E-marktplaatsen...........de juiste E-Strategy?

De aankondiging van nieuw te lanceren marktplaatsen volgen elkaar in hoog tempo op. Maar inmiddels is de berichtgeving over opgeheven of noodlijdende e-marktplaatsen minstens zo omvangrijk. Alleen gisteren al werd in Emerce melding gemaakt van de sluiting van Eumedix, een marktplaats voor medische artikelen, en de surseance van betaling van PaperX, een marktplaats voor de papierindustrie. Dit terwijl Eumedix nog geen maand geleden door onderzoeksbureau Jupiter MMXI werd genoemd als één van de 'top tien B-2-B winners'. Ook het verhaal van PaperX is in deze illustratief.

Een chronologisch overzicht:


* 23 maart 2000 Aankondiging van PaperX als eerste e-marktplaats voor de Europese papier- en verpakkingsindustrie. Aangezien deze industrie zeer gefragmenteerd is (300 producenten en meer dan 2500 directe afnemers) wordt een grote behoefte aan een centrale marktplaats verondersteld. De totale marktomvang in deze industrie bedraagt ongeveer vijftig miljard euro, waarvan PaperX binnen vier jaar zo'n tien procent via haar marktplaats hoopt te laten plaatsvinden.

* 20 juni 2000 PaperX kondigt aan uit te breiden naar de VS, een markt met een omvang van bijna tweehonderd miljard dollar. Hoewel exacte cijfers achterwege blijven, wordt gesproken van "zware investeringen" waarvoor verschillende internationale financiers zijn gevonden.

* 29 juni 2000 Kort na ingebruikname worden de eerste problemen gemeld; PaperX heeft de grootste moeite bedrijven uit de traditionele papierindustrie te overreden gebruik te maken van haar marktplaats. Men spreekt van een "uitdaging" en het "wegwerken van misverstanden", maar is vooralsnog optimistisch.
* 7 maart 2001 PaperX verkeert in surseance van betaling. Na de eerste financieringsronde van ruim vijftien miljoen euro zag het bedrijf geen kans aanvullend kapitaal te verkrijgen. Aanvankelijk was al aangekondigd dat rond deze tijd een tweede financieringsronde vijfentwintig miljoen euro moest opbrengen. Als voornaamset redenen voor de problemen worden "een stagnerende markt" en "een trage acceptatie van e-commerce in de papierindustrie" genoemd.

Ondanks dergelijke berichtgeving blijven de verwachtingen met betrekking tot e-marktplaatsen hooggespannen. Volgens cijfers van IDC Research bedroeg de omzet van business-to-business e-commerce in Nederland in 2000 ruim vijf miljard gulden (meer dan een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor), waarvan ongeveer één procent middels e-marktplaatsen plaatsvond. Voor 2003 wordt echter verwacht dat de totale markt zal groeien tot bijna 41 miljard gulden, waarvan zo'n 44% (een kleine 18 miljard gulden) via e-marktplaatsen tot stand zal komen.

Op het 'E-strategy 2001'-congres dat vorige week plaatsvond in het Amsterdamse Okura Hotel, zijn de sprekers het in ieder geval over één ding eens: e-marktplaatsen zullen in de nabije toekomst een belangrijke rol gaan vervullen in business-to-business e-commerce. De vraag blijft echter welk type

e-marktplaats en diens onderliggende businessmodellen uiteindelijk de grootste overlevingskansen heeft.

ECP.NL onderkent het toenemende belang van e-marktplaatsen en is afgelopen januari het Project

e-Marktplaatsen gestart. Dit project bevindt zich momenteel nog in de researchfase.

ECP.NL zal op 4 mei aanstaande een seminar e-Marktplaatsen organiseren bij VNO-NCW te Den Haag. De uitkomst van het seminar zal richtinggevend zijn voor een eventueel voortzetting van het project. Hierbij ligt een doorstart in de vorm van werkgroepen rondom de geformuleerde thema's voor de hand.

Indien u interesse heeft in het Project Marktplaatsen van ECP.NL of meer informatie wilt hieromtrent, kunt u contact opnemen met Joyce Roel (joyce.roel@ecp.nl) of Maartje Mol (maartje.mol@ecp.nl).