26.04.01
Wettelijke regeling voor elektronische vergunningen
Het wordt in de toekomst wettelijk mogelijk vergunningen elektronisch aan te vragen of te verlenen. Dat staat in een voorstel van de Commissie-Scheltema aan de ministers Korthals van Justitie en De Vries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Algemene wet bestuursrecht (Awb) zo aan te passen dat rechtsgeldig elektronisch verkeer met het openbaar bestuur mogelijk wordt. Nu moeten de meeste vergunningen nog schriftelijk zijn. Een uitzondering vormt de belastingaangifte die kan langs elektronische weg worden gedaan.
De Commissie-Scheltema is een adviescommissie van de Minister van
Justitie en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Zij is ingesteld om te adviseren over de Algemene wet bestuursrecht.
De Minister van Justitie had de commissie verzocht te adviseren over
elektronisch verkeer met het bestuur. Het kabinet heeft bepaald dat
volgend jaar minimaal 25% van de publieke dienstverlening elektronisch
afgehandeld moet worden.
Het door de commissie voorbereidde wetsvoorstel heeft betrekking op
allerlei overheidshandelingen en niet alleen op vergunningen. Ook het
indienen van klachten bij de overheid en het maken van bezwaar tegen
overheidsbesluiten wordt elektronisch mogelijk.
De commissie vindt het belangrijk mensen die geen gebruik maken van de elektronische snelweg te beschermen. Daarom stelt zij voor dat de overheid alleen berichten langs elektronische weg mag versturen indien de burger heeft kenbaar gemaakt dat hij langs die weg bereikbaar is. En wet- en regelgeving mag niet uitsluitend op internet worden gezet, maar moet óók nog steeds in bladen worden gepubliceerd.
Ook de overheid is niet altijd in staat elektronisch binnengekomen
berichten adequaat te verwerken. Daarom moet ook gelden dat berichten
alleen langs elektronische weg naar het openbaar bestuur kunnen worden
verzonden als het bestuur heeft aangegeven dat die weg voor dat soort
berichten weg is geopend. Dit betekent dat bijvoorbeeld een
parkeervergunning alleen via internet kan worden aangevraagd als
daarvoor een aanvraagformulier op de website van de gemeente is
geplaatst.
Het gevaar dat elektronisch verkeer wordt onderschept of door
onbevoegden wordt gewijzigd, is veel groter dan bij schriftelijke
communicatie. Elektronisch verkeer moet daarom voldoende zijn
beveiligd, vindt de commissie. Voorgesteld wordt in de wet de eis op
te nemen dat elektronische berichtgeving voldoende betrouwbaar en
vertrouwelijk is. De commissie adviseert ook de elektronische
handtekening te erkennen als een gewone handtekening, mits aan
voldoende veiligheidsmaatregelen is voldaan. Om dit te regelen is
aansluiting gezocht bij de Europese richtlijn over elektronische
handtekeningen.
Voor vragen of commentaar met betrekking tot de inhoud van deze
pagina's kunt u terecht bij de Directie Voorlichting van Justitie,
telefoon: (070) - 3706850,
email: voorlichting@best-dep.minjust.nl,
fax: (070) - 3707594
Laatst gewijzigd: 27-04-2001