25 april 2001
Brede School Schermereiland veelzijdig
Het college van B&W van Alkmaar heeft kennis genomen van de `Visie op de Brede School Schermereiland'. De bedoeling van het concept `Brede School' is dat basisscholen naast het reguliere onderwijsaanbod gaan inspelen op maatschappelijke en sociale wensen, bij voorkeur op wijkniveau. Het aanbod van de brede school valt in vier functies uiteen; zorgfunctie, opvangfunctie, activiteitenfunctie en een wijkfunctie. Op het Schermereiland vinden al tal van activiteiten plaats die vallen onder de noemer `Brede School', bijvoorbeeld naschoolse activiteiten, inloop-/koffieuurtje voor ouders en de peuterspeelzaal in combinatie met het project Samenspel.
Op 15 maart jl. is de Brede School op Schermereiland officieel van
start gegaan met een groot evenement voor leerlingen, ouders en
wijkbewoners. Voor de komende jaren staan tal van activiteiten gepland
om de Brede School op Schermereiland verder vorm en inhoud te geven.
Activiteiten die door en voor de buurt worden georganiseerd. Om deze
activiteiten te initiëren is een werkgroep opgericht die tevens dienst
doet als `denktank'. In deze werkgroep zijn de volgende organisaties
vertegenwoordigd: Basisschool Jules Verne, de oudercommissie en
wijkraad, de Maatschap, Stichting Schermereiland (Buurthuis De
Wachter), SKOA en de gemeente Alkmaar.
Nieuwe activiteiten
In de komende jaren wordt een aantal initiatieven genomen en zijn
prioriteiten gesteld om de Brede School Schemereiland te ontwikkelen.
Met betrekking tot het aandachtsgebied van sociale samenhang in de
buurt wordt het thema `Brede School in de Wijk' betrokken binnen de
school zelf, bij naschoolse activiteiten en bij de peuterspeelzaal.
Een tweede initiatief, gericht op het aandachtsgebied zorg, is het
uitvoeren van het Marietje Kesselsproject. Dit project is bedoeld om
de sociale weerbaarheid van kinderen van groep 8 te verhogen. Ook zal
een schoolmaatschappelijk werker worden aangesteld voor een paar uur
per week.
Een vierde activiteit is het bieden van naschoolse activiteiten op De
Poortwachter, ook voor niet-leerlingen van die school. Het doel ervan
is het verrijken van de vrijetijdsbesteding en sociale samenhang in de
buurt.
Ook is aandacht voor kinderopvang. Een behoeftepeiling onder ouders
moet uitwijzen in hoeverre er belangstelling bestaat voor voor- en
naschoolse kinderopvang. Daarnaast wordt bekeken of behoefte bestaat
aan een huiskamerproject met onder meer huiswerkbegeleiding.
Een ander belangrijk aandachtsgebied is het uitbreiden van netwerken,
bijvoorbeeld op het gebied sport en cultuur.
1/05/01