"Denken vanuit de klant en de doelgroep moet centraal staan bij het ontwerpen en vormgeven van websites".

Bezoekers van een website moeten op een heldere, gestructureerde en gebruikersvriendelijke wijze de informatie kunnen vinden waar zij naar op zoek zijn. Het toepassen van technieken als flash, bewegende (gif)animaties en flitsende, maar van de standaard afwijkende navigatie structuren leveren zelden een bijdrage aan het gebruikersgemak.

Usability is een handige leidraad bij het vormgeven van gebruikersvriendelijke websites. Sites die worden ontworpen volgens de basisregels van Usability, zorgen ervoor dat de bezoekers van websites zich prettig voelen op een website en eerder geneigd zijn terug te keren.

Om het ontwerpen van gebruikersvriendelijke websites te stimuleren heeft 2C Communication Consultancy vorige maand de wedstrijd om de "Usability Award 2001" uitgeschreven.

De uitslag van de verkiezing van de beste Nederlandstalige website op het gebied van Usability is nu bekend. Absolute winnaar van de Award is de website www.nu.nl.

De volledige top 5:

www.nu.nl
www.pietklerkx.nl
www.startpagina.nl
www.fryslan.nl
www.tpg.nl

De websites zijn op 10 criteria beoordeeld. Voor elk criterium kon een cijfer tussen de 1 en de 10 verkregen worden. Het gemiddelde van deze cijfers vormt het eindcijfer. Nu.nl heeft als gemiddeld cijfer een 8,3. De beoordeling vond plaats op basis van de volgende criteria:

Navigatie structuur, vindbaarheid en plaats van informatie / producten, consistentie binnen de site, snelheid / laadtijd, links binnen de website (standaard linkverkleuring, naamgeving van de links, dead ends), aanmeld- c.q. bestelgemak, design (lettergrootte en -type, contrast, onnodig afleidende elementen), werking van zoekmachine / sitemap binnen de site, verouderde informatie en werking interactieve applicaties.

In vijf categorieën (Shop, Portal, Bedrijven, Non-profit en Nieuws/Informatie) zijn de beste sites op het gebied van usability (gebruikersvriendelijkheid) door de vakkundige jury beoordeeld. Deze jury bestond uit:

Prof. Robert Stegwee (Universiteit Twente, vakgroep Electronic Commerce / Ernst&Young), Prof. Martijn Hoogeveen (Open Universiteit, vakgroep Multimedia / CEO TakeItNow.com), Bastiaan Klooster (Usability Expert, 2C) en Wouter van den Berg (Organisatie Usability Award)

Voor elke categorie is de top 5 bekend gemaakt. Op de website van de Award (www.usability.nl) is de volledige uitslag te vinden, alsmede de juryrapporten van de beste 5 websites per categorie.

Ook de algemene conclusies met betrekking tot het onderzoek en het hoe, wat, waar en waarom van de Usability Award is op deze website te vinden.