Gemeente Den Haag

Persberichten >>

2001-05-03: Nieuwe impuls voor Haags onderwijs

Onderwijskansenscholen in schooljaar 2001-2002 van start:

De 20 basisscholen die onder het Onderwijskansenbeleid vallen zijn begonnen met de voorbereidingen voor de uitvoering van het Onderwijskansenplan. Het Onderwijskansenplan betekent een belangrijke impuls voor de scholen om onderwijsachterstanden tegen te gaan. De Onderwijskansenscholen (OK-scholen) hebben een centrale rol in de vormgeving en uitvoering van het plan. De scholen hebben op basis van hun individuele situatie en ambities plannen ontwikkeld voor de periode tot 2004 om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. De plannen zijn onder andere gericht op het verbeteren van de prestaties van leerlingen op het gebied van bijvoorbeeld taal, rekenen en sociale vaardigheden. De gemeente stelt een bedrag van ruim fl. 4,5 miljoen beschikbaar voor de uitvoering van de projecten. Het is de bedoeling dat de projecten in het schooljaar 2001-2002 van start gaan.

Het Onderwijskansenplan kent veel vernieuwende initiatieven. Zo gaan de basisscholen Jan Ligthart, Zuidwal en Vliegerschool samen 'leerlaboratoria' ontwikkelen. In deze leerlaboratoria staat een nieuwe manier van leren centraal waarbij gebruik wordt gemaakt van ICT. De leerlingen werken veel samen aan opdrachten, maar leren ook om zelfstandig te werken. Zij doen door middel van ICT nieuwe kennis en vaardigheden op en werken met een geïntegreerd vakkenpakket. Praktische vaardigheden worden gecombineerd met taal en begrijpend lezen. De vorderingen van de leerlingen worden met behulp van een ICT-systeem gevolgd.

Basisschool Onze Wereld heeft er onder andere voor gekozen te investeren in het onderwijspersoneel. De school gaat werken met een bewust loopbaanbeleid waarin aandacht is voor professionele groei en mogelijkheden voor promotie. De school gaat coördinatoren aanstellen die de vernieuwingen gaan invoeren. Kernbegrippen zijn communicatie, deskundigheidsbevordering en het leren van elkaar. Een intranetsite wordt opgezet waarmee de interne informatievoorziening en communicatie verbeterd kunnen worden. De onderwijsassistenten en Leraren in opleiding (LIO's) krijgen goede begeleiding in de vorm van persoonlijke coaches en krijgen op termijn uitzicht op een baan als leraar bij de school. Met dit traject werkt de school aan het behoud van goede leraren en aan goed opgeleide leraren voor de toekomst. Ook gaat de school met het project 'Videopost' voorlichting geven over de Onderwijskansenprojecten aan onder andere de ouders van leerlingen en het eigen team. Het project 'Videopost' houdt in dat video-opnames worden gemaakt van onder andere de individuele leerlingen, leerkrachten, onderwijsassistenten en LIO's, met het doel inzicht te krijgen in de vorderingen van de Onderwijskansenprojecten.

Een ander nieuw initiatief is het project van basisschool de Spoorzoeker. De school gaat meer aandacht besteden aan de motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Een kinderfysiotherapeut is al binnen de school ingezet om kinderen te helpen bij hun motorische ontwikkeling. In samenwerking met de school ontwikkelt de kinderfysiotherapeut een programma voor de motorische ontwikkeling van kinderen van groep 1 tot en met 8. Ook is het de bedoeling om peuters vanaf 2,5 jaar bij dit programma te betrekken. Het uitgangspunt is dat kinderen door verbetering van hun motoriek beter in hun vel zitten en daardoor op een breder vlak beter functioneren. Een goede houding (zoals rechtop zitten) of de juiste motoriek bij het schrijven hebben bijvoorbeeld een directe positieve invloed op het concentratievermogen. De school gaat ook werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. De kinderen krijgen een sociale vaardigheidstraining waarin zij leren communiceren en omgaan met gevoelens en agressie.

Verschillende landelijke en regionale onderwijs ondersteunende instellingen begeleiden de OK-scholen bij de uitvoering van hun ontwikkelingsplan. De resultaten van de projecten worden bijgehouden zodat de scholen zelf in de gaten kunnen houden of met de ingezette middelen de gewenste effecten worden bereikt.

3 mei 2001

last update: 4 mei 2001 ;pag.: 6961; auteur: 77 4 mei 2001 - pag. 6961 - 77