CDA

CDA over medezeggenschap onderwijs: school is meer dan bedrijf

Het CDA is net als het kabinet van mening dat de Wet Medezeggenschap Onderwijs in de huidige vorm gebreken vertoont maar het voorstel van minister Hermans om in het onderwijs de Wet op de Ondernemingsraden in te voeren is niet de oplossing, vindt CDA-woordvoerder Clémence Ross. "In de ogen van Hermans is een school niet veel meer dan een gewone onderneming met een bestuur als werkgever, de leerkracht als werknemer en de ouder of leerling als klant waarbij er sprake is van tegengestelde belangen: een scheiding der geesten derhalve. Hij gaat er aan voorbij dat een school vooral een leef- en waardengemeenschap is," zegt Clémence Ross in het debat over de medezeggenschap in het onderwijs.

Polarisatie in het onderwijs lijkt het CDA-kamerlid niet de weg om kwaliteitsverbetering van de medezeggenschap te krijgen. De tekortkomingen komen voor een belangrijk deel door de bestuurlijke schaalvergroting. Afzonderlijke scholen zijn verder van het schoolbestuur af komen te staan en leerkrachten staan verder af van hun werkgever. De huidige Wet Medezeggenschap Onderwijs (WMO) biedt het onderwijzend personeel zo niet het goede overlegplatform.
Het CDA stelt als oplossing voor dat leerkrachten in een verplicht gestelde Gezamenlijke Medezeggenschapsraad overleggen over rechtspositionele aangelegenheden en andere zaken die hen aangaan en die niet om een oordeel van ouders of leerlingen vragen. Op schoolniveau wil het CDA de Medezeggenschapsraad herijken vanuit de gedachte van een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders, personeel en leerlingen voor de kwaliteit van het onderwijs en de onderwijsomgeving. In de praktijk blijkt er nog steeds behoefte te bestaan aan gezamenlijk overleg tussen de verschillende partijen. Ross wijst in dit verband op de universiteiten die wel voor de WOR kozen maar daar nu van terugkomen juist vanuit de behoefte aan gezamenlijk overleg.
Het CDA komt tot de gewenste structuur op grond van de visie dat ouders partner van de school zijn en niet slechts consument en dat leerlingen meer zijn dan klanten die voor output zorgen. Dit partnerschap moet vanaf het eerste contact tussen ouder en school zichtbaar en vervolgens blijvend aanwezig zijn in alle geledingen van de school. Tenslotte is een heldere identiteit een uiting van kwaliteit. School gaat niet alleen om een hoeveelheid kennisoutput maar om een helder profiel van de school. Ook dit hoort tot de gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders, leerlingen en bestuur, vindt Clémence Ross.