27-04-2001
Nederlandse bedrijven bereiden zich onvoldoende voor op e-commerce
Nederlandse bedrijven die actief worden op het gebied van e-commerce
besteden veel aandacht aan hun presentatie op het Internet, maar zijn
intern onvoldoende georganiseerd om de nieuwe manier van zaken doen
tot een succes te maken. Zodra de aanwezigheid op Internet tot
daadwerkelijke transacties leidt, wordt de onderneming geconfronteerd
met onoverkomelijke problemen omdat de interne bedrijfsvoering
ontoereikend is. Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek van KPMG
Consulting naar het gebruik van informatietechnologie binnen
ondernemingen.
Volgens P. Noordam van KPMG Consulting kiezen bedrijven te vaak voor
de gemakkelijke weg en schaffen zij nieuwe speeltjes aan zonder vooraf
goed na te denken over de daadwerkelijke integratie van een
technologie als e-commerce in de bestaande bedrijfsvoering. Hierdoor
door profiteren zij niet van de voordelen van e-commerce. Toch dringt
volgens Noordam bij veel ondernemingen wel het besef door dat alleen
een etalage op Internet niet voldoende is. Noordam: Uit het onderzoek
blijkt bijna 80% van de bedrijven zich realiseert dat de grootste
kostenpost voor het opzetten van e-commerce zit in de inrichting van
de organisatie en het begeleiden van de gebruikers. Het besef neemt
duidelijk toe en lijkt een sterke aanwijzing te zijn voor een
toenemende volwassenheid bij het nadenken over investeringen in nieuwe
technologieën. Immers, wil een organisatie gebruik maken van een
nieuwe technologie, dan ontkomt zon organisatie er niet aan om de
interne organisatie hierop aan te passen en in te richten.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt een toenemende aandacht van het
lijnmanagement voor e-commerce. Noordam: Dit zorgt er echter nog niet
voor dat het Nederlandse bedrijfsleven ook intern toegerust is voor
het elektronisch zakendoen. Bij slechts 11% van de bedrijven is het
Internet gekoppeld aan interne systemen. En helemaal opvallend is dat
slechts 13% een of andere koppeling heeft met de eigen
klantendatabase. Een koppeling met ERP-systemen komt slechts bij zon
5% van de bedrijven voor.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039