Microsoft kondigt nieuwe wereldwijde service-organisatie aan

Verdieping serviceaanbod voor grote ondernemingen

Schiphol-Rijk, 26 april 2001 - Microsoft heeft een nieuwe wereldwijde serviceorganisatie opgezet die voor het eerst Microsoft Consulting Services (MCS) en Product Support Services (PSS) formeel integreert. Door deze verandering kan Microsoft nu contractuele verantwoordelijkheid nemen voor het leveren van services om te voldoen aan de eisen van wereldwijd opererende ondernemingen. De nieuwe serviceorganisatie zal geleid worden door Robert McDowell, die Microsoft's eerste vice president of world wide services wordt.

"We willen nauwere relaties met onze belangrijkste klanten en partners realiseren," zegt McDowell. "Met de nieuwe Microsoft .NET Enterprise Servers kan Microsoft nu de beste producten leveren voor e-business op wereldschaal. Het is voor ons nu het juiste moment om de adviesdiensten en support te gaan bieden waar deze markt om vraagt."

"Op enterprise niveau is voor het succes van bedrijfskritische oplossingen een hoger serviceniveau nodig," zegt David Smith, director of research for Internet application development and technologies van Gartner Inc. "Microsoft gaat nu op het niveau opereren dat nodig is om op de enterprise markt te concurreren."

Een groter aandeel in het succes van de klant
Microsoft's consulting en support team is over de afgelopen jaren constant gegroeid met meer dan 20 procent per jaar. Het team zal blijven groeien, hetgeen wijst op de toenemend strategische rol die het bedrijf speelt op de enterprise markt. Momenteel houdt een derde van de Microsoft-medewerkers zich bezig met services (meer dan 4.000 consultants van MCS en 9.000 support engineers van PSS). De vaardigheden van Microsoft's servicemedewerkers zijn eveneens toegenomen en zij kunnen nu voldoen aan de behoeften voor een brede reeks klantoplossingen, met nadruk op de oplossingen die gebaseerd zijn op nieuwe producten in de eerste fase van de implementatie. De volgende stap is de bereidheid van Microsoft om contractueel de verantwoordelijkheid te nemen voor het rechtstreeks en via partners leveren van diensten die optimaal tegemoet komen aan de eisen van klanten.

Onlangs werd voor het eerst onder de verantwoordelijkheid van Microsoft met een team dat bestond uit 16 partners, een project uitgevoerd voor de Britse regering. Voor dit project werden .NET servers en XML gebruikt om de manier waarop burgers en bedrijven via Internet contact hebben met overheidsinstellingen te revolutionaliseren.

"Microsoft maakte deel uit van een team dat een enterprise-oplossing van wereldklasse heeft afgeleverd - op tijd en binnen het budget," zegt Andrew Pinder, e-envoy van de regering van het Verenigd Koninkrijk. "De oplossing, de 'Government Gateway' genoemd, is succesvol met onze overheidssystemen geïntegreerd en georkestreerd tot een centraal toegangspunt voor overheidsdiensten. Het project zorgt voor werkelijke toegevoegde waarde voor onze meest veeleisende en waardevolle klanten: de burgers."

"We kunnen belangrijke, wereldwijd opererende klanten beter van dienst zijn nu we de rol van hoofdaannemer kunnen vervullen," zegt McDowell. "We verwachten dat de nieuwe serviceorganisatie gericht zal zijn op een beperkt aantal van onze klanten, vooral vanwege de financiële verplichtingen die hiermee gepaard gaan. We zullen verzoeken van de klant om hoofdaannemer te worden van geval tot geval samen met onze partners evalueren en een team vormen met deze partners om de vereiste oplossingen te leveren.

Partners zullen profiteren
Microsoft's partnermodel is niet veranderd. Het bedrijf blijft met partners werken om zeker te stellen dat klanten keuze hebben en vertrouwen in de vaardigheden en ervaring die nodig zijn om enterprise-oplossingen te bouwen en te ondersteunen. Microsoft verwacht dat de activiteiten van de nieuwe service-organisatie tot meer omzet voor de partners zal leiden, aangezien deze extra marktkansen zullen opleveren, met name voor bedrijfskritische oplossingen die gebaseerd zijn op producten zoals BizTalk Server en de .NET Enterprise Servers.

"Succes in e-business is niet alleen het resultaat van een keuze voor het juiste product. Het vereist een heel team dat betrokken is bij de oplossing voor de klant. Services vormen ook een essentieel onderdeel van die oplossing," zegt McDowell. "Microsoft wil samen met een sterke alliantie van partners de klanten helpen om onze producten optimaal te benutten. Ook als we hoofdaannemer zijn, zoals bij het Gateway Project, zullen we gebruikmaken van de expertise van onze partners om complete enterprise-oplossingen te kunnen leveren."

Geen verrassingen
Het fuseren van MCS en PSS tot één Worldwide Services Organisation zal effciencyverbeteringen opleveren die verrassingen bij de dienstverlening voorkomen. Het zal voor klanten eenvoudiger zijn om voor de aanschaf van een product of oplossing adviezen en support te krijgen via één enkele vertegenwoordiger. Voor partners betekent de integratie van servicemedewerkers en -programma's meer consistentie en voorspelbaarheid in de samenwerking met Microsoft wereldwijd. Zij kunnen ook op Microsoft rekenen bij het ontwikkelen van nauwere relaties met partners die over een bepaalde specialisatie beschikken of partners in specifieke regio's.

Microsoft verwacht aanzienlijke efficiencyverbeteringen op gebieden zoals bedrijfsvoering, kennis-management, training en risicomanagement, service business development en communicatie. Hierdoor komen meer middelen vrij om te investeren in de ontwikkeling van methoden en processen die het risico helpen verlagen en tot voorspelbare resultaten leiden. Voorbeelden hiervan zijn het Microsoft Solutions Framework voor de ontwikkeling en implementatie van applicaties- en infrastructuuroplossingen, en het Microsoft Operations Framework, dat de Innovation of the Year 2000 prijs van het IT Service Management Forum (itSMF) heeft gewonnen voor haar toonaangevende rol op het gebied van gedistribueerde verwerking.

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software, diensten en Internet-technologie voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden met behulp van software, ongeacht op welke plaats, op welk moment en met welk apparaat.