4/22/01

De Reclame Code Commissie vindt de wijze waarop UPC in een folder reclame maakt voor het product Priority Telecom misleidend.

Dossier: 01.0046 d.d. 16 maart 2001

In de folder stelt UPC onder meer:
"tot 20% voordeliger abonnement"
"tot 20% goedkoper bellen"
"tot 50% goedkoper bellen naar andere Priority Telecom abonnees"

Naar aanleiding van een daartegen ingediende klacht komt de Commissie tot het oordeel dat de mededelingen "tot 20% voordeliger abonnement" en "tot 20% goedkoper bellen" en alle varianten daarop ten onrechte doen vermoeden dat Priority Telecom onder alle omstandigheden voordeliger is en dat dit voordeel zelfs op kan lopen tot 20%. Uit de folder blijkt niet dat UPC zich daarbij baseert op de tarieven van KPN en dat de (aanmerkelijk gunstigere) tarieven die Carrier Select bedrijven hanteren buiten beschouwing zijn gelaten. Klager heeft onweersproken gesteld dat het door adverteerder gehanteerde interlokale daltarief 45% duurder is dan het Carrier PreSelect tarief van Tele2 en dat alle door adverteerder gehanteerde internationale tarieven hoger zijn dan die van de Carrier Select bedrijven als Tele2 en One.Tel. Bovendien blijkt van "Tot 50% goedkoper bellen naar andere Priotity Telecom abonnees" voor lokaal en nationaal telefoneren op geen enkel tijdstip sprake te zijn.

Tot slot wordt een te rooskleurig beeld gegeven van de mogelijkheid om weer terug te keren naar de oude telefoonmaatschappij als bellen via de kabel niet blijkt te bevallen.

Voor nadere informatie: Mevrouw P.E.C. Ancion-Kors, telefoon:0206960019