congres, seminar, juridisch, grondzaken, marlet, NYFER, Nederlandse Orde van Advocaten, NOvA, van Pelt, Thunnissen, Bregman, Nota Grondbeleid, projectontwikkelaar, exploitatievergunning, Wet Voorkeursrecht Gemeenten, Wvg, Provincie, Rijk, ruimtelijke ordening, wonen, natuur, grondmarkt, marktwerking, publiek-private samenwerking, ruimtelijk beleid, Vijfe Nota Ruimtelijke Ordening, gemeente, voorkeursrecht, stedelijke herstructurering, herstructurering, binnenstedelijke projecten, publieke doelen,openbaar aanbesteden, Hoge Raad, samenwerkingsovereenkomst, grondeigenaar, Onteigeningswet, grondeigenaar, eigendomsrecht, Europese mensenrechtenverdrag, VNG, projectontwikkelingsovereenkomst, kabinet, samenwerkingsconstructie, noodreparatie, ruimtelijke inrichting, overheid, publieke voorzieningen, exploitatieovereenkomst, Wet R.O., Wet op de Ruimtelijke Ordening, exploitatievergunningwet, grondexploitatie, exploitant, vergunning, Nota Wonen, onteigening, Onteigeningswet, advocaten, sectordirecteur, afdelingshoofd, beleidsmedewerker, stadsontwikkeling, volkshuisvesting, ruimtelijke ordening, grondgebiedzaken, wethouder, economische ontwikkeling, algemeen directeur, manager, bouwbedrijf, woningbouwvereniging, juridisch beleidsmedewerker, grondzaken, adviseurs, stedenbouw, maatschappelijke discussie, Ministerie VROM, ministerie, Houthoff Buruma, VNG, NEPROM, IBR, grondexploitatieheffing, Instituut voor Bouwrecht, 'Grip op de grond', Scandic Hotel Sanadome
Donderdag 26 april 2001 Scandic Hotel Sanadome te Nijmegen
Congres
Grondzaken in juridisch perspectief logo0012-kl.jpg (4947 bytes)
Uw dagvoorzitter:
Drs. G.A. Marlet, Senior onderzoeker NYFER te Breukelen
Met medewerking van:
Dr. M.J.F. van Pelt, Mr. F.H.A.M. Thunnissen, Dr.ir. A.G. Bregman.
Voor dit congres zijn 5 punten te behalen voor de Nederlandse Orde van
Advocaten
Nota Grondbeleid vastgesteld
Begin dit jaar zag de Nota Grondbeleid het licht. Twee hoofdpunten uit die Nota zijn:
1. Er komt een exploitatievergunning om te regelen dat projectontwikkelaars bijdragen aan de kosten van voorzieningen en dat er voldoende kavels voor particulier opdrachtgeverschap komen
2. De Wet Voorkeursrecht Gemeenten (Wvg) kan in de toekomst door alle gemeenten worden toegepast. Provincie en Rijk krijgen een beperkt voorkeursrecht. Overwogen wordt een nieuwe Wet Voorkeursrecht te introduceren
Er waren twee redenen om het grondbeleid aan te passen. De eerste hangt samen met gewijzigd beleid voor ruimtelijke ordening, wonen en natuur: in het verleden stuurde de overheid vooral op kwantitatieve doelen, nu ligt de nadruk vooral op kwaliteit. In de tweede plaats zijn de verhoudingen op de grondmarkt veranderd: vroeger was de overheid de dominante partij, nu slechts één van de vele partijen. Dat vraagt om nieuwe instrumenten om publieke doelen te realiseren en een redelijke verdeling van kosten en baten in het oog te houden. De gekozen maatregelen sluiten aan bij de trend naar meer marktwerking en publiek-private samenwerking op de grondmarkt. Vanwege de grote samenhang met het ruimtelijk beleid is de Nota Grondbeleid tegelijk met de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening afgerond.
Wet Voorkeursrecht Gemeenten
De Wvg is gericht op het versterken van de regierol wanneer gemeenten
zelf actief marktpartij zijn. De wet wordt verbreed: nu kan het
voorkeursrecht alleen worden toegepast door gemeenten met een
uitbreidingstaak, in de toekomst wordt dat ook mogelijk voor andere
gemeenten met bijvoorbeeld een grote opgave op het gebied van
stedelijke herstructurering, bij binnenstedelijke projecten en
kleinschaliger uitbreiding.
De gemeente zal het voorkeursrecht alleen voor echt publieke doelen
mogen gebruiken. Om te voorkomen dat gemeenten in de verleiding komen
zelf als projectontwikkelaar op te treden, moeten projecten op de
langs deze weg verworven grond openbaar worden aanbesteed.
Eind vorig jaar hebben de uitspraken van de Hoge Raad de Wvg
gedeeltelijk op losse schroeven gezet door te beslissen dat
projectontwikkelaars wel degelijk samenwerkingsovereenkomsten mogen
sluiten met grondeigenaren en daarbij de gemeenten als koper passeren.
Ook de Onteigeningswet werd door deze uitspraken omzeild. Wel moeten
de grondeigenaar en de projectontwikkelaar zorgen dat zij de door de
gemeente gelegde bestemming verwezenlijken (art 40e Onteigeningswet)
én dat zij samenwerken met de gemeenten om de gerechtvaardigde
belangen van de gemeente afdoende te waarborgen.
