DALING AANTAL VERKEERSSLACHTOFFERS IN LIMBURG
Ondanks daling totaal aantal slachtoffers wel stijging aantal
dodelijke slachtoffers
DALING AANTAL VERKEERSSLACHTOFFERS IN LIMBURG (- 8%)
Alhoewel het totaal aantal verkeersslachtoffers in Limburg in 2000 met
8% is gedaald, is het aantal dodelijke slachtoffers met 31% gestegen.
Dit blijkt uit cijfers van het ROVL, het Regionaal Orgaan
Verkeersveiligheid Limburg. Gedeputeerde Vestjens benadrukt in een
reactie het gemeenschappelijk belang van de Rijksoverheid, de
Provincie en de gemeenten om alles in het werk te blijven stellen het
aantal verkeersslachtoffers verder terug te dringen en een uiterste
inspanning te verrichten om het aantal verkeersdoden in Limburg te
verminderen.
De provincie Limburg heeft, in samenwerking met het ROVL, recent een
brede maatschappelijke discussie gevoerd over verkeersveiligheid in de
vorm van brainstormsessies. Hieruit zijn 150 ideeën voortgekomen die
in meer of mindere mate uitwerking verdienen. Gegroepeerd in een
zestal clusters wordt op dit moment bekeken hoe deze in te passen zijn
in bestaand en nieuw te vormen beleid op het gebied van
verkeersveiligheid. Zoveel als mogelijk zal aansluiting gezocht worden
bij al bestaande programma zoals die worden uitgewerkt in de RMO's
(Regionale Mobiliteits Overleggen). Het College van Gedeputeerde
Staten heeft, voor de uitvoering van nieuw beleid op het gebied van
verkeersveiligheid en in aanvulling op het beschikbare budget van 1,5
miljoen, een voorstel aan Provinciale Staten gedaan om 2.000.000,--
miljoen extra beschikbaar te stellen. Begin juni van dit jaar nemen de
Staten hierover een beslissing.
De extra financiële middelen worden in het voorstel aangewend voor
zogenaamde Trajectarrangementen en Schoolarrangementen. In
Trajectarrangementen gaat de aandacht uit naar de meest gevaarlijke
wegen in RMO gebieden, zoals de N273, N271 en N275.
Bij Schoolarrangementen worden de bestaande Vebo- en Vevo-convenanten
aangevuld met maatregelen gericht op de schoolomgeving en
school-thuisroute.
Onderstaande cijfers geven in het kort de situatie in Limburg voor het
jaar 2000 weer. De volledige cijfers zullen over enkele weken door het
ROVL worden gepresenteerd.
Totaal 1999 2000 verschil landelijk
aantal verkeersslachtoffers 3296 3043 - 253 = - 8% -9%
Onderverdeling in categorie:
Doden 66 87 + 21 = + 31% -0,7%
Gewonden, overgebracht
naar ziekenhuis 880 821 - 59 = - 7% -7%
Overige gewonden 2350 2135 - 215 = - 9% -10%
Van de ongevallen met dodelijke afloop blijkt 61% te wijten aan
voorspelbaar routinematig gedrag van de weggebruiker. Zo is in 34% van
de ongevallen sprake van het niet verlenen van voorrang, 17 % blijkt
de macht over het stuur te zijn verloren en bij 10% is sprake van het
houden van onvoldoende afstand.
Voor wat betreft de vervoerswijze van de slachtoffers kan de volgende
verdeling worden aangegeven:
Vervoerswijze Doden Gewonden
1999 2000 1999 2000
Personenauto 36 35 1424 1331
Motor 1 10 123 151
Bromfiets 4 6 715 539
Fiets 11 22 627 626
Opvallend is ook dat één op de drie verkeersslachtoffers jonger is dan
25 jaar: zowel bij de dodelijke slachtoffers als de gewonden bedraagt
het aandeel 'jeugdigen' in de leeftijdcategorie 4 t/m 24 jaar : 38%.