CDA

Mosterd tijdens debat Vuurwerkramp: verantwoordelijkheid nemen moet heel gewoon zijn

"Verantwoordelijkheid nemen moet heel gewoon zijn is een stelling die mijn fractie wil verdedigen." Dit zei Tweede Kamerfractiewoordvoerder Aart Mosterd tijdens het plenair debat over de vuurwerkramp in Enschede. "Wanneer er na de ramp in Culemborg in 1991 een TNO rapport verschijnt met duidelijke waarschuwingen voor de veiligheid elders in Nederland moet het


- heel gewoon zijn dat de inspectie voor het brandweer die kennis doorstuurt naar de verantwoordelijke bewindslieden op Binnenlandse Zaken en naar de gemeenten via een klemmende waarschuwingsbrief,


- heel gewoon zijn dat defensie zijn wettelijke controle taak waarmaakt, verscherpt en daartoe de minister inlicht,


- heel gewoon zijn dat het ministerie van VROM zelf of in samenwerking met Binnenlandse Zaken tot aangepaste regelgeving komt.

Aangezien niet één van deze heel gewone acties is ondernomen, zou het naar de mening van de CDA-fractie heel ongewoon zijn wanneer tegen geen van de bij Culemborg betrokken diensten maatregelen genomen worden. Dit kan naar de stellige overtuiging van mijn fractie niet. Die verantwoordelijkheid moet helder worden in dit debat.

Delen de bewindslieden de conclusies van de commissie-Oosting? Een van de hardste punten uit het rapport Oosting is: Lessen uit Culemborg hadden Enschede kunnen voorkomen. De belangrijkste vraag is dan ook of de verantwoordelijke bewindslieden deze conclusie delen en welke conclusies zij zelf daarover, ieder op hun eigen terrein, trekken. Wat hebben zij gedaan naar aanleiding van Culemborg? Het spreekt voor zich dat de beantwoording van die vraag niet vrijblijvend is. Als er gefaald is op de ministeries, zijn de respectievelijke bewindslieden verantwoordelijk, met alle consequenties van dien. Het CDA zal, na het antwoord van de ministers beoordelen of zij van mening is dat het vraagstuk van de ministeriële verantwoordelijkheid voor de ramp moet leiden tot het aftreden van een of meer van de huidige ministers.

Hoever is de minister van Binnenlandse Zaken met de culturele revolutie? Wij spreken nadrukkelijk de minister van Binnenlandse zaken aan. De term culturele revolutie is veelal gebruikt in relatie tot een streng handhavingsbeleid. Het poldermodel moet niet gelden voor veiligheid. Daar gelden regels die gewoon uitgevoerd en gehandhaafd moeten worden. Hoewel het CDA als eerste een streng handhavingsbeleid onderschrijft is ons inziens dit zeker niet de gehele zaak. De gemeente handhaaft. De minister van VROM controleert de gemeente hierop via de inspectie milieuhygiëne De minister van VROM is hier coördinerend minister. De minister van Defensie is verantwoordelijk voor het bureau dat adviezen gaf over de opslag van vuurwerk. Hoever is de minister van Binnenlandse Zaken inmiddels gevorderd met deze culturele revolutie.

Bij Culemburg was er niemand die aan de CPR (Commissie Preventie Rampen) vroeg om niet te handhaven. Het ging helemaal niet om handhaven. Het ging om je verantwoordelijk voelen voor de veiligheid van burgers door veiligheidsmensen. De revolutie moet dus ook inhouden: je verantwoordelijk voelen voor de doelen van je werk.

Wanneer die verantwoordelijkheid goed uitgeoefend was, hadden uitvoerders op gemeentelijk niveau veel beter geweten welke risico's mensen lopen met vuurwerk. Dan had met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de handhaving bij SE Fireworks een veel hogere prioriteit gehad. Kortom het handhavingsbeleid heeft voeding met kennis nodig zodat de juiste prioriteiten gesteld kunnen worden. Een overheid die met kennis de juiste prioriteiten stelt heeft veel meer waardering bij de burgers. Zo'n overheid hoeft zich bij handhaving niet te verschuilen achter regels, maar kan de noodzaak en bedoeling van het handhaven met gezag uitleggen. De CDA fractie steunt een consequent streng handhavingsbeleid m.b.t. veiligheid gebaseerd op een handhavingsplan dat is samengesteld op basis van duidelijke risicoanalyses. Zo krijgen de grootste risico's voor de veiligheid de meeste aandacht bij handhaving en weten mensen waar de risico's zijn

Vertrouwen van burgers in overheid moet worden teruggewonnen Het vertrouwen van burgers in de overheid die de veiligheid in de samenleving op een verantwoord niveau garandeert moet teruggewonnen worden. Dit lukt niet met alleen woorden en goede voornemens. De burger moet het nut van de overheidsmaatregelen, ook al zijn die soms voor een individuele burger zwaar te begrijpen, inzien, en zien dat die regels gehandhaafd worden.

Het vuurwerkbesluit stelt voor professioneel vuurwerk afstanden van 800 meter. Prima, maar nu de consequentie. Handhaven en snel saneren van die situaties die niet aan de normen kunnen voldoen. Maar is berekend of dit uitvoerbaar is zowel juridisch als financieel gelet op de beschikbare bedragen. Nu reeds horen we geluiden dat dit zo niet uitvoerbaar is. Vanuit Enschede horen we dat de verplaatsing van vuurwerkbedrijf Haarman met VROM niet rond is te krijgen. Graag een reactie van de regering. Immers juist legale bedrijven hebben ook hun rechten, juridisch en financieel, wanneer ze moeten stoppen. De betrouwbaarheid van de overheid staat of valt met de uitvoerbaarheid.

De CDA fractie vindt het van eminent belang dat:


- de burger via een gemeentelijk register duidelijk inzicht heeft in de risico's in zijn/haar woonomgeving,


- de gemeente voldoende expertise heeft gebruikt bij het samenstellen van die lijst,


- de gemeente jaarlijks en in de openbare raad een handhavingsplan bespreekt en tevens daar verantwoording aflegt over het gevoerde veiligheidsbeleid inclusief handhaving over het afgelopen jaar,


- de rijksoverheid via controle en toezicht zich ervan vergewist of het gemeentelijk veiligheidsbeleid op adequaat niveau is en zonodig maatregelen neemt,


- de Kamer halfjaarlijks van de regering (wij denken van de minister van Binnenlandse Zaken) hoort wat de vorderingen van het veiligheidsbeleid zijn.

Het CDA vindt dat helder moet zijn dat de primaire verantwoordelijkheid voor het veiligheidsbeleid via de brandweer bij Binnenlandse Zaken ligt. Daaronder ressorteert de brandweer en daar hoort ook voldoende kennis m.b.t. de veiligheid en rampenbestrijding te zijn. Wij hebben zorg dat de systeemverantwoordelijkheid van Binnenlandse Zaken en de coördinerende verantwoordelijkheid van VROM in de toekomst tot onheldere situaties kunnen leiden.

De gehele bijdrage van Mosterd is te downloaden door in de rechtermarge op de diskette te klikken.