PERSBERICHT- PERSBERICHT - PERSBERICHT - PERSBERICHT - PERSBERICHT

Bunnik - 26 april 2001

Betaald krijgen voor zorg aan zieke dierbare
MANTELZORGLIJN WIJST OP DE MOGELIJKHEDEN VAN PERSOONSGEBONDEN BUDGET

Veel mantelzorgers hebben te maken met het Persoonsgebonden Budget. Dat blijkt uit de vragen die men over dit onderwerp stelt aan de Mantelzorglijn. Om de bellers in de toekomst vakkundig door het woud van regels en voorschriften te leiden, werkt de Mantelzorglijn samen met Per Saldo. Deze vereniging is als belangenbehartiger van budgethouders een expert op dit gebied. Per Saldo geeft informatie en advies aan budgethouders, maar zij krijgt ook steeds vaker vragen van mantelzorgers. De Mantelzorglijn kreeg te maken met een stijgende hoeveelheid vragen over PGB. De twee verwijzen vanaf nu naar elkaar door.

Bunnik - Mantelzorgers zitten met vragen over het Persoonsgebonden Budget. De reden: zij vormen de spil van de zorg in huiselijke sfeer, dus ook als het om financiële zaken gaat. De voorbeelden zijn legio. Een mantelzorger vervult voor een gehandicapt kind de rol van budgethouder. De ander krijgt betaald uit het PGB van zijn vrouw die aan de ziekte van Parkinson leidt. Een derde doet de administratie voor zijn bejaarde ouders, die tevens budgethouder zijn.

Goede informatie over Persoonsgebonden Budget is voor de mantelzorger zeer belangrijk. Steeds vaker kiezen chronisch zieken, gehandicapten of hun ouders om geld te ontvangen van het zorgkantoor voor de zorg die zij nodig hebben. Zo kunnen zij j zelf bepalen wie de hulpverleners zijn en op welk moment ze komen. Ook voor budgethouders is het prettig om hulp van een familielid of buur te kunnen kopen. De hulp komt dan van een bekende en dat is wel zo vertrouwd. Maar men realiseert zich niet altijd dat dit niet de beste oplossing hoeft te zijn. Als de mantelzorger in dienst komt bij bijvoorbeeld de partner, dan is die ook de werkgever. Soms kunnen hierdoor lastige situaties ontstaan. Een voorbeeld: Een gehandicapte vrouw huurt haar man in als hulpverlener. Tijdens het douchen waar hij haar bij helpt ontstaat knallende ruzie, ze wil niet meer dat hij haar aanraakt. Het liefst zou hij even weglopen en naar buiten willen gaan om af te koelen. Maar dat kan niet want niemand anders helpt haar met douchen. Voordat beiden er erg in hebben is hun huwelijk veranderd in een hulpverleningsrelatie.

Het in dienst treden als hulpverlener bij je dierbare is dus een keuze die men weloverwogen moet maken. Een alternatief is om de zorg via een Persoonsgebonden Budget in te kopen bij een bureau. Ook met gesprek over dit soort zaken kan de mantelzorger bij de Mantelzorglijn terecht

De Mantelzorglijn is een initiatief van de LOT, de landelijke organisatie voor mantelzorgers. De lijn is 24 uur per dag bereikbaar, zeven dagen per week, telefoonnummer: 0900-20 20 496 (22ct per minuut). Van tien tot twee overdag kunnen mantelzorgers terecht bij medewerkers van de Mantelzorglijn voor specifieke vragen omtrent bijvoorbeeld PGB en zorgverlof. Buiten de bovengenoemde tijden wordt de Mantelzorglijn doorgeschakeld naar de SOS Telefonische Hulpdienst. Mantelzorgers kunnen dan altijd bellen om gewoon even wat stoom af te blazen. Mensen die chronisch ziek zijn of gehandicapt en een budget aan willen vragen kunnen contact opnemen met Per Saldo 030-230 40 66 (ma t/m do 9:00-12:00 en 13:30-16:15)

Gaarne het bovenstaande bericht in een van de volgende uitgaven van uw krant of tijdschrift op te nemen. Bij opname zien wij overigens gaarne een bewijsexemplaar tegemoet. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Keate Last, coördinator Mantelzorglijn (030-6592222), van de LOT of Lies van de Loo, medewerker PR & Voorlichting bij Per Saldo (030-230 40 66)