Partij van de Arbeid

EUROWOB

Brussel, 25 april 2001 Max van den Berg, woordvoerder voor de sociaal-democraten namens de Constitutionele Commissie, beschouwt het compromis dat de Raad en Parlement hebben bereikt over de Eurowob als het maximaal haalbare resultaat. "Ik had graag gezien dat het voorstel op diverse onderdelen meer openbaarheid toelaat, maar dat is binnen de Raad geen haalbare kaart". Toch kan volgens Van den Berg het akkoord worden gezien als een stap voorwaarts.

Het akkoord betekent een verbetering van de bestaande regelingen en het oorspronkelijke Commissievoorstel. Ook wordt het principe van "het recht op toegang tot documenten door burgers" erkend door die lidstaten die zelf nog geen openbaarheidsregime kennen. Zo bevatte het oorspronkelijke Commissievoorstel een veel te lange en niet-limitatieve lijst van vaak onduidelijke redenen op basis waarvan de toegang tot documenten ontzegd kon worden. Deze lijst is onder zware druk van het Europees parlement en een aantal lidstaten, waaronder Nederland, beduidend ingeperkt en tegelijk limitatief gemaakt. Er zijn dus geen andere weigeringsgronden meer mogelijk dan die genoemd in de Eurowob.

Ook moet het zwaar omstreden "Solanabesluit", dat vertrouwelijke documenten op het gebied van buitenlands beleid en militaire en niet-militaire crisisbeheersing bij voorbaat van inzage uitsluit en waartegen de Nederlandse regering bij het Europees Hof in beroep is gegaan, in overeenstemming met de Eurowob worden gebracht. Ieder afzonderlijk document moet op zijn inhoud worden getoetst, ook de als "vertrouwelijk" geclassificeerde documenten. "De coup van Solana wordt zo ongedaan gemaakt", aldus van den Berg.
Voorts hecht hij er veel belang aan dat de Eurowob geen afbreuk doet aan de reeds bestaande nationale regelingen: "Het zou voor mij onaanvaardbaar zijn geweest als de Eurowob onze Nederlandse Wet openbaarheid zou ondergraven."

Een volgend winstpunt ten opzichte van het oorspronkelijke voorstel is dat documenten die worden opgesteld in de voorbereidende fase van bijvoorbeeld wetgeving of beleid nu expliciet wel openbaar zijn. Maar van den Berg betreurt dat door de zware tegenwerking van onder meer een aantal lidstaten het niet mogelijk bleek een aantal punten in het compromis op te nemen. Zo had hij graag gezien dat vertrouwelijke documenten afkomstig van derden, zoals de NAVO of een lidstaat, ook compleet onder het regime van de Eurowob vallen wanneer om inzage wordt gevraagd. Deze documenten zullen nu alleen met toestemming van de betrokken "derde" openbaar mogen worden gemaakt, zonder dat op basis van de inhoud van het document zelf wordt beoordeeld of openbaarmaking mogelijk is. Ook hadden naar zijn mening alle documenten in een openbaar register gemogen. Nu hoeven bijvoorbeeld vertrouwelijke documenten niet persé in dit openbaar register te worden vermeld.
Van den Berg: "Al deze mogelijke verbeteringen bleken helaas een brug te ver.
Het is daarom een goede zaak dat in een jaarlijks verslag moet worden aangegeven hoeveel gevoelige documenten niet in het register zijn opgenomen. Uiterlijk in januari 2004 zal de Eurowob moeten worden geëvalueerd. Als blijkt dat de nu niet geaccepteerde verbeteringen in de praktijk een obstakel voor een goed functionerend openbaarheidsregime vormen, zullen ze dan alsnog in de verordening moeten worden opgenomen."