'The Fly', origineel of remake?
In The Fly, een Hollywood science-fiction film, past een briljante
maar geobsedeerde geleerde een experiment op zichzelf toe. Onder de
ogen van een journaliste loopt dat griezelig slecht af (niet voor
niets is de meest geciteerde zin uit de film: "Be afraid, be very
afraid"). De regisseur, David Cronenberg, de meester van de
Cyborg-gedachte, maakt vaak films over de relatie mens-machine, over
ademende apparaten en mechanische lichamen. Denk bijvoorbeeld aan de
recente film eXistenZ (1999). De remake van The Fly kwam uit op het
hoogtepunt van de aids-paniek. Verwijst de film daar expliciet naar?
Hoe zinvol zijn actuele maatschappelijke verwijzingen in genre-films?
Of beantwoordt het horror-genre aan wetten van een andere orde, die
zich moeilijk laten rijmen met echte problemen? Is het resultaat van
een Hollywood-remake met een big budget van een klassieke B-film uit
de jaren '50 per definitie beter of per definitie slechter dan het
origineel?
Hans Beerekamp is sinds 1977 filmredacteur bij NRC Handelsblad, is
hoofdredacteur van het Filmjaarboek en redacteur van het
KRO-televisieprogramma 'Voor een briefkaart op de eerste rang'.
Beerekamp was in 1999 en is in 2001 gastdocent bij het vak Filmkritiek
aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Datum en tijd
woensdag 25 april 2001, 20.00-22.15 uur
Filmtitel
Inleiding
The Fly (1986, regie David Cronenberg)
Hans Beerekamp
Titel
'Lang niet gek'. 11de lustrum Studium Generale
Plaats
USVA, Munnekeholm 10, Groningen
Informatie
Studium Generale Groningen, tel. (050)363 54 63, www.rug.nl/studium
Uitgave