Kamervragen en antwoorden
vliegbasis Soesterberg
26-04-2001
Antwoorden op vragen van het Tweede Kamerlid Van den Doel (VVD) over de Vliegbasis Soesterberg.
(2000109100)
1. Bent u op de hoogte van de berichtgeving over het door de Koninklijke Luchtmacht schrappen van alle operaties met straaljagers en andere vastvleugelige vliegtuigen op vliegbasis Soesterberg?
1. Ja.
2. Indien dit bericht waar is, per wanneer zal dit besluit dan van
kracht worden?
2. Op grond van de huidige internationale veiligheidssituatie heeft de
Koninklijke luchtmacht besloten het groot onderhoud voor de beide
start-/landingsbanen op den duur alleen uit te voeren ten behoeve van
vliegtuigbewegingen met helikopters. Wel voert de Koninklijke
luchtmacht nog klein onderhoud uit aan het banenstelsel. Met dit
onderhoud kan vliegbasis Soesterberg naar de huidige verwachtingen tot
tenminste 2003 zonder beperkingen worden gebruikt voor operaties met
jachtvliegtuigen en tot 2014 voor andere vastvleugelige vliegtuigen.
De status van vliegbasis Soesterberg als reserveveld voor F-16
eenheden blijft dan ook vooralsnog gehandhaafd. Jaarlijks zal worden
onderzocht in hoeverre het banenstelsel nog geschikt is voor het
opereren met diverse vliegtuigtypen. Op het moment dat het
banenstelsel niet langer geschikt blijkt, zal een definitief besluit
worden genomen of en in hoeverre investeringen worden gedaan om het
banenstelsel te renoveren.
3. Heeft u inmiddels al een schriftelijke bevestiging van de NAVO
gekregen aangaande bevestiging opheffing van de COB-status van
vliegbasis Soesterberg? Zo niet, wanneer wordt dit besluit verwacht?
3. Er is nog geen schriftelijke bevestiging van de NAVO ontvangen.
Nederland heeft in juni 2000 van de VS een brief ontvangen waarin
gesteld wordt dat de behoefte aan de COB-status niet langer aanwezig
wordt geacht. Deze brief geeft aan dat de VS zijn COB-activiteiten op
vliegbasis Soesterberg staakt. Momenteel wordt de overdracht van
infrastructuur van de VS aan Nederland bewerkstelligd. Zodra de
overdrachtprocedure is afgerond, kan aan de NAVO een verzoek worden
gedaan om Soesterberg te verwijderen van de lijst van bases met de
COB-status.
4. Staat vliegbasis Soesterberg nu uitsluitend ter beschikking van
twee helikoptersquadrons?
4. Vliegbasis Soesterberg wordt nu dagelijks gebruikt door twee
squadrons met transporthelikopters en een vlucht met lichte
helikopters. Tevens fungeert vliegbasis Soesterberg als uitwijkhaven
voor vastvleugelige vliegtuigen, waaronder Nederlandse F-16s, wordt
zij gebruikt als reserveveld en blijft de vliegbasis beschikbaar voor
bondgenootschappelijk medegebruik. Los van de gesteldheid van de
startbaan kunnen zowel jachtvliegtuigen als andere vastvleugelige
vliegtuigen de vliegbasis blijven gebruiken voor het uitvoeren van
oefennaderingen. Tenslotte kent vliegbasis Soesterberg
burger-medegebruik in de vorm van ambulance- en donorvluchten en
recreatief medegebruik (zweef- en gemotoriseerde sportvliegerij). Zie
ook het antwoord op vraag 2.
5. Waarom stelt u in uw brief aan de Kamer van 12 februari jl., dat
het niet gewenst is om in verband met de ontwikkeling van nieuwe
Europese regelgeving nu al een nieuwe geluidszone op te stellen voor
Soesterberg? Waarom hanteert u niet dezelfde dosismaat voor
geluidsoverlast door militaire helikopters op Soesterberg als de
dosismaat die ook gehanteerd wordt voor de geluidsbelasting door
traumahelikopters, het zogenaamde Helicopter Noise Model?
5. Binnen afzienbare tijd introduceert de Europese Unie een uniforme
maat voor de beoordeling van de geluidsbelasting door startende en
landende vliegtuigen. Ik acht het verstandig om deze ontwikkeling af
te wachten, zodat mogelijke consequenties inzichtelijk worden.
Vervolgens kan dan een oordeel worden gevormd over de geluidszone voor
de vliegbasis Soesterberg.
De luchtvaartwetgeving kent op dit moment één systematiek voor de
beoordeling van de geluidsbelasting van vliegbewegingen door
helikopters en het grote vastvleugelig vliegverkeer op aangewezen
luchtvaartterreinen. Deze systematiek is gebaseerd op de dosismaat
Kosteneenheid en is voorgeschreven in een op grond van de
Luchtvaartwet vastgesteld berekeningsvoorschrift. Voor het gebruik
door (trauma-)helikopters van helikopterlandingsplaatsen is het
Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen Luchtvaartterreinen, dat
gebaseerd is op de Luchtvaartwet, van toepassing. Dit besluit bevat
geen dosismaat voor de beoordeling van de geluidsbelasting.