PERSMEDEDELING VAN HET KABINET VAN MINISTER JOHAN SAUWENS VLAAMS MINISTER VAN BINNENLANDSE AANGELEGENHEDEN, AMBTENARENZAKEN EN SPORT 26 APRIL 2001

VLAAMS STEDENBELEID MOET STADSVLUCHT AFREMMEN

START VOORLICHTINGSCAMPAGNE "THUIS IN DE STAD"

In haar regeerakkoord voor 2000-2004 heeft de Vlaamse regering van het stedenbeleid een van haar topprioriteiten gemaakt. De hoofddoelstelling is de stadsvlucht tegengaan. Ter ondersteuning start vandaag een grootschalige mediacampagne onder de noemer "Thuis in de Stad". Die bundelt een aantal initiatieven die de grootsteden Antwerpen, Gent en Brussel en 11 centrumsteden weer aantrekkelijk en leefbaar moeten maken. De aanleg van stadsbossen, het toekennen van bouwpremies, de "Thuis in de Stad"-prijs en het evenement Antwerpen Mode 2001, zijn concrete projecten die nog in de eerste helft van dit jaar van start gaan. In het najaar start dan weer een campagne rond andere bevoegdheidsdomeinen van de Vlaamse regering.

Stadsvlucht naar de buitengebieden is een algemeen bekend fenomeen maar is des te sterker voelbaar in de grote steden. Voor vele burgers staan steden immers gelijk aan onveilig, weinig milieuvriendelijk, achtergestelde buurten, slechte verkeersmobiliteit en een gebrek aan interactie tussen verschillende bevolkingsgroepen. Het zijn vooral jonge gezinnen met kinderen, personen van middelbare leeftijd en ouderen die uit de steden wegtrekken. De Vlaamse overheid wil de stadsvlucht van economisch sterke en sociaal-cultureel actieve groepen een halt toe roepen en voert daartoe een versterkt stedenbeleid, waarbij naast tal van initiatieven en projecten ook een grootschalige campagne hoort die vandaag aanvangt. Dat aangepaste beleid moet specifiek de jonge gezinnen van tweeverdieners en de 50-plussers weer naar de steden lokken of ze er houden.

Stadsvlucht afremmen door opwaardering van de steden

Het stedenbeleid is gericht op een groep centrumsteden, geselecteerd volgens objectieve typologieën (o.a. Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen en de indeling volgens de Sociaal- Economische Raad van Vlaanderen). Die centrumsteden zijn: Aalst, Antwerpen, Brugge, Hasselt, Genk, Gent, Kortrijk, Leuven, Mechelen, Oostende, Roeselare, Sint-Niklaas, Turnhout en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

In die steden plant de Vlaamse overheid de komende vier jaar een aantal initiatieven en projecten die de leefbaarheid ervan vergroten. De aandacht gaat daarbij vooral uit naar veiligheid, stadsverfraaiing, mobiliteit en wonen. Omdat het stedenbeleid uit uiteenlopende initiatieven bestaat, zal het succes van het beleid bestaan uit de som van de verschillende elementen. Het beoogde resultaat is daarenboven ook afhankelijk van de interactie tussen de 14 geselecteerde steden en de Vlaamse regering. Zo zullen de steden zelf voorstellen kunnen doen voor vernieuwingsprojecten die een zichtbaar effect hebben in het straatbeeld en de levenskwaliteit van de inwoners ten goede komen. In dat kader startte Vlaams minister Johan Sauwens een informatieronde langs de verschillende Vlaamse steden die moet resulteren in structurele samenwerking met die lokale besturen.

Campagne "Thuis in de Stad"

De verschillende initiatieven rond stedenbeleid worden ondersteund door een grootschalige mediacampagne. Na een zware selectieprocedure opteerde de Vlaamse overheid om de campagne toe te wijzen aan het reclamebureau Darwin/BBDO. De campagne beoogt de bevolking te sensibiliseren en attent te maken op de talrijke realisaties van de overheid die de verstedelijkte gebieden ten goede komen. Het uitgangspunt van de campagne is de projectie van de stad als een synoniem voor mogelijkheden, in plaats van problemen.

"Thuis in de Stad" duidt erop dat Vlamingen zich thuis moeten kunnen voelen in de steden. De verwijzingen naar de verschillende realisaties van de overheid in de campagne tonen aan dat de overheid daar werk van maakt. De eerste fase van de campagne start op 29 april en snijdt vier thema's aan: de aanleg van "stadsbossen", de "Thuis in de Stad"-prijs, het modeproject "LANded/geLAND" en de renovatiepremie. Elke advertentie raakt een specifiek stadsprobleem aan (groen, renovatie, ... ) door een bepaald probleem aan een persoon te verbinden. Die personen staan symbool voor de gemeenschap en introduceren de verschillende projecten die de overheid lanceert. Zo wordt een stevig onderbouwd en positief beeld van de stad gecreëerd. De personen die de campagne mee dragen, hebben een positieve boodschap voor de doelgroep, zijn herkenbaar en hebben een voorbeeldfunctie. Het zijn prominente Vlamingen die zelf in een stad wonen en die vanuit hun profiel aansluiten bij de verschillende initiatieven en projecten. Zo sieren Jan Hautekiet, Chantal Pattyn, Jan Hoet en Veerle Dobbelaere de advertenties over respectievelijk stadsbossen, mode, de "Thuis in de Stad"-prijs en de renovatiepremie.

