Zwolle, 25 april 2001

PERSBERICHT

Sinds 21 maart, de dag waarop de MKZ crisis in volle hevigheid losbarstte, zijn er bij de Telefonische Hulpdienst Agrariërs al bijna 3000 gesprekken gevoerd . Naast het geven van informatie, waaraan nog steeds veel behoefte is, is er een verandering te constateren in de aard van de gesprekken. Voor de boeren en hun gezinnen uit de besmette gebieden is er enerzijds zekerheid over hun lot, maar anderzijds dringen zich nu allerlei vragen op over "hoe nu verder" Een periode vol twijfels en zorgen voor de toekomst. Ook volle stallen en mestkelders veroorzaken noodsituaties, voor mens en dier. Wanhopige mensen zijn op zoek naar oplossingen en voelen zich in de steek gelaten! Uit de gesprekken blijkt dat men het gevoel heeft, van het kastje naar de muur gestuurd te worden en men voelt zich niet serieus genomen. Ook niet-agrarische ondernemers, gedupeerd door de MKZ crisis, geven te kennen dat er onvoldoende oog en oor is voor hun positie. Uit de gesprekken blijkt dat de emotionele en psychosociale spanningen toenemen. De Telefonische Hulpdienst Agrariërs vraagt dan ook met nadruk aandacht hiervoor. Veel onnodig leed kan voorkomen worden door mensen tijdig en goed te informeren. De signalen die we uit de gesprekken krijgen, wijzen erop dat, doordat mensen zich onvoldoende serieus genomen voelen,situaties dreigen te escaleren.

De Telefonische Hulpdienst Agrariërs wil er zijn voor iedereen die behoefte heeft aan een gesprek.. Door je angsten, vragen, zorgen en twijfels bespreekbaar te maken, kunnen woorden gegeven worden aan datgene wat op dit moment je leven beheerst: MKZ. De Telefonische Hulpdienst Agrariërs biedt emotionele ondersteuning, informatie en advies.

De Telefonische Hulpdienst Agrariërs is 24 uur per dag bereikbaar 0800 0240021 (gratis)

Meer informatie is te vinden op de website www.agrariers-thd.nl , waar ook een "gastenboek voor medeleven" getekend kan worden.