen met:

Text 100 Public Relations Creative Labs
Kwok-Sing Sit Markus Eggermont
Tel. +31 (0) 20 5304343 Tel. +32 (0)3 2878772
E-mail: kwoks@text100.nl E-mail:
markus_eggermont@cle.creative.com
www.europe.creative.com

Creative Labs informatienummers voor eindgebruikers: Nederland +31 (0)11 3230081
België +32 (0)3 2878777