"Thuis in de Stad"-prijs voor baanbrekend stedelijk initiatief

De nieuwe onderscheiding "Thuis in de Stad"-prijs bekroont jaarlijks een stedelijk project dat baanbrekend is op het vlak van stedelijke innovatie en het meest bijdraagt tot de levenskwaliteit in een stad.

De bekroonde stad wordt beloond met een kunstwerk en 5 miljoen frank (125.000 euro). Vanaf vandaag kunnen stadsbesturen hun kandidatuur indienen. Aan die kandidatuur zijn wel een aantal voorwaarden verbonden. Zo moeten de projecten die in aanmerking willen komen voor de onderscheiding al in uitvoering zijn en mogen ze niet ouder zijn dan twee jaar. Een gespecialiseerde vakjury, bestaande uit ambtenaren, wetenschappers en beleidsverantwoordelijken zal zich over de kwaliteit van de inzendingen buigen. De jury zal zich in de beoordeling laten leiden door de positieve effecten op het vlak van huisvesting, plaatselijke economie, cultuur en de inrichting van de groene ruimten.

Voorjaar 2001 : drie ingrijpende projecten

De campagne is natuurlijk niet zomaar uit de lucht gegrepen, maar is geheel opgezet rond concrete projecten die al lopen of nog opgestart zullen worden.

Antwerpen Mode 2001

Vanaf 26 mei 2001 start in Antwerpen Mode 2001 Landed/Geland. Tot 7 oktober 2001 wordt de hele stad ondergedompeld in een groots project dat mode en kunst verweeft tot een totaalspektakel. Bezoekers kunnen genieten van tal van evenementen, tentoonstellingen en kunstinstallaties. Zo zullen honderd prominenten uit de mode- en kunstwereld hun emoties en visies tentoon spreiden via videoprojecties. De binnenstad zal worden doorkruist door vijf wandelroutes die een modieus patroon trekken op de Antwerpse plattegrond, terwijl buitenmaatse reclamepanelen de Schelde afzoomen. Na de herfst zal de nieuwe ModeNatie de fakkel van Mode 2001 overnemen en het imago van de stad als modecentrum verder uitdragen. Zo zal het onderdak bieden aan de Vlaamse Mode Academie en het ModeMuseum. Het project maakt onderdeel uit van het actieprogramma Stedenbeleid van de Vlaamse regering.

Stadsbossen

De meeste Vlaamse steden beschikken niet of nauwelijks over voldoende stadsbossen. Nochtans is de aanwezigheid van voldoende toegankelijke groene ruimte van enorm belang voor de leefbaarheid van een stad. Tegen 2004 moet er in de omgeving van elke stad een bos aanwezig zijn als groene long voor de stedelingen en als zone voor passieve recreatie. De Vlaamse regering gaat daarom in de komende vier jaar 1000 ha aankopen en bebossen voor bestaande en nieuwe stadsbosprojecten. Voor dit bosuitbreidingsbeleid is een bedrag voorzien van 2,4 miljard frank (59,49 miljoen euro).

Bouw- en renovatiepremies

Steden worden vaak geconfronteerd met veel bouwvallige huizen of appartementsgebouwen die de algemene leefbaarheid naar omlaag halen. Bovendien wordt de aanschaf of de renovatie van een eigen woning steeds duurder. Daarom heeft de Vlaamse overheid speciaal voor inwoners uit de geselecteerde steden een renovatiepremie van 300.000 frank (7.436,8 euro) ingesteld. Men moet wel voldoen aan een aantal criteria: het netto belastbaar inkomen van een alleenstaande mag niet hoger zijn dan 1 miljoen frank (24.789,35 euro), dat van samenwonenden niet hoger dan 1,3 miljoen frank (32.226,15 euro). Daarenboven moet het jaarlijks nettosalaris van de aanvrager hoger zijn dan 400.000 frank (9.915,74 euro) en moet hij de woning na voltooiing ten minste nog 5 jaar bewonen.

Het stedenbeleid en de campagne "Thuis in de Stad" kent zijn hoogtepunt in 2004. Op een groot symposium zal dan het "Witboek Stedenbeleid" worden voorgesteld. Dat moet gestalte geven aan een lange termijnvisie voor het stedenbeleid in Vlaanderen en de krijtlijnen voor de volgende 15 à 20 jaar uittekenen.

Voor meer informatie kunt u steeds terecht bij Linda Boudry op het nr. 02-553 40 28 of bij Steven Demedts, PR Force, op het nr. 02-713 09 03 of via e-mail: sdemedts@prforce.com.

Voor grafisch materiaal (campagne-advertenties, foto's, logo's, ...), gelieve contact op te nemen met Marianne Janssens op het nr. 02-725 97 10 of via e-mail: marianne.janssens@darwin.bbdo.be

Een elektronische versie van het persbericht vindt u op de website www.vlaanderen.be of het "Press Centre" op www.prforce.com