Ministerie van Defensie



Kamervragen en antwoorden


vliegbasis Soesterberg

26-04-2001

Antwoorden op vragen van het Tweede Kamerlid Van den Doel (VVD) over de Vliegbasis Soesterberg.
(2000109100)

1. Bent u op de hoogte van de berichtgeving over het door de Koninklijke Luchtmacht schrappen van alle operaties met straaljagers en andere vastvleugelige vliegtuigen op vliegbasis Soesterberg?

1. Ja.

2. Indien dit bericht waar is, per wanneer zal dit besluit dan van kracht worden?

2. Op grond van de huidige internationale veiligheidssituatie heeft de Koninklijke luchtmacht besloten het groot onderhoud voor de beide start-/landingsbanen op den duur alleen uit te voeren ten behoeve van vliegtuigbewegingen met helikopters. Wel voert de Koninklijke luchtmacht nog klein onderhoud uit aan het banenstelsel. Met dit onderhoud kan vliegbasis Soesterberg naar de huidige verwachtingen tot tenminste 2003 zonder beperkingen worden gebruikt voor operaties met jachtvliegtuigen en tot 2014 voor andere vastvleugelige vliegtuigen. De status van vliegbasis Soesterberg als reserveveld voor F-16 eenheden blijft dan ook vooralsnog gehandhaafd. Jaarlijks zal worden onderzocht in hoeverre het banenstelsel nog geschikt is voor het opereren met diverse vliegtuigtypen. Op het moment dat het banenstelsel niet langer geschikt blijkt, zal een definitief besluit worden genomen of en in hoeverre investeringen worden gedaan om het banenstelsel te renoveren.

3. Heeft u inmiddels al een schriftelijke bevestiging van de NAVO gekregen aangaande bevestiging opheffing van de COB-status van vliegbasis Soesterberg? Zo niet, wanneer wordt dit besluit verwacht?

3. Er is nog geen schriftelijke bevestiging van de NAVO ontvangen. Nederland heeft in juni 2000 van de VS een brief ontvangen waarin gesteld wordt dat de behoefte aan de COB-status niet langer aanwezig wordt geacht. Deze brief geeft aan dat de VS zijn COB-activiteiten op vliegbasis Soesterberg staakt. Momenteel wordt de overdracht van infrastructuur van de VS aan Nederland bewerkstelligd. Zodra de overdrachtprocedure is afgerond, kan aan de NAVO een verzoek worden gedaan om Soesterberg te verwijderen van de lijst van bases met de COB-status.

4. Staat vliegbasis Soesterberg nu uitsluitend ter beschikking van twee helikoptersquadrons?

4. Vliegbasis Soesterberg wordt nu dagelijks gebruikt door twee squadrons met transporthelikopters en een vlucht met lichte helikopters. Tevens fungeert vliegbasis Soesterberg als uitwijkhaven voor vastvleugelige vliegtuigen, waaronder Nederlandse F-16s, wordt zij gebruikt als reserveveld en blijft de vliegbasis beschikbaar voor bondgenootschappelijk medegebruik. Los van de gesteldheid van de startbaan kunnen zowel jachtvliegtuigen als andere vastvleugelige vliegtuigen de vliegbasis blijven gebruiken voor het uitvoeren van oefennaderingen. Tenslotte kent vliegbasis Soesterberg burger-medegebruik in de vorm van ambulance- en donorvluchten en recreatief medegebruik (zweef- en gemotoriseerde sportvliegerij). Zie ook het antwoord op vraag 2.

5. Waarom stelt u in uw brief aan de Kamer van 12 februari jl., dat het niet gewenst is om in verband met de ontwikkeling van nieuwe Europese regelgeving nu al een nieuwe geluidszone op te stellen voor Soesterberg? Waarom hanteert u niet dezelfde dosismaat voor geluidsoverlast door militaire helikopters op Soesterberg als de dosismaat die ook gehanteerd wordt voor de geluidsbelasting door traumahelikopters, het zogenaamde Helicopter Noise Model?

5. Binnen afzienbare tijd introduceert de Europese Unie een uniforme maat voor de beoordeling van de geluidsbelasting door startende en landende vliegtuigen. Ik acht het verstandig om deze ontwikkeling af te wachten, zodat mogelijke consequenties inzichtelijk worden. Vervolgens kan dan een oordeel worden gevormd over de geluidszone voor de vliegbasis Soesterberg.
De luchtvaartwetgeving kent op dit moment één systematiek voor de beoordeling van de geluidsbelasting van vliegbewegingen door helikopters en het grote vastvleugelig vliegverkeer op aangewezen luchtvaartterreinen. Deze systematiek is gebaseerd op de dosismaat Kosteneenheid en is voorgeschreven in een op grond van de Luchtvaartwet vastgesteld berekeningsvoorschrift. Voor het gebruik door (trauma-)helikopters van helikopterlandingsplaatsen is het Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen Luchtvaartterreinen, dat gebaseerd is op de Luchtvaartwet, van toepassing. Dit besluit bevat geen dosismaat voor de beoordeling van de geluidsbelasting.