KPMG

27-04-2001
Nederlandse bedrijven bereiden zich onvoldoende voor op e-commerce

Nederlandse bedrijven die actief worden op het gebied van e-commerce besteden veel aandacht aan hun presentatie op het Internet, maar zijn intern onvoldoende georganiseerd om de nieuwe manier van zaken doen tot een succes te maken. Zodra de aanwezigheid op Internet tot daadwerkelijke transacties leidt, wordt de onderneming geconfronteerd met onoverkomelijke problemen omdat de interne bedrijfsvoering ontoereikend is. Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek van KPMG Consulting naar het gebruik van informatietechnologie binnen ondernemingen.

Volgens P. Noordam van KPMG Consulting kiezen bedrijven te vaak voor de gemakkelijke weg en schaffen zij nieuwe speeltjes aan zonder vooraf goed na te denken over de daadwerkelijke integratie van een technologie als e-commerce in de bestaande bedrijfsvoering. Hierdoor door profiteren zij niet van de voordelen van e-commerce. Toch dringt volgens Noordam bij veel ondernemingen wel het besef door dat alleen een etalage op Internet niet voldoende is. Noordam: Uit het onderzoek blijkt bijna 80% van de bedrijven zich realiseert dat de grootste kostenpost voor het opzetten van e-commerce zit in de inrichting van de organisatie en het begeleiden van de gebruikers. Het besef neemt duidelijk toe en lijkt een sterke aanwijzing te zijn voor een toenemende volwassenheid bij het nadenken over investeringen in nieuwe technologieën. Immers, wil een organisatie gebruik maken van een nieuwe technologie, dan ontkomt zon organisatie er niet aan om de interne organisatie hierop aan te passen en in te richten.

Uit het onderzoek van KPMG blijkt een toenemende aandacht van het lijnmanagement voor e-commerce. Noordam: Dit zorgt er echter nog niet voor dat het Nederlandse bedrijfsleven ook intern toegerust is voor het elektronisch zakendoen. Bij slechts 11% van de bedrijven is het Internet gekoppeld aan interne systemen. En helemaal opvallend is dat slechts 13% een of andere koppeling heeft met de eigen klantendatabase. Een koppeling met ERP-systemen komt slechts bij zon 5% van de bedrijven voor.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039