Ministerie van Economische Zaken
Berichtnaam: Persbericht
Nummer: 063
Datum: 25-04-2001
VERMINDERING ADMINISTRATIEVE LASTEN VOOR HET BEDRIJFSLEVEN
Het lid van de Tweede Kamer J.G. Wijn (CDA) heeft aan de minister van Economische Zaken op 3 april 2001 de volgende schriftelijke vragen gesteld.
1 Welke activiteiten worden er thans in IPO-verband ondernomen om tot een
substantiele reductie van de administratieve lasten voor het bedrijfsleven
op provinciaal niveau te komen?
2 Hoe beoordeelt u de voortgang hiervan?
3 Deelt u de mening dat het mogelijk moet zijn ook nieuwe provinciale
regelgeving voor te leggen aan het onafhankelijk orgaan voor toetsing van
de administratieve lasten (ACTAL)?
De minister van Economische Zaken, A. Jorritsma-Lebbink, heeft deze vragen
als volgt beantwoord.
1 In dit verband zijn drie initiatieven te noemen die zijn aangekondigd
in het eindrapport van de Commissie-Slechte. Deze initiatieven liggen op
het terrein van het milieubeleid en de ruimtelijke ordening. Het gaat hier
om het project 'Aanvraag op Maat', het project 'Transport gevaarlijk
afval' en het project 'Verklaring van geen bezwaar artikel 19 WRO'.
2 Met alle genoemde projecten is goede voortgang geboekt die hierbij
wordt toegelicht:
- In het project 'Aanvraag op maat', een initiatief van de provincie
Noord-Brabant betreffende de provinciale vergunningverlening in het kader
van de Wet milieubeheer, is in eerste instantie een op de bedrijfssituatie
toegesneden integraal aanvraagformulier ontwikkeld. Het formulier bestaat
uit twee gedeelten: een algemeen deel en na verwerking daarvan een op het
bedrijf toegespitst tweede deel. Hiermee is inmiddels praktische ervaring
opgedaan. Voor een deel van het bedrijfsleven bleek deze werkwijze een
verbetering; bij een ander deel, in het bijzonder kleinere inrichtingen,
is er behoefte aan een verdere vereenvoudiging. Om daaraan tegemoet te
komen wil de provincie voor een aantal veel voorkomende typen inrichtingen
een toelichting bij het formulier schrijven die wordt toegespitst op de
kenmerken van de betreffende branche; deel 1 en 2 worden dan gezamenlijk
aan het bedrijf toegezonden. Het ontwikkelde materiaal wordt door de
provincie Noord-Brabant kosteloos beschikbaar gesteld voor gebruik door
andere provincies.
- Het project 'Transport gevaarlijk afval' was een pilotproject met
betrekking tot de Provinciale Milieuverordening (PMV). De nadruk is
daarbij komen te liggen op bedrijfsafval. Trekkers van dit project, dat
onder de naam 'Goed vervoerd' is uitgevoerd, waren Transport en Logistiek
Nederland (TLN) en de Vereniging Nederlandse Afvalondernemingen (VNA). Aan
provinciale zijde was Zeeland nauw bij het project betrokken. De
aanbevelingen uit de eindrapportage, die met name voor inzamelaars een
reductie van de administratieve lasten betekenen, zijn (in het kader van
de evaluatie van de PMV, onderdeel afval) over het algemeen bij de
provincies goed ontvangen. Tot implementatie is het tot dusver niet
gekomen omdat in het kader van het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet
milieubeheer (structuur beheer afvalstoffen) besloten is de regeling van
het melden en registreren over te hevelen naar het Rijksniveau. De
betreffende AMvB is nog in voorbereiding; de uitkomsten van genoemd
project zullen daarin worden meegenomen.
- Het project Verklaring van geen bezwaar inzake artikel 19 Wet op de
Ruimtelijke Ordening, dat per september 1999 is afgesloten, was een
succesvol beleidsexperiment in het licht van de wijziging van de WRO die
per 3 april 2000 van kracht geworden. Sinds die datum hebben Gedeputeerde
Staten van de provincies de bevoegdheid om in overeenstemming met de
Inspecteur van de Ruimtelijke Ordening, categorieen van gevallen aan te
wijzen waarin de gemeenten zonder provinciale Verklaring van geen bezwaar
vrijstelling mogen verlenen van het geldende bestemmingsplan. De Commissie
Administratieve Lasten schatte in dat in de betreffende gevallen de
administratieve lasten voor de betrokken bedrijven meer dan gehalveerd
worden.
De mate waarin gebruik wordt gemaakt van deze bevoegdheid varieert per
provincie.
3 De Kaderwet Adviescolleges maakt het niet mogelijk aan Actal opdracht
te verlenen tot toetsing van regelgeving van decentrale overheden. Wel
kunnen decentrale overheden op vrijwillige basis hun regelgeving voor
advies voorleggen aan Actal.