23-04-2001
Tilburg krijgt verblijfsruimte voor verslaafden
Goede aanvulling op bestaande hulpverlening
Burgemeester en wethouders van Tilburg stellen de gemeenteraad voor om
nog dit jaar een verblijfsruimte tot stand te brengen voor dakloze
verslaafden. De gekozen locatie is het huidige Dienstencentrum van
Traverse aan de Gasthuisring. Een verblijfsruimte is een ruimte waarin
verslaafden de door hen zelf meegebrachte middelen kunnen en mogen
gebruiken. Het gebruik gebeurt onder goed te controleren
omstandigheden; ook zijn deskundige hulpverleners in de buurt. Er is
geen vrije inloop; de cliënten worden geregistreerd en er geldt een
pasjessysteem. De verblijfsruimte zal ruimte bieden aan circa 25
verslaafden. De jaarlijkse exploitatiekosten van deze voorziening
bedragen ca. f 1,2 miljoen. De planning is om de verblijfsruimte
(na een kleine verbouwing) eind dit jaar in gebruik te nemen. Op
donderdag 26 april is er een informatie-avond voor de buurtbewoners.
Waarom een verblijfsruimte in Tilburg?
Een verblijfsruimte is geen doel op zich maar wel een goede aanvulling
op de bestaande hulpverlening. De bedoeling is om verslaafden betere
leefomstandigheden te bieden. Uit het oogpunt van gezondheid is een
verblijfsruimte nuttig omdat de omstandigheden gecontroleerd zijn. De
ervaring leert dat daarin het gebruik stabiliseert. De redenering is
dat, als mensen dan toch drugs gebruiken, dit beter kan gebeuren in
veilige en gecontroleerde omstandigheden. Dit vermindert tevens de
druk op de openbare ruimte. Daarnaast is het humanitair te verdedigen
dat verslaafden zich minder opgejaagd hoeven te voelen.
Voor het Dienstencentrum bij Traverse is gekozen na uitgebreid
onderzoek en advies. (Tot een verblijfsruimte als zodanig werd al
eerder besloten door de gemeenteraad, op 13 maart vorig jaar.) De
locatiekeuze is voorbereid door een werkgroep van Traverse, Kentron,
GGD, Politie, Openbaar Ministerie en gemeente. Ook de werkgroep
dakloze druggebruikers Tilburg was vertegenwoordigd. De brede
werkgroep heeft de ervaringen in andere gemeenten gepeild en mede op
basis daarvan, randvoorwaarden en uitgangspunten geformuleerd voor de
Tilburgse situatie. Het gaat dan om zowel de inrichting van de
verblijfsruimte als de locatiekeuze.
Geen extra overlast
De doelgroep van de verblijfsruimte is nu al klant bij het
Dienstencentrum. Dit betekent dat geen extra overlast verwacht hoeft
te worden. Als het goed is, zal de overlast zelfs afnemen. Immers de
verslaafden hoeven niet meer naar buiten om harddrugs tot zich te
nemen, ze kunnen dat doen in de verblijfsruimte.
De ervaring leert dat er geen aanzuigende werking van een
verblijfsruimte uitgaat op nieuwe verslaafden. Er is geen vrije inloop
en er geldt een pasjessysteem. Cliënten worden geregistreerd en er mag
geen alcohol worden gebruikt. Ook komt er geen huisdealer. Zowel
Traverse als de politie zullen erop toezien dat dealers op afstand van
de verblijfsruimte worden gehouden.
Financiën
De exploitatiekosten van de verblijfsruimte bedragen ca. f 1,2
miljoen per jaar. Hiervan wordt f 500.000 bijgedragen door de
gemeente uit autonoom gemeentelijk geld. Traverse draagt eveneens
f 500.000 bij door middel van een andere opzet van het
Dienstencentrum. Kentron - instelling voor verslavingszorg - levert
een bijdrage van f 200.000 en doet dit in de vorm van het
beschikbaar stellen van menskracht.
Drie jaar op proef
Een verblijfsruimte is geen doel op zich: het is een voorziening in
aanvulling op het bestaande aanbod aan hulpverlening. Daarom heeft het
college besloten om na drie jaar de verblijfsruimte te evalueren. Dan
wordt dus bekeken of de voorziening voldoet en of de locatie nog
steeds de meest geschikte is.
Informatie-avond
Op donderdag 26 april organiseert de gemeente een informatie-avond
voor de buurt. Daar zullen betrokken partijen en wethouder Van Gurp
(Maatschappelijke Opvang) de plannen toelichten, achtergrondinformatie
verstrekken en vragen beantwoorden. De avond vindt plaats in
Fraterhuis Joannes Zwijsen, Gasthuisring 56, en begint om 19:00 uur.