Bunnik - 26 april 2001
Betaald krijgen voor zorg aan zieke dierbare
MANTELZORGLIJN WIJST OP DE MOGELIJKHEDEN VAN PERSOONSGEBONDEN BUDGET
Veel mantelzorgers hebben te maken met het Persoonsgebonden Budget. Dat
blijkt uit de vragen die men over dit onderwerp stelt aan de Mantelzorglijn.
Om de bellers in de toekomst vakkundig door het woud van regels en
voorschriften te leiden, werkt de Mantelzorglijn samen met Per Saldo. Deze
vereniging is als belangenbehartiger van budgethouders een expert op dit
gebied. Per Saldo geeft informatie en advies aan budgethouders, maar zij
krijgt ook steeds vaker vragen van mantelzorgers. De Mantelzorglijn kreeg te
maken met een stijgende hoeveelheid vragen over PGB. De twee verwijzen vanaf
nu naar elkaar door.
Bunnik - Mantelzorgers zitten met vragen over het Persoonsgebonden Budget.
De reden: zij vormen de spil van de zorg in huiselijke sfeer, dus ook als
het om financiële zaken gaat. De voorbeelden zijn legio. Een mantelzorger
vervult voor een gehandicapt kind de rol van budgethouder. De ander krijgt
betaald uit het PGB van zijn vrouw die aan de ziekte van Parkinson leidt.
Een derde doet de administratie voor zijn bejaarde ouders, die tevens
budgethouder zijn.
Goede informatie over Persoonsgebonden Budget is voor de mantelzorger zeer
belangrijk. Steeds vaker kiezen chronisch zieken, gehandicapten of hun
ouders om geld te ontvangen van het zorgkantoor voor de zorg die zij nodig
hebben. Zo kunnen zij j zelf bepalen wie de hulpverleners zijn en op welk
moment ze komen. Ook voor budgethouders is het prettig om hulp van een
familielid of buur te kunnen kopen. De hulp komt dan van een bekende en dat
is wel zo vertrouwd. Maar men realiseert zich niet altijd dat dit niet de
beste oplossing hoeft te zijn. Als de mantelzorger in dienst komt bij
bijvoorbeeld de partner, dan is die ook de werkgever. Soms kunnen hierdoor
lastige situaties ontstaan. Een voorbeeld: Een gehandicapte vrouw huurt haar
man in als hulpverlener. Tijdens het douchen waar hij haar bij helpt
ontstaat knallende ruzie, ze wil niet meer dat hij haar aanraakt. Het liefst
zou hij even weglopen en naar buiten willen gaan om af te koelen. Maar dat
kan niet want niemand anders helpt haar met douchen. Voordat beiden er erg
in hebben is hun huwelijk veranderd in een hulpverleningsrelatie.
Het in dienst treden als hulpverlener bij je dierbare is dus een keuze die men weloverwogen moet maken. Een alternatief is om de zorg via een Persoonsgebonden Budget in te kopen bij een bureau. Ook met gesprek over dit soort zaken kan de mantelzorger bij de Mantelzorglijn terecht
De Mantelzorglijn is een initiatief van de LOT, de landelijke organisatie
voor mantelzorgers. De lijn is 24 uur per dag bereikbaar, zeven dagen per
week, telefoonnummer: 0900-20 20 496 (22ct per minuut). Van tien tot twee
overdag kunnen mantelzorgers terecht bij medewerkers van de Mantelzorglijn
voor specifieke vragen omtrent bijvoorbeeld PGB en zorgverlof. Buiten de
bovengenoemde tijden wordt de Mantelzorglijn doorgeschakeld naar de SOS
Telefonische Hulpdienst. Mantelzorgers kunnen dan altijd bellen om gewoon
even wat stoom af te blazen. Mensen die chronisch ziek zijn of gehandicapt
en een budget aan willen vragen kunnen contact opnemen met Per Saldo 030-230
40 66 (ma t/m do 9:00-12:00 en 13:30-16:15)
Gaarne het bovenstaande bericht in een van de volgende uitgaven van uw krant
of tijdschrift op te nemen. Bij opname zien wij overigens gaarne een
bewijsexemplaar tegemoet. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Keate
Last, coördinator Mantelzorglijn (030-6592222), van de LOT of Lies van de
Loo, medewerker PR & Voorlichting bij Per Saldo (030-230 40 66)