Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

4-5-2001; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Spanje, circuit Jerez

HARUCHIKA AOKI REKENT OP SLIJTAGESLAG EN WK-PUNTEN

Met een verbetering van zijn snelste tijd uit de vrije training van maar liefst 2,2 seconde, klom De Graag Contracting-rijder Haruchika Aoki op van de 18e naar de 16e plaats op de voorlopige startlijst na de eerste trainingsdag voor de GP van Spanje. De eerste GP op Europese bodem wordt steevast verreden in het Zuid Spaanse stuurcircuit van Jerez. Een circuit met 15 over t algemeen over-haakse doordraaiende bochten, waar Haruchika Aoki met zijn lichtere V2 Honda met een hogere bochtensnelheid wat terrein kan terugwinnen op de viercilinder fabrieksmachines.

"Gaat goed", opent de Japanse ex-wereldkampioen in Nederlandse dienst, daarmee doelend op de verbetering van zijn tijd uit de ochtendsessie. "Maar ik had veel last van de harde wind die er staat. Op dit door heuvels omgeven circuit krijg je zo nu en dan een flinke duw of ruk door neervallende winden. Ook is de baan na de regenbuien van eerder deze week wat vuil geworden. Door het water is er veel zand en vuil uit de groeven van het asfalt omhoog gekomen. De grip is dus nog niet optimaal, maar daar hebben we allemaal last van. Naarmate we meer rijden wordt de baan steeds schoner en dus stroever."

Op technisch gebied denkt chef monteur Hans Spaan nog het een en ander te kunnen winnen met een betere versnellingsbak afstelling. "Haruchika blijft nu iets te laag in toeren. Met een andere tandwielverhouding in de lagere versnellingen moet dat nog wat beter kunnen, hoewel de mogelijkheden qua variaties beperkt zijn", meldt Spaan, die na de GP van Zuid Afrika gen tijd heeft gehad om de motoren uitvoerig te kunnen testen, omdat de machines pas heel laat uit Welkom terug kwamen.

De voorlopige 16e plaats, wederom vóór fabrieksrijders Olivier Jacque en Chris Walker stemt Aoki overigens tevreden. "Alleen Cardoso is ten opzichte van de eerste twee GP s voorbij gekomen. Maar die heeft hier als Spanjaard dit jaar al enorm veel getest, en is daarmee in het voordeel. Ik stond zelfs enige tijd voor Jurgen van den Goorbergh, maar die kwam met een snelle laatste ronde voorbij. Voor zondag reken ik op een duel met die twee mannen", blikt Aoki vooruit naar de 27 ronden tellende race van zondag. "Het wordt een slijtageslag, zowel voor banden, mens als machine, waarin redelijk wat punten zijn weg te slepen", besluit de 2-voduig 125cc wereldkampioen.

500cc Trainingstijden na de 1e dag:


1. Valentino Rossi, I, Honda 1.43,113; 2. Norick Abe, J, Yamaha 1.43,831; 3. Shinya Nakano, J, Yamaha 1.43,848; 4. Loris Capirossi, I, Honda 1.43,894; 5. Max Biaggi, I, Yamaha 1.43,971; 6. Alex Barros, Bra, Honda 1.43,971; 7. Kenny Roberts, USA, Suzuki 1.44,03; 8. Garry McCoy, Aus, Yamaha 1.44,072; 9. Tohru Ukawa, J, Honda 1.44,193; 10. Alex Crivillé, E, Honda 1.44,282; 11. Sete Gibernau, E, Suzuki 1.44,465; 12. Carlos Checa, E, Yamaha 1.44,465; 13. Jose Luis Cardoso, E, Yamaha 1.44,839; 14. Noriyuki Haga, J, Yamaha 1.44,937; 15. Jurgen van den Goorbergh, NL, Proton KR3 1.45,687; 16. Haruchika Aoki, J, De Graaf Contracting-Sent Waninge Honda V2, 1.45,734; 17. Chris Walker, GB, Honda 1.46,193; 18. Olivier Jacque, F, Yamaha 1.46,193; 19. Anthony West, Aus, Honda V2 1.46,747; 20. Johan Stigefelt, S, Sabre V4 1.46,824; 21. Leon Haslam, GB, Honda V2 1.46,979; 22. Jason Vincent, GB, Pulse 1.48,226; 23. Barry Veneman, NL, Honda V2 1.48,750. 24. Vladimir Castka, CZ, Paton, 1.51,545; 25. Mark Willis, Aus, Pulse 2.36,393.