Afzender: info@gio.nl

Contactpersoon: Gerbrand Bas

Design for Profit

Datum: 25 april 2001

Opening tentoonstellling industriële vormgeving:

Design for Profit

Van een uitklapbaar koffiezetapparaat tot een ergonomische bakfiets voor postbodes. Van 26 april tot 6 mei in het Vormgevingsinstituut in Amsterdam: de tentoonstelling Design for Profit. Een overzicht van even praktische als plezierige producten waarvan zowel fabrikanten als consumenten profijt van hebben. Een verfschrapertje. Het hele verhaal achter Design for Profit zit verstopt in een verfschrapertje. Vaak een vreselijk onding. Een goedkoop martelwerktuig waar gebruikers bloeduitstortingen, kneuzingen of pijnlijke gewrichten van krijgen. Totdat gereedschapproducent Bahco Tools de mens ontdekte en in samenwerking met TNO een ergonomische set verfschrapers ontwikkelde waarmee klussers zonder klachten kunnen doe-het-zelven. Het 'krabbertje' is tien keer zo duur, maar dat vinden consumenten en professionals niet erg, ontdekten ze bij Bahco. Die willen gerust betalen voor een gebruiksvriendelijker product dat langer meegaat. Maar dat moet een fabrikant die toegevoegde waarde wel vertellen, zegt Gerbrand Bas, organisator van Design for Profit. En dat verhaal uitleggen, dat is wat producenten op de expositie doen. Designbewuster "Met de tentoonstelling willen we mensen designbewuster maken", vertelt Bas. "Interieur, mode en cosmetica, dergelijke producten, die staan dichtbij de belevingswereld van consumenten. Maar machines, gereedschap en richtingaanwijzerborden beschouwen ze als onafwendbare facts of life. Ze zijn er. Waarom een apparaat van aluminium of hout is gemaakt, dat weten ze niet." En dat is raar, vindt Bas. Waarom mogen consumenten zich wel laten horen in de architectuur. Bij de totstandkoming van stedenbouwkundige plannen? Productontwerpers zouden zich ook de stem van gebruikers moeten aantrekken. Maar dat kan alleen, weet Bas, als consumenten designkritischer worden. "Als consumenten in toenemende mate bijvoorbeeld zouden vragen om innovatieve duurzame producten, dan zullen producenten sneller op die behoefte inspringen." Tijdens de opening van de tentoonstelling wil Bas het 'designdebat' alvast losmaken. Dan praten een drietal kenners/consumenten onder leiding van Michaël Zeeman over een handvol producten. Bas: "Iedere vorm van kritiek is een bijdrage aan de algemene discussie." Profijt Design for Profit biedt een overzicht van producten waarover al wel goed is nagedacht en die de afgelopen twee jaar zijn gelauwerd met de oorkonde Erkenning Goed Industrieel Ontwerp. Zo'n Erkenning geldt als het meest gezaghebbende Nederlandse kwaliteitsstempel voor producten die zich onderscheiden op het gebied van industriële vormgeving. Bas: "Erkende producten zijn makkelijk en veilig in gebruik, en op een milieuvriendelijke wijze geproduceerd. Ze zijn origineel en innovatief en doen precies waarvoor ze zijn bedoeld." Klinkt eenvoudig. Toch is innovatie in het Nederlands bedrijfsleven nog te vaak een vies woord. Te duur, denken ondernemers. Niettemin moeten ze vernieuwen, willen ze vandaag meetellen op de internationale markt. "Productinnovatie is tegenwoordig de basis voor succes." Een Erkenning kan daarbij helpeNoot voor de redactie,