Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

http://www.minszw.nl

MIN SZW: Beantwoording Kamervragen Marokko

Mededeling voor de redactie:
Onderstaand treft u de beantwoording aan van de Kamervragen over de controle van vermogen van bijstand-clienten

Beantwoording van de Kamervragen van de leden Harrewijn (GroenLinks), Smits (PvdA), Wilders (VVD), Schimmel (D66), Van der Knaap (CDA) en Van der Staaij (SGP) over de controle van vermogen van bijstand-cliënten.

Vraag 1

Welke afspraken zijn in het verleden met Marokko gemaakt en vastgelegd over het controleren van de rechtmatige verstrekking van alle soorten uitkeringen zoals bijstand en kinderbijslag aan inwoners van Nederland met Marokkaanse nationaliteit? Welke afspraken zijn gemaakt over controle op rechtmatige verstrekking van Nederlandse sociale zekerheidsuitkeringen aan Marokkanen in Marokko (b.v. WAO en AOW)?

Antwoord 1

Naar aanleiding van de inwerkingtreding op 1 januari 2000 van de Wet beperking export uitkeringen (Stb. 1999, 250) hebben Nederland en Marokko op 22 juni 2000 een verdrag en bijbehorend administratief akkoord gesloten tot wijziging van het uit 1972 stammende verdrag en administratief akkoord met Marokko. De tekst hiervan is geplaatst in Trb. 2000, 71. De Nederlandse vertaling is geplaatst in Trb. 2000, 97. Onder de werkingssfeer van het verdrag vallen alle socialeverzekeringsuitkeringen, zoals de AOW, de Anw en de WAO. De Abw valt niet onder de werkingssfeer van het verdrag. In het verdrag is onder meer bepaald dat verzoeken om inlichtingen door de Nederlandse uitvoeringsorganen van de sociale verzekeringen aan het Marokkaanse zusterorgaan binnen drie maanden moeten worden beantwoord. Als deze termijn wordt overschreden kan het recht op uitkering worden opgeschort, geweigerd of ingetrokken. Voorts is in het administratief akkoord bepaald dat de Nederlandse diplomatieke vertegenwoordiger in Marokko namens de Nederlandse uitvoeringsorganen rechtstreeks onderzoek kan instellen bij de Marokkaanse autoriteiten. Hierdoor heeft de attaché sociale zaken, verbonden aan de Ambassade te Rabat, een algemene bevoegdheid verkregen om
rechtmatigheidsonderzoeken te kunnen instellen bij instanties als de belastingdienst, bevolkingsregisters en onderwijsinstellingen. De positie van de Nederlandse attaché sociale zaken in Marokko is hiermee van een juridische basis voorzien waar het zijn taken in de rechtshandhaving betreft. Ten slotte heeft het Lisv de bevoegdheid gekregen onafhankelijke artsen in schakelen bij de beoordeling van de mate van arbeidsongeschiktheid van WAO- en WAZ-gerechtigden die in Marokko wonen.
De controle-afspraken zien zowel op in Marokko wonende uitkeringsgerechtigden als op in Nederland wonende uitkeringsgerechtigden, in het laatste geval voor zover recht op uitkering bestaat ten behoeve van in Marokko wonende gezinsleden. Wat betreft de Abw bestaan er - anders dan bij de sociale verzekeringen het geval is - geen directe afspraken tussen Nederland en Marokko aangezien het hier niet gaat om export van socialeverzekeringsuitkeringen. Voor het onderzoek in de kadasters is naar de mening van de Nederlandse regering ook geen verdragsrechtelijke basis noodzakelijk. De incidentele onderzoeken die in het verleden in de kadasterregisters zijn verricht, hebben nimmer problemen gegeven.

Vraag 2

Worden op dit moment andere controleonderzoeken uitgevoerd naar de verstrekking van Nederlandse uitkeringen aan Marokkanen in Marokko of Marokkanen in Nederland dan het onderzoek naar aanwezigheid van vermogens bij Marokkaanse bijstandontvangers?

