Socialistische Partij afdeling Utrecht

PERSBERICHT SP gemeenteraadsfractie Utrecht
Utrecht, 25 april 2001.

SP: gemeentebestuur bagatelliseert gezondheids- en veiligheidsrisico's A2

Negatief rapport verzwegen!

De SP-fractie in de Utrechtse gemeenteraad vindt de antwoorden van Burgemeester en Wethouders op haar schriftelijke vragen over de gezondheids- en veiligheidsrisico s in verband met de verplaatsing en overkluizing van de A2 teleurstellend en onvolledig. Desondanks geven de antwoorden al aanleiding voor grote zorg over de risico s die omwonenden en de weggebruikers zullen lopen indien de plannen ongewijzigd worden doorgezet.

B.en W. schrijven dat ze woningbouw op 20 meter van de autoweg, die straks 2x5 stroken zal tellen en ca. 200.000 motorvoertuigen per dag moet verwerken, nog steeds mogelijk achten binnen een acceptabel geluidsniveau. Ook op grond van het herziene rapport "NO2- en fijn stof concentratieberekeningen 2015 ter hoogte van A2-Leidsche Rijn" kan er nog steeds gebouwd worden vlakbij de open delen van de tunnelbak. Alleen bij de tunnelmonden zou de afstand wat groter moeten worden.

De Socialistische Partij beschikt echter over de studie "Ontwikkeling luchtkwaliteit langs snelwegen bij VINEX-locaties", opgesteld door bureau CE in opdracht van het ministerie van VROM. In dit rapport wordt letterlijk gesteld: "In het zogenoemde deelgebied G van Leidsche Rijn is nieuwbouw van woningen gepland. De berekende overschrijdingsafstand langs dit deel van de A2 is ongeveer 130 meter (...). Naar schatting bevindt zich ongeveer 16 hectare met geplande woningen binnen het overschrijdingsgebied. Daarnaast zijn op een deel van de A2 in deelgebied G voorzieningen gepland: ongeveer 10 hectare hiervan vallen binnen het verwachte overschrijdingsgebied." SP-fractievoorzitter Paulus Jansen concludeert dat het college de gezondheidsrisico s van woningbouw vlak bij de A2 dus bagatelliseert en een belangrijk rapport, dat niet in haar beleid past, onvermeld laat.

Uit de antwoorden blijkt verder dat er in Nederland momenteel geen veiligheidsnorm bestaat voor het groepsrisico in tunnels. Volgens het college zal de A2 tunnel vergeleken worden met andere Nederlandse tunnels en tenminste even veilig moeten zijn. Volgens de SP is er in Nederland echter geen vergelijkbare situatie te vinden. De A2 zal ter hoogte van Leidsche Rijn in 2010 ca. 200.000 motorvoertuigen per dag verwerken op 2x5 stroken. Daarvan is ongeveer 7% zwaar verkeer, met inbegrip van vrachtauto s die gevaarlijke stoffen vervoeren. Bij een tunnellengte van twee kilometer zouden zich maximaal 2500 auto s in de tunnel bevinden. Het is duidelijk dat de risico s voor de weggebruikers bij een groot ongeluk (brand, explosie, ontsnapping giftige gassen) nog vele malen groter zijn dan die van personen in de omgeving van de weg.

Op dit moment worden door architect Rijnboutt in opdracht van Burgemeester en wethouders een aantal alternatieven voor de inpassing van de A2 uitgewerkt, met inbegrip van een variant "voor het geval de volledige overkluizing onhaalbaar blijkt". De SP-fractie wil vóór de bespreking van deze alternatieven in de gemeenteraad nadere informatie hebben over de gezondheids- en veiligheidsaspecten.

Inlichtingen:

P.Jansen, (06) 51844755.