26 april 2001

LONDENSE BEURS INTRODUCEERT INTERNATIONALE CAMPAGNE IN NEDERLAND

techMARK en AIM onder de aandacht gebracht tijdens roadshow in Amsterdam

De Londense Beurs brengt vandaag een aantal van de genoteerde technologie- en groeibedrijven onder de aandacht van financiële doelgroepen en beleggers in Nederland. De bedrijven vormen een belangrijk onderdeel van de roadshow in Amsterdam die erop is gericht om meer bekendheid te geven aan en inzicht te bieden in de Londense technologie- en groeimarkten: techMARK en AIM. Het evenement van vandaag is gericht op beleggers en maakt deel uit van een breder marketingprogramma dat is gericht op investeerders, intermediairs en emittenten. Dit programma is recent gestart met een omvangrijke pan-Europese advertentiecampagne.

techMARK en AIM zijn al bekende succesverhalen in Groot-Brittannië. Door de kennismaking met vertegenwoordigers van het management van de Beurs en van de genoteerde bedrijven en door met hen van gedachten te wisselen, krijgen de Nederlandse institutionele beleggers en analisten uit de eerste hand inzicht in de voordelen en uitdagingen van de handel op techMARK, de speciale internationale technologiemarkt en AIM, de wereldwijde markt voor jonge en snelgroeiende bedrijven.

Tijdens de roadshow worden dertien aan de techMARK en AIM genoteerde bedrijven uit belangrijke technologiesectoren, te weten Business Support Software, Internet, Telecom en de Farmaceutische industrie, voor het voetlicht gebracht. Onder deze bedrijven bevinden zich onder andere Antisoma, een aan de techMARK genoteerd biofarmaceutisch bedrijf dat ook is opgenomen in de recente advertentiecampagne van de Beurs, en IBNet plc, een aan de AIM genoteerd software en computer services bedrijf.

Martin Wheatley, Deputy Chief Executive van de Londense Beurs: "Door een aantal van onze meest vooraanstaande technologie- en groeibedrijven naar Amsterdam te brengen, willen wij uit de eerste hand laten zien wat de voordelen zijn van een notering aan de Londense Beurs. In het huidige klimaat is het voor beleggers belangrijker dan ooit om mogelijkheden te vinden om te beleggen in technologie- en groeimarkten van hoge kwaliteit. Onze aanwezigheid hier vandaag richt de aandacht op de sterke punten van de Londense Beurs en laat duidelijk zien dat wij een aantrekkelijke optie zijn en open staan voor internationale beleggers."

Londen is al de thuisbasis van de grootste pool van internationaal beleggerskapitaal (EUR 2.900 miljard), met een ongeëvenaard aanbod van ondersteunende diensten, waaronder Europa's grootste concentratie van aandelenanalisten en gespecialiseerde financiële media. De Beurs zelf is de meest internationale aandelenmarkt ter wereld, zowel in termen van liquiditeit (een internationale omzet op jaarbasis van EUR 5.600 miljard) als aantal bedrijven (meer dan 500 uit 60 verschillende landen).

Tim Ward, Hoofd Issuer Services and Institutions van de Londense Beurs en gastheer van de roadshow, voegt hieraan toe: "De Londense markten zijn volwassen markten die het meer moeten hebben van rendement op de lange termijn, dan van speculatie. Niet alleen zagen we het afgelopen jaar dat nieuwe bedrijven EUR 9.656 miljoen bijeenbrachten via IPO's op de AIM en techMARK, maar belangrijker is dat reeds aan de AIM en techMARK genoteerde bedrijven in 2000 nog eens EUR 9.752 miljoen opgehaald hebben door de uitgifte van nieuwe aandelen. Dit geeft duidelijk de langere termijnbenadering aan die op onze markten heerst, waardoor een ongekende stabiliteit en liquiditeit is ontstaan en techMARK en AIM des te aantrekkelijker zijn voor de serieuze internationale belegger."

De roadshow heeft reeds een aantal andere belangrijke Europese financiële centra aangedaan, te weten Zürich, Frankfurt en Parijs en zal in mei en juni worden gevolgd door een reeks 'Going Public' seminars in heel Europa (in Amsterdam op 14 mei). Tijdens de 'Going Public' seminars zal dieper worden ingegaan op de voordelen van techMARK en AIM voor emittenten.