Antwoord 2

In het kader van het reguliere uitkeringsproces worden bij de vaststelling van de rechtmatigheid van uitkeringsaanvragen en
-betalingen regelmatig controles en verificaties verricht. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de sociaal attaché te Rabat. Daarnaast worden onderzoeken gedaan die zien op de specifieke risico.s bij de uitvoering van met name de AKW, te weten het daadwerkelijk bestaan, het uitwonend zijn en het schoolgaand zijn van kinderen.

Vraag 3

Indien andere onderzoeken worden uitgevoerd, kunnen deze gezien de recente problemen rond het bijstandsonderzoek wel onbelemmerd doorgang vinden?

Antwoord 3

Sedert de heropening van het bureau van de sociaal attaché, vinden deze andere onderzoeken weer plaats.

Vraag 4

Zijn er plannen om de verstrekking van uitkeringen tijdelijk stop te zetten vanwege het feit dat in Marokko geen controleonderzoek kan plaatsvinden.

Antwoord 4

Zie het antwoord op vraag 7.

Vraag 5

Hoe moet een gemeente handelen indien er een vermoeden is van valsheid in geschrifte inzake vermogensbezit, maar geen mogelijkheid om effectief te controleren zoals nu blijkbaar bij Marokkanen het geval is. Kan in dat geval de bewijslast worden omgekeerd? Wordt overwogen zo.n omkering bewijslast in te voeren?

Antwoord 5

Bij concrete signalen van verzwegen vermogen biedt de Algemene bijstandswet reeds de mogelijkheid de uitkering in te trekken. Zoals minister Vermeend al heeft geantwoord op eerder gestelde vragen (zie de antwoorden van 20 april jl.) ben ik aan het onderzoeken welke mogelijkheden mij ter beschikking staan indien de mogelijkheid tot effectief controleren wordt geblokkeerd.

Vraag 7

Klopt het dat de regering gedreigd heeft de betaling van kinderbijslag aan rechthebbenden in Marokko stop te zetten als drukmiddel op de Marokkaanse overheid om mee te werken aan controle van vermogens t.b.v. fraude-onderzoek inzake bijstandsuitkeringen?

Antwoord op vraag 4 en 7
Het kabinet onderneemt thans intensieve inspanningen om tot een oplossing van de gerezen problematiek te komen. In het belang van een voor alle partijen bevredigende oplossing acht ik het niet wenselijk publieke uitspraken te doen over het al dan niet inzetten van instrumenten.

Vraag 8
Is het juridisch te verantwoorden om uitbetaling van de ene uitkering te stoppen vanwege controleproblemen met een andere uitkering?

Antwoord 8
De exporteerbaarheid van uitkeringen naar landen buiten de EU is juridisch strikt gereguleerd via de Wet beperking export uitkeringen en onderhevig aan in verdragen vastgelegde handhavingsafspraken. Belemmeringen in de handhaving van een bepaalde uitkering kan de geloofwaardigheid van het totaal aan handhavingsafspraken aantasten.

Vraag 9
Erkent u het belang van de Marokkaanse inwoners van Nederland bij een juist en rechtmatig uitgevoerde sociale zekerheidsregeling en bent u bereid het overleg met Marokkaanse autoriteiten zodanig vorm te geven dat Marokkanen die recht hebben op en afhankelijk zijn van sociale zekerheidsregelingen niet de dupe worden van het ontstane conflict?

Antwoord 9
De Nederlandse regering is ervan overtuigd dat een voor alle partijen bevredigende oplossing voor de gerezen problemen kan worden gevonden die uiteraard dient te passen binnen de kaders van de voor iedereen gelijkelijk geldende rechtsregels.

Vraag 10
Is de regering bereid de dreigementen inzake het niet uitbetalen van kinderbijslag en een omkering van bewijslast bij vermoeden van vermogensfraude in de bijstand niet te hanteren voordat daarover nader overleg geweest is met de Kamer?

Antwoord 10
Het is technisch onmogelijk genoemde maatregelen voor het einde van het meireces te doen ingaan. De regering is gaarne bereid zo kort mogelijk na het meireces nader overleg te voeren met de Kamer.

26 apr 01 18:12