Met deze interpretatie van het voorkeursrecht wordt het ongestoorde
genot van het eigendomsrecht, dat is vastgelegd in art.1 van het
Europese mensenrechtenverdrag, niet door de Wvg geschonden, stelde de
Hoge Raad overigens ook vast. De Hoge Raad spreekt zich niet uit over
de aard van de gerechtvaardigde gemeentelijke belangen
Alle reden voor onder andere de VNG om de halfslachtigheid van deze
wet te onderstrepen en op aanpassing van de Wvg aan te dringen. Een
voorstel was expliciete nietigverklaring in art. 26 Wvg van
economische eigendomsoverdrachten aan en samenwerkingsovereenkomsten
met projectontwikkelaars ter ontduiking van het voorkeursrecht,
behoudens verlening van een exploitatievergunning door of
totstandkoming van een projectontwikkelingovereenkomst met de
gemeente.
Maar het kabinet ziet in de recente uitspraken van de Hoge Raad over
samenwerkingsconstructies geen reden voor een noodreparatie van art.
26 van de wet.
Exploitatievergunning
Het is van belang de regiefunctie van gemeenten bij de ruimtelijke
inrichting te versterken. Daarnaast is het voor de overheid moeilijk
om kosten van publieke voorzieningen te verhalen als de overheid niet
zelf de grond bezit. Dat verhalen van de kosten ging tot nu toe op
vrijwillige basis op grond van een exploitatieovereenkomst uit de Wet
op de Ruimtelijke Ordening. Vanaf nu zal er een wettelijke basis zijn
in de vorm van een exploitatievergunningwet op de grondexploitatie.
Kern daarvan is dat exploitanten een vergunning nodig hebben. In die
vergunning kan de gemeente regelen dat projectontwikkelaars en
particulieren bijdragen aan de kosten van een aantal wettelijk vast te
leggen publieke voorzieningen. Verder kan de gemeente daarin eisen
stellen aan de inrichting en uitvoering van het plan en de
beschikbaarheid van voldoende kavels voor particulier
opdrachtgeverschap waarborgen, zoals in de onlangs verschenen Nota
Wonen is vastgelegd. Als een vergunning niet tijdig wordt verkregen
kan de gemeente besluiten tot onteigening; zo nodig zal de
Onteigeningswet hiervoor worden aangepast.
Voor wie is het congres van belang?
* Advocaten
* Sectordirecteuren, afdelingshoofden en beleidsmedewerkers van
stadsontwikkeling, volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en
grondgebiedzaken van gemeenten
* Wethouders ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling
* Algemeen directeuren en managers van projectontwikkelaars,
bouwbedrijven en woningbouwverenigingen
* (Juridisch) beleidsmedewerkers van afdelingen grondzaken van
gemeenten
* Adviseurs op het gebied van grondzaken, ruimtelijke ordening,
stedenbouw en volkshuisvesting
* Wetenschappers
Programma
9.30 Ontvangst en registratie deelnemers
10.00 Opening door de dagvoorzitter:
Drs. G.A. Marlet, Senior onderzoeker NYFER te Breukelen
10.15 Nota Grondbeleid
* De weg naar de Nota Grondbeleid
* Wat zijn de knelpunten op de grondmarkt?
* De belangrijkste keuzen in de Nota Grondbeleid
* De maatschappelijke discussie
Dr. M.J.F. van Pelt,
Projectleider Grondbeleid, Ministerie VROM te Den Haag
11.00 Koffie-/theepauze
11.15 Juridische aspecten: Wet Voorkeursrecht Gemeenten
* De Wvg na de novemberuitspraken van de Hoge Raad
* Andere recente ontwikkelingen
* Het voorkeursrecht en de Nota Grondbeleid
Mr. F.H.A.M. Thunnissen, Advocaat Houthoff Buruma te Den Haag
12.00 Mogelijkheid tot het stellen van vragen
12.15 Lunch
13.30 Juridische aspecten: Exploitatievergunning
* Korte historische schets
* Hoofdkenmerken exploitatievergunning VNG/NEPROM/IBR
* Verschillen met de grondexploitatieheffing
* De exploitatievergunning in de Nota Grondbeleid
Dr.ir. A.G. Bregman, Senior stafmedewerker, Instituut voor
Bouwrecht te Den Haag
14.15 Consequenties van de Nota Grondbeleid voor het grondbeleid van
provincies en gemeenten
Spreker wordt nader bekend gemaakt
15.00 Mogelijkheid tot het stellen van vragen en discussie
15.15 Koffie-/theepauze
15.30 Forumdiscussie onder leiding van de dagvoorzitter
Zorgen de voorstellen uit de Nota Grondbeleid voor een rechtvaardiger
en efficiënter functionerende grondmarkt?
* Mr. F.H.A.M. Thunnissen, Advocaat Houthoff Buruma te Den Haag
* Dr.ir. A.G. Bregman, Senior stafmedewerker, Instituut voor
Bouwrecht te Den Haag
* Dr. M.J.F. van Pelt, Projectleider Grondbeleid, Ministerie VROM te
Den Haag
16.45 Afsluiting van het congres en uitnodiging voor de borrel
Extra!
Iedere deelnemer ontvangt een exemplaar van het rapport Grip op de grond, opgesteld door Nyfer.
Datum en plaats
Donderdag 26 april 2001 in het Scandic Hotel Sanadome te Nijmegen, Weg door Jonkerbos 90.
Aanmelding
U kunt zich aanmelden door het daarvoor bestemde aanmeldingsformulier in te vullen en te e-mailen.
Twee weken voor aanvang van het congres ontvangt u van ons een bewijs van inschrijving en een routebeschrijving.
Kosten
De kosten voor deelname aan dit congres bedragen 450,- ( 991,67) excl. BTW per persoon. Bij deze prijs zijn koffie/thee, lunch, aperitief, documentatiemateriaal en het rapport Grip op de grond, opgesteld door Nyfer, inbegrepen.