Consumentenbond

Consumentenbond opent EuroMeldpunt

Klachten en complimenten via telefoon, email en internet

De Consumentenbond opent vandaag het EuroMeldpunt. Consumenten kunnen hier met hun klachten en complimenten terecht over hoe bedrijven en organisaties omgaan met de omschakeling van gulden naar euro. De Consumentenbond zal, na controle van de ingediende meldingen, regelmatig een lijst met EuroMissers publiceren en maandelijks een EuroPluim uitdelen. Het EuroMeldpunt is gratis telefonisch bereikbaar via: 0800-0120. Ook op www.consumentenbond.nl kunnen meldingen worden doorgegeven via een digitaal formulier.

De komst van de euro nadert met rasse schreden. Veel bedrijven en organisaties denken na over hun prijsstelling in verband met de komst van de nieuwe munt. Daarbij is afgesproken dat de komst van de euro geen reden mag zijn om prijzen te verhogen. Onder consumenten is er echter angst dat dit wel zal gaan gebeuren.

De bond wil nu consumenten zelf in de gelegenheid stellen om melding te doen van (verkapte) prijsverhogingen, verkeerde afrondingen en het achterwege blijven van dubbele prijzen.

De meldingen worden door de Consumentenbond nagetrokken en er zal contact worden gelegd met het betrokken bedrijf of de betrokken organisatie. Als blijkt dat inderdaad prijzen zijn verhoogd, foutief dubbel is geprijsd of omgerekend, dan wordt dit op de lijst EuroMissers geplaatst. Deze lijst zal worden gepubliceerd op www.consumentenbond.nl en ook de Consumentengids zal uit deze lijst publiceren. Bedrijven of organisaties die hun fout herstellen en dit aan de Consumentenbond melden, worden snel van de misserslijst afgehaald.

De klachten kunnen ook gaan over onduidelijke prijsvermelding in euro en gulden of over het achterwege blijven van dubbele prijzen. Vanaf 1 juli 2001 moeten volgens het convenant van de detailhandel en de Consumentenbond over dubbel prijzen alle producten in de detailhandel dubbel geprijsd zijn.

Consumenten kunnen overigens ook complimenten uitdelen via het EuroMeldpunt. Elke maand selecteert de Bond daaruit een EuroPluim voor positief opvallende bedrijven of organisaties, bijvoorbeeld door prijsafrondingen naar beneden.

Behalve via het telefoonnummer en de site is het EuroMeldpunt ook via email te bereiken: euro@consumentenbond.nl.