Persbericht
Ton voor CED-uitwerking onderwijsidee!
Het Centrum Educatieve Dienstverlening Rotterdam heeft het idee dat er
op een praktische manier gewerkt kan worden aan verbetering van taken
en functies in het primair onderwijs. Dat moet dan op schoolmaat
gebeuren in samenhang met de vernieuwingsplannen waar de school zelf
aan werkt. Zo kan de arbeidsvreugde in het onderwijs toenemen én de
gewenste onderwijsverbetering sneller en effectiever plaatsvinden. Dit
idee is ingediend in de ontwerpwedstrijd "Onderwijs in de
kennissamenleving" van OCenW.
Deze week werd bekend dat de jury dit perspectief heeft uitgekozen
voor verdere uitwerking.
Rotterdamse basisscholen kampen met een groot tekort aan leraren.
Tegelijkertijd hebben veel scholen grootse plannen om de kwaliteit van
hun onderwijs te verbeteren. Die zaken kunnen haaks op elkaar staan.
De Rotterdamse scholen willen zeker werken aan onderwijsverbetering,
er zijn reële en ambitieuze plannen voor:
* verbetering van onderwijsresultaten in basisvakken en vaardigheden
als rekenen, taal, lezen en sociale competentie (het zogenoemde
CED-project DeltaPlus);
* verbreding van het onderwijs- en vormingsaanbod door het concept
"Brede School";
* verbetering van de aansluiting tussen de Voorschool, het
basisonderwijs en het voortgezet onderwijs, waardoor de
onderwijskansen van kinderen vergroot, en de risicos van
onderbroken leerwegen verkleind worden.
Als de bestaande praktijk en de ambities te ver uiteen lopen, dreigt
een neerwaartse spiraal: leerkrachten en directies hijgen dan naar de
volgende stap, en doen alles om het huidige peil te blijven waarmaken.
Beide staan echter toenemend onder druk. Dat leidt nogal eens tot een
sfeer van moedeloosheid en frustratie, waarin het ene gat met het
andere dreigt te worden gevuld. Daardoor wordt het voor scholen
moeilijk om de kwaliteit van hun onderwijs te handhaven en verder te
verbeteren.
In het CED-ontwikkelperspectief is het uitgangspunt dat dit anders
kan, maar dan moeten deze zaken in samenhang worden aangepakt. De door
scholen gewenste onderwijsvernieuwingen maken het mogelijk om te komen
tot een goede herverdeling van taken, waarbij niet elke taak (of de
uitvoering daarvan) in het pakket van de leerkracht hoort. Het
perspectief is dat dit kan leiden tot een goed en praktisch systeem
van functiedifferentiatie met gerichte inzet van flankerend personeel
en vrijwilligers. Het CED stelt voor om mét een aantal scholen te
komen tot een zeer concreet plan.
Dit idee sprak de jury van de ontwerpwedstrijd aan. Het CED is dan ook
als één van de 20 uit de 433 binnengekomen inzendingen geselecteerd om
het plan verder uit te werken. Daarvoor is een bedrag van f. 100.000.
toegekend. Samen met de scholen werkt het CED in de komende maanden
een aansprekend, werkbaar en concreet plan uit!